Jump to content

Rengjøring turbo VP D6


Marex350CC

Recommended Posts

Jeg vet ikke, men turboen er vannkjølt. Kanskje du finner grønt vann under de blindpluggene. 
 

Men, hvorfor mener du at det er behov for å rengjøre turboen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 3 timer siden:

Jeg vet ikke, men turboen er vannkjølt. Kanskje du finner grønt vann under de blindpluggene. 
 

Men, hvorfor mener du at det er behov for å rengjøre turboen?

Turboen er gåen og må skiftes i følge mekaniker. Dette kan ikke gjøres når båten ligger i sjøen da det er risk for vanninnsig når eksosslange fjernes fra eksosbend. ( motor ligger lavt).

Hørt at det går å rense/smøre sot og eventuell rust så turbinen snurrer/turbo kan fungere noen måneder til. Kan da bytte turbo i høst når båten er på land.( dyrt med serviceløft..)

Link to post

Jeg har også en D6 og blir litt nyskjerrig på hvilke symptomer du opplever som tilsier defekt turbo. Jeg spør for å lære, ikke for å kverulere🙂

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Marex350CC skrev 46 minutter siden:

Turboen er gåen og må skiftes i følge mekaniker. Dette kan ikke gjøres når båten ligger i sjøen da det er risk for vanninnsig når eksosslange fjernes fra eksosbend. ( motor ligger lavt).

Kan du ikke plugge slangen ?

Link to post
Brigg skrev 1 time siden:
Brigg skrev 1 time siden:

Jeg har også en D6 og blir litt nyskjerrig på hvilke symptomer du opplever som tilsier defekt turbo. Jeg spør for å lære, ikke for å kverulere🙂

Ved gasspådrag stopper det opp vid ca 2000 rpm og motor pendler opp og ned i turtall. 

Link to post

Jeg kjenner at jeg blir litt nyskjerrig på denne. Det et fint om du kan opplyse om motorstørrelse, årsmodell og timetall. På en Marex Cabriolet Cruiser antar jeg at det er en drev-installasjon det er snakk om. 
 

Hvilken EVC-versjon har du? Mulighet til å lese av ladetrykk? Hvilke tester har mekaniker utført for å komme frem til konklusjonen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hvis dette er som mekanikeren sier. Hvilket jeg har store vansker med å forstå. Så ville jeg vært svært skeptisk til å bare bytte turbo. 

Dersom vannet står så høyt at det er risiko for tilbakeslag av vann, kommer det jo vann i den nye turboen, vidre inn i motoren. 

Da ville jeg kledd av eksos røret (svanehals) ut av turboen for å se på dette også i samme slengen. Saltvann og sot blir svovelsyre. Svovelsyre synes stål er nam nam. Jeg tror ikke det er tæring der, men se etter når det først er demontert. 

 

Forøvrig er pluggene i turbin huset bare til kjølevæsken. 

Link to post

Nja, han har ikke sagt at det er tilbakeslag inn i turboen, men om jeg forstår det riktig må svanehalsen fjernes når turboen skal byttes( for å komme til ) og da blir eksosslangen stående åpen med risk for innsig.

 

Jeg ble da usikker, men skulle vel være trygt for meg å fjerne svanehalsen fra turboen( la den stå igjen i eksosslangen) for å inspektere/ rengjøre eventuell sot og annet i turboen så jeg får turbinen i bevegelse igjen?

Hva tenker dere?

 

Link to post
Kapteinskutelaus skrev 1 time siden:

Hvis dette er som mekanikeren sier. Hvilket jeg har store vansker med å forstå. Så ville jeg vært svært skeptisk til å bare bytte turbo. 

Dersom vannet står så høyt at det er risiko for tilbakeslag av vann, kommer det jo vann i den nye turboen, vidre inn i motoren. 

Da ville jeg kledd av eksos røret (svanehals) ut av turboen for å se på dette også i samme slengen. Saltvann og sot blir svovelsyre. Svovelsyre synes stål er nam nam. Jeg tror ikke det er tæring der, men se etter når det først er demontert. 

 

Forøvrig er pluggene i turbin huset bare til kjølevæsken. 

Nja, han har ikke sagt at det er tilbakeslag inn i turboen, men om jeg forstår det riktig må svanehalsen fjernes når turboen skal byttes( for å komme til ) og da blir eksosslangen stående åpen med risk for innsig.

 

Jeg ble da usikker, men skulle vel være trygt for meg å fjerne svanehalsen fra turboen( la den stå igjen i eksosslangen) for å inspektere/ rengjøre eventuell sot og annet i turboen så jeg får turbinen i bevegelse igjen?

Hva tenker dere?

 

Link to post
Marex350CC skrev for 12 timer siden:

Hørt at det går å rense/smøre sot og eventuell rust så turbinen snurrer/turbo kan fungere noen måneder til.

Jeg fikk problemer med turboen på vår Yanmar for et par år siden. Det viste seg at den hadde satt seg, og motoren mistet kraft og røyk kraftig ved pådrag. 

 

Jeg demonterte turboen og fikset dette, har fungert helt supert etterpå. Har ingen planer om å bytte turbo ennå. Men det var helt nødvendig å ta ut turboen og dele den. Det var nesten ikke sot i turboen, men det var rust på eksossiden som til slutt antagelig hadde ført til at et rustflak kilte seg fast og låste turbinen. Jeg lagde meg en jigg og spente hele snilehuset opp i dreiebenken, og dreide vekk rust til jeg kom inn på relativt rent støpejern, monterte sammen, og alt ok. 

 

Når stål ruster utvider det seg ca 10 ganger. Det vil si at 1mm stål vil ese ut til ei 10mm tykk rustkake når det ruster opp. Lite stål blir altså til tykt rustbelegg, og det var nok det som fikk min turbo til å slutte å spinne. Det var som  sagt neglisjerbart med sot, og det til tross for at vi nesten alltid kjører på sakte fart. 

 

Poenget mitt med denne utledningen er at jeg tror du må ha ut turboen for å fikse dette. Ser ikke for meg at det å spraye noe Lurium 2000 eller snake oil inn i turboen løser problemet ditt. Får du demontert turboen kan du mest sannsynlig skrape eller slipe bort rust og få den til å gå en stund til. Forutsatt at turbinbladene er uskadd. 

Link to post

Jeg vil nok tro av erfaring at det er betraktelig lettere å løsne V-båndet/klemma på flensen ut av turbin ja, enn å ta av bendet av slangen. For og se hvordan ståa er der i turbin. Eventuelt om du tar av hele turboen senere. 

Vannet bør stå langt nede i slangen i alle tilfeller, men jeg stusser litt på at det skal være sot som er årsaken, men du får jo en indikasjon når du snurrer den med fingrene. 

Er luftfilteret byttet i det siste? 

Eventuelt synes jeg det høres ut som evc begrenser turtallet? 

 

Men nå er jeg på tynn is uten å ha sett, hørt eller hatt en håndspåleggelse. 

Så jeg skal ikke si så mye om konkurransen til mekanikeren som har sett på motoren. 

Men har en D6 selv. Og min første motor som ikke er rent mekanisk. Så er nyskjerrig på hva det kan være. 

 

😄Ser komodo kom meg i forkjøpet med rust eller fremmede ting i huset. 

Du  kan jo kjenne etter slark eller vandring i rotoren mens du først har fingeren inn i eksosen også, men det gir vanligvis en fin oljefilm på vannet dersom det er slakk

 

Link to post
Komodo skrev 37 minutter siden:

Jeg fikk problemer med turboen på vår Yanmar for et par år siden. Det viste seg at den hadde satt seg, og motoren mistet kraft og røyk kraftig ved pådrag. 

 

Jeg demonterte turboen og fikset dette, har fungert helt supert etterpå. Har ingen planer om å bytte turbo ennå. Men det var helt nødvendig å ta ut turboen og dele den. Det var nesten ikke sot i turboen, men det var rust på eksossiden som til slutt antagelig hadde ført til at et rustflak kilte seg fast og låste turbinen. Jeg lagde meg en jigg og spente hele snilehuset opp i dreiebenken, og dreide vekk rust til jeg kom inn på relativt rent støpejern, monterte sammen, og alt ok. 

 

Når stål ruster utvider det seg ca 10 ganger. Det vil si at 1mm stål vil ese ut til ei 10mm tykk rustkake når det ruster opp. Lite stål blir altså til tykt rustbelegg, og det var nok det som fikk min turbo til å slutte å spinne. Det var som  sagt neglisjerbart med sot, og det til tross for at vi nesten alltid kjører på sakte fart. 

 

Poenget mitt med denne utledningen er at jeg tror du må ha ut turboen for å fikse dette. Ser ikke for meg at det å spraye noe Lurium 2000 eller snake oil inn i turboen løser problemet ditt. Får du demontert turboen kan du mest sannsynlig skrape eller slipe bort rust og få den til å gå en stund til. Forutsatt at turbinbladene er uskadd. 

Takk,

 

Er nok noe lignende her. 

Kapteinskutelaus skrev 29 minutter siden:

Jeg vil nok tro av erfaring at det er betraktelig lettere å løsne V-båndet/klemma på flensen ut av turbin ja, enn å ta av bendet av slangen. For og se hvordan ståa er der i turbin. Eventuelt om du tar av hele turboen senere. 

Vannet bør stå langt nede i slangen i alle tilfeller, men jeg stusser litt på at det skal være sot som er årsaken, men du får jo en indikasjon når du snurrer den med fingrene. 

Er luftfilteret byttet i det siste? 

Eventuelt synes jeg det høres ut som evc begrenser turtallet? 

 

Men nå er jeg på tynn is uten å ha sett, hørt eller hatt en håndspåleggelse. 

Så jeg skal ikke si så mye om konkurransen til mekanikeren som har sett på motoren. 

Men har en D6 selv. Og min første motor som ikke er rent mekanisk. Så er nyskjerrig på hva det kan være. 

 

😄Ser komodo kom meg i forkjøpet med rust eller fremmede ting i huset. 

Du  kan jo kjenne etter slark eller vandring i rotoren mens du først har fingeren inn i eksosen også, men det gir vanligvis en fin oljefilm på vannet dersom det er slakk

 

Takk,

 

Er nok rust ja, og får sjekket det bare jeg kommer til å få sett inn i rotorhuset.

Som nevnt ligger enden av slangen under havoverflaten, så jeg tør ikke løsne svanehalsen i den enden,( ta den bort) men burde da være trygt å løsne klemma mot turboen når svanehalsen fortsatt sitter på slangen.

 

 

Link to post

Ja det tør jeg påstå er helt trygt å løsne i den enden,altså flensen mot turboen. 

Håper du får gitt en tilbakemelding om hvordan det gikk når du har fått en løsning på problemet. 

Spesielt da det ikke er noe røyk eller andre synlige tegn når du gir pådrag? Annet enn mangel på turtall. Så synes jeg dette er interessant. 

Link to post
Kapteinskutelaus skrev 2 minutter siden:

Ja det tør jeg påstå er helt trygt å løsne i den enden,altså flensen mot turboen. 

Håper du får gitt en tilbakemelding om hvordan det gikk når du har fått en løsning på problemet. 

Spesielt da det ikke er noe røyk eller andre synlige tegn når du gir pådrag? Annet enn mangel på turtall. Så synes jeg dette er interessant. 

Det skal jeg gjøre.

Tusen takk for info. og hjelp:)

Link to post
Marex350CC skrev for 12 timer siden:

Ikke lett å plugge denne og regner med at båten synker fort hvis dette er nivå under vannflaten uten plugg.

Skjønner ikke problemet med å plugge denne.
Greit at kanskje ikke har en dreiebenk i garasjen men jeg hadde brukt 10min på å finne en seljestamme med rett diameter og kappet en 15cm lang bit. Spisset med en skarp kniv eller øks. På med slangeklemmer og svopp, så er det potte tett....

 

Komodo skrev 1 time siden:

lagde meg en jigg og spente hele snilehuset opp i dreiebenken, og dreide vekk rust til jeg kom inn på relativt rent støpejern, monterte sammen, og alt ok. 

I hans situasjon ville jeg heller slipt bort toppene slik at en øker klaring mellom eksoshus og tuppen på bladene minst mulig. 

Viktig å ikke dreie bort mer enn akkurat absolutt nødvendig da det vil redusere turboens evne til å produsere ladetrykk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...