dieselfan Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Har du skyvelære? For å få rett leppetetning / simmerring til din impellerpumpe så er det 4 viktige parametre. 1. Ytterdiameter (trolig samme som ytterdiameter på lagerene) 2. Innerdiameter (ikke så lett å måle fordi leppetetningen er slitt, så mål heller akselen der det ikke er slitespor) 3. Bredde (normalt ikke et kritisk mål, jeg har ofte valgt en bredere tetning enn opprinnelig for å flytte kontaktpunktet på akselen til et sted hvor akselen ikke har slitespor) 4. Materiale (be om en leppetetning som skal brukes til sjøvann) 5. Rustfri fjær (viktig presisering av @Gew77 så lenge mediet er sjøvann er det veldig viktig å ha rustfri fjær) JP F7B er en metrisk pumpe og alle mål du trenger er i hele mm. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Id nret på pumpa står på lokket, kontakt KD Trading så får du sikkert hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Concord1987 skrev for 15 timer siden: Hei:) Har ett sett med simmer/låsering, og det er ikke det jeg trenger:) Her er det nok noen som snakker litt forbi hverandre. Simmerringer og låseringer er to forskjellige ting. Simmerring er en type leppetetning for aksel, Segerring derimot er en type låsering. Concord1987 skrev for 21 timer siden: Da er den demontert. Er det pakning hvir jeg har skrutrekkere imot som må byttes her da? Ja, det er den. Forsøk å få den ut på en skånsom måte så du ikke ødelegger den, da kan du antagelig lese av hvilken dimensjon den har. Det pleier å være støpt inn i gummien. Ny tetning kan du f.eks. bestille fra Mits Hydraulikk utenfor Tønsberg. Concord1987 skrev for 21 timer siden: Du bør også sjekke dette lageret her. Drei på innerringen med fingeren, og kjenn om det går helt lett rundt, eller om det er noe som "lugger" litt. Dersom det kjennes ut som om det er sand i lageret når du dreier på det, eller at du kjenner litt rugling så bør du bytte det. Forsøk først å press innerringen inn mens du dreier, deretter forsøker du å trekke i innerringen mens du dreier. Lagerflatene eller kulene kan være skadet på den ene siden inne i lageret. Lageret sitter forresten med en segerring. Hvis du tar ut lageret først kan det være lettere å dore ut simmerringen fra lagersiden. Concord1987 skrev for 21 timer siden: Litt usikker på hvor leppa på simmerringen har ligget an på akselen. Men hvis du ikke har tilgang til dreiebenk, så sett akselen i ei skrustikke (med kobber eller aluminiumsblikk for å beskytte) og bruk et langt smergelpapir som du trekker over akselen. Akkurat som skopussere på gamle amerikanske filmer. 320 korning er passe grovhet. Da får du slipt/polert over overflaten der simmerringen skal tette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Komodo skrev 43 minutter siden: Du bør også sjekke dette lageret her. Drei på innerringen med fingeren, og kjenn om det går helt lett rundt, eller om det er noe som "lugger" litt. Disse lagerne kan kjøpes for veldig små penger så når pumpa først er demontert og åpnet, ville jeg byttet uansett Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai Da er lager presset ut, de sviver fint, men kjøper likegodt nye når jeg først har mulighet. Bildet jeg legger ved, viser hvordan delene lå i pumpen. Fikk deleskjema av KD Trading, så takk for tips🤩 O-ringen husker jeg ikke hvir ligger, men ser vel det på deleskjemaet jeg fikk av KD Hva er viktig å tenke på når jeg må presse inn nye lager her? Og tusen takk for alle gode tips! En enkel tømrer som prøver seg på ting han ikke kan, så veldig gøy om dette går i boks til slutt:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Concord1987 skrev 35 minutter siden: En enkel tømrer som prøver seg på ting han ikke kan, så veldig gøy om dette går i boks til slutt:) Det går helt sikkert bra. Jeg gjorde samme jobben på min Yanmar. Jeg er heller ikke mekaniker, men en enkel elektronikk/dataingeniør. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dieselfan Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Concord1987 skrev 1 time siden: Hva er viktig å tenke på når jeg må presse inn nye lager her? At du bare presser på ytterring når du presser lager inn i huset. Og, at du kjøler akselen ved innmontering av akselen, slik at du ikke belaster lageret sideveis. Et sporkulelager er ikke laget for å ta sideveis krefter, og lageret tar lett skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai dieselfan skrev Just now: At du bare presser på ytterring når du presser lager inn i huset. Og, at du kjøler akselen når ved innmontering av akselen, slik at du ikke belaster lageret sideveis. Et sporkulelager er ikke laget for å ta sideveis krefter, og lageret tar lett skade av det. Ja, det regnet jeg med, bruke en pipe som anlegg? Legge akselen i frysen først da evt? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Concord1987 skrev Just now: Legge akselen i frysen først da evt? Ja, det er en god løsning. Concord1987 skrev 1 minutt siden: bruke en pipe som anlegg? Veldig god løsning, jeg finner ofte en langpipe i et av pipesettene mine som passer... men det er mye som kan brukes, det viktigste er at en forstår dette med faren ved sideveis belastning Har du fått pusset lokket? må innrømme at jeg lurer veldig på hvordan lokket ser ut under gummien... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Du må også passe på at når du monterer reimhjulet så må settskruen treffe det flate partiet på akselen. Merkene på akselen på flaten er greit, se blå pil. Merkene på selve akselen, se rød pil, ville jeg brukt en fin flatfil og filt bort det som stikke opp av overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai dieselfan skrev 13 minutter siden: Du må også passe på at når du monterer reimhjulet så må settskruen treffe det flate partiet på akselen. Merkene på akselen på flaten er greit, se blå pil. Merkene på selve akselen, se rød pil, ville jeg brukt en fin flatfil og filt bort det som stikke opp av overflaten. Will do! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Litt info om den enkleste formen for leppetetning / simmerring. Håper dette gir deg god forståelse. Den på illustrasjonen under er ensidig, men uten fjær. Du bør kjøpe med rustfri fjær. Firmaet som @Komodo anbefalte driver med tetninger som spesialitet og sender samme dag i konvolutt, så det er også en seriøs mulighet. De har et imponerende utvalg på lager og inngående kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai dieselfan skrev for 2 timer siden: Ja, det er en god løsning. Veldig god løsning, jeg finner ofte en langpipe i et av pipesettene mine som passer... men det er mye som kan brukes, det viktigste er at en forstår dette med faren ved sideveis belastning Har du fått pusset lokket? må innrømme at jeg lurer veldig på hvordan lokket ser ut under gummien... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai dieselfan skrev for 8 timer siden: Disse lagerne kan kjøpes for veldig små penger så når pumpa først er demontert og åpnet, ville jeg byttet uansett Ja, selvsagt enig i det Concord1987 skrev for 6 timer siden: Hva er viktig å tenke på når jeg må presse inn nye lager her? Som @dieselfan påpeker skal du kun presse på ytterringen. Presser du på innerringen vil du overføre trykkreftene til ytterringen via kulene. Det skal veldig lite til før du får merker i kulebanene, til tross for at både kulene og lagerbanene er herdet stål. Når lager er presset på akselen, er det innerringen du skal presse på. Sjeldent at det er presspasning både på aksel og boss. dieselfan skrev for 3 timer siden: Litt info om den enkleste formen for leppetetning / simmerring. Håper dette gir deg god forståelse. Den på illustrasjonen under er ensidig, men uten fjær. Du bør kjøpe med rustfri fjær. Men et tips til. Hvis du lunker litt på pumpehuset, så kan det hende at du rett og slett slipper å presse inn lageret. Noen ganger, avhengig av pasningen, vil lageret bare ramle inn av seg selv når du bruker varme. dieselfan skrev for 3 timer siden: Litt info om den enkleste formen for leppetetning / simmerring. Håper dette gir deg god forståelse. Den på illustrasjonen under er ensidig, men uten fjær. Du bør kjøpe med rustfri fjær. Det var en veldig forklarende illustrasjon Tipper de fleste skjønner prinsippet for en leppetetning nå. Føyer til at Simmerring er et merkenavn på linje med Segerring, Loctite, Coca Cola osv, mens tetningsring eller mer presist leppetetning er typen tetning. Angående rustfri fjær, så er det jo også en mulighet å flytte over fjæra fra en gamle tetningen dersom de ikke har en slik i hylla Concord1987 skrev for 2 timer siden: Hmm, den der likte jeg ikke helt. Ser du har både tæring og slitasje her. Redd du får både en indre lekkasje og mulig lekkasje ut. Lokket er også litt bøyd mellom skruehullene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Ville ha byttet lokk. Det er særlig områdene som de sorte pilene peker på som skremmer meg. Jo lengre ut på diameteren, jo verre for impelleren. Den gule pila peker på et område som viser at lokket ikke lengre er plant mellom skruehullene pga for hard tiltrekning. Ditt lokk er laget for papirpakning, det finnes varianter for O-ring. Det kan være en løsning for deg. Delenummeret er trolig end cover 01-42441 Etter en kjapp sjekk på nett så ser det ut til at delen er gått ut mange steder og prisen varierer grasat... 24euro i Holland til 1188kr i nettbutikk her hjemme. Det er også mulig å reparere lokket ved feks å lime på en messing eller rustfri plate 1-3mm tykk på lokket du har, trimme fasongen utvendig med vinkelsliper, bore hull gjennom de gamle. og bruke papirpakning. Løsningen vil kreve lengre skruer om platen er tykkere enn 1mm. Sitér dette innlegget Link to post
Concord1987 Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai dieselfan skrev for 7 timer siden: Ville ha byttet lokk. Det er særlig områdene som de sorte pilene peker på som skremmer meg. Jo lengre ut på diameteren, jo verre for impelleren. Den gule pila peker på et område som viser at lokket ikke lengre er plant mellom skruehullene pga for hard tiltrekning. Ditt lokk er laget for papirpakning, det finnes varianter for O-ring. Det kan være en løsning for deg. Delenummeret er trolig end cover 01-42441 Etter en kjapp sjekk på nett så ser det ut til at delen er gått ut mange steder og prisen varierer grasat... 24euro i Holland til 1188kr i nettbutikk her hjemme. Det er også mulig å reparere lokket ved feks å lime på en messing eller rustfri plate 1-3mm tykk på lokket du har, trimme fasongen utvendig med vinkelsliper, bore hull gjennom de gamle. og bruke papirpakning. Løsningen vil kreve lengre skruer om platen er tykkere enn 1mm. Jepp, har sendt forespørsel om pris til leverandør tidligere nevnt i tråden her:) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Jeg byttet lokk til SPEEDSEAL, det var lokk med vingemuttrer. https://www.speedseal.com/ Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.