Jump to content

Avfetting til motorrom som ikke lukter verksted?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Prøver å bli kvitt litt av båtlukt/verkstedlukten i båten jeg har kjøpt, og en av tingene som må gjøres er å rengjøre motorrommet. Motorrommet ser slettes ikke så ille ut, men jeg tipper forrige eier kanskje aldri har vasket motorrommet, så det er en del inntørket gris fra gammelt av. Normalt sett ville jeg brukt vanlig avfetting, spylt over og tatt det ut med lensepumpen, men avfetting lukter jo mye i seg selv syntes jeg.

Er det noen som har forslag til en avfetting eller en sterk såpe som er effektiv, men som samtidig -ikke- gir den typiske verskted-lukten? Det må ta slike typiske motorrom "avleiringer", altså en blanding i mellom diesel/olje og støv. 

Komodo skrev 1 time siden:

Glovarmt vann, og Effekt kraftvask fra Europris. 

Har god erfaring med dette. Har gjerne hatt blandingen, litt sterk, på ei sånn hagesprøyte og dusjet rikelig på, både på motoren og veggene i motorrommet.

Bonus skrev 32 minutter siden:

... og gjerne en radiatorpensel for å komme til på trange steder ...

Ja, det er klart, må bruke kost også. Bruker gjerne en vanlig oppvaskbørste. I tillegg  kan en dobørste hvor man stripser på et skaft for å forlenge være fint for å komme til under motoren. 

Olevine skrev 12 minutter siden:

Har god erfaring med dette. Har gjerne hatt blandingen, litt sterk, på ei sånn hagesprøyte og dusjet rikelig på, både på motoren og veggene i motorrommet.

Ja, sterk blanding må det være :tommel_opp: Også bra å dusje dette over motoren for å ta motorvask. Lar motoren gå når jeg gjør det for å unngå at det kommer vann inn på feil steder, samt motoren er varm. Skyller med rent vann etter vask. Hvis man blåser over med pressluft til slutt, så får man vekk enda mer rask, og unngår at det blir liggende igjen vann her og der. 

Surfex HD. Ingenting er bedre. En nabobåt fortalte meg at all såpe det står "båt" på, koster 3 ganger så mye enn det det står "bil" på. Bestilte en 5 liter på autodude.no Billig og rask frakt er det også. Skal blandes ut. Daglig renhold 1:20. Grovvask 1:10. Skikkelig vanskelig møkk 1:5. NB: bruk hansker til de to siste. Kommer ikke til å bruke noe annet fremover. Vasket over skroget i fjor høst. Brukte bare myk håndkost og høytrykkspyler. Tok 1 meter om gangen. Brukte 45 min på 26 fot. Ble klinkende ren med blandingsforhold 1:10. Ble litt matt noen steder da den tok litt av poleringen, så tenker 1:12 holder. Teste ut litt 1:15 på hvitt gulv rundt motoren. Tok møkka som bare det. Feks 1:8 tenker jeg møkka bare renner unna. Lukta er som at det lukter mildt rent i ettertid. Ikke noe som river sjenerende i nesa.

Torsen67 skrev 1 time siden:

Surfex HD. Ingenting er bedre. En nabobåt fortalte meg at all såpe det står "båt" på, koster 3 ganger så mye enn det det står "bil" på. Bestilte en 5 liter på autodude.no Billig og rask frakt er det også. Skal blandes ut. Daglig renhold 1:20. Grovvask 1:10. Skikkelig vanskelig møkk 1:5. NB: bruk hansker til de to siste. Kommer ikke til å bruke noe annet fremover. Vasket over skroget i fjor høst. Brukte bare myk håndkost og høytrykkspyler. Tok 1 meter om gangen. Brukte 45 min på 26 fot. Ble klinkende ren med blandingsforhold 1:10. Ble litt matt noen steder da den tok litt av poleringen, så tenker 1:12 holder. Teste ut litt 1:15 på hvitt gulv rundt motoren. Tok møkka som bare det. Feks 1:8 tenker jeg møkka bare renner unna. Lukta er som at det lukter mildt rent i ettertid. Ikke noe som river sjenerende i nesa.

Surfex er gull ja.

Pondu_s skrev for 2 timer siden:

Surfex er gull ja

Enten det er Surfex eller Effekt - bryter disse stoffene møkka ned slik at det kan pumpes på sjøen, eller bruker man våtsuger?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 36 minutter siden:

Enten det er Surfex eller Effekt - bryter disse stoffene møkka ned slik at det kan pumpes på sjøen, eller bruker man våtsuger?

Surfex er biologisk nedbrytbart men hadde ikke vært komfortabel med å lense dette i sammen med oljesøl ut i havna.
Husker jo hvordan det så ut før med havnen full av trebåter med automatisk lensing og motorer som ikke var helt tette.

Nå er ikke en foregangsmann på dette da jeg sikkert driver med andre ting man helst skulle gjort minst mulig av men vasker heller ikke båten utvendig med såpe etter utsett da jeg ikke syntes det er noe god ide med kjemikalier i sjøen.

Steihy skrev for 5 timer siden:

Kommer vel litt an på hvor mye møkk vi snakker om. Jeg ville jo tørket bort det verste med papir om mulig, så gått på med vask. Jeg har pumpet det rett ut. Men har ikke følt at det har vært så mye at jeg har sittet igjen med anger. Nå vasker jeg innimellom bak der nede, men blir jo ikke brukt mye såpe og skitten inneholder ikke olje av noen betydning. Lurt å vaske før det samler seg for mye dritt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...