Chrol Startet 4.Mai Link til dette innlegget Startet 4.Mai Hei, holder på å lage et nytt eikebord til båten, så har jeg lyst på et motiv i form av et kompass på bordet noen som har tips til fremgangsmåte? Mal og deretter male? Tenkte mette bordet med olje Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Skarpt stemjern, rissekniv, tolmodighet og treverk i forskjellige farger. Fres med mal kan også brukes. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Code0 Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai Jeg ser mye stilig på youtube med å fylle med epoxy. Søk ‘filling wood carvings with epoxy’. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Print ut designet og lim det på treverket. Skjær omrisset av designet med SKARP kniv som har enkelt egg (altså at den ikke er slipt på begge sider av eggen), med flat side "ut" fra designet. Herfra har du flere valg for å fjerne overflødig treverk, men felles for alle er at du bør skjære ut en "knife wall" først: The knife wall | Fagerjord.org Du kan bruke en overfres til å fjerne det grøvste, og så bruke et skarpt tappjern til å ta detaljene og komme deg helt ut i kantene. Personlig foretrekker jeg grundthøvel (router plane), som er en "manuell overfres". Håndverktøy er langt snillere - en "oj sann" forblir en "oj sann", der overfresen forvandler uttrykket til en stjernehoppsan, bannskap og bønn og påfølgende større prosjekt for å berge - bokstavelig talt - stumpene. Eller kjøpe/lage ny del, her bordplata. Når dette er gjort, pensles kanter med klar, tynn epoxy slik at du ikke får "creep" når farget epoxy trekker litt inn i treverket. Eik har ganske kraftige "sugerør" i veden. Før den klare epoxyen er herdet (mens den ennå er "tacky"), fyller du opp med epoxy som inneholder ønsket fargestoff. Jeg har kjøpt epoxy fra Storbua AS; de har også epoxyfarge. Jeg brukte det på noen defekter i dette bordet: The side table | Fagerjord.org Etterpå gjenstår sliping og polering. Eventuelt baker du hele greia inn i epoxy, men jeg har ikke helt trua på at det holder over tid. I alle fall ikke i et maritimt miljø. Jeg ville også vurdert designet - for store epoxyflater vil skape problemer fordi treverket KOMMER til å "gå" litt: How to: wood movement | Fagerjord.org For øvrig: eik er knallbra å jobbe med, men splintrer og fliser som bare det. Jeg ville derfor satset på håndverktøy - SKARPE håndverktøy. Her er mitt oppsett for å slipe opp verktøyene mine: The sharpening station | Fagerjord.org Legg merke til videoen der jeg drar en håndhøvel med et tau... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.