utsjaa Startet 4.Mai Link til dette innlegget Startet 4.Mai Hei, Jeg har fått problemer med ugjevn gange på min yamaha f50aet 2003 modell. Jeg har sjekket plugger og kjørt med ny bensin. Det ble noe bedre etter en runde med kondensfjerner, og jeg kan nå sette den i gir uten at den stopper. Jeg tror en rens av forgasserne er Eneste løsning. Hvor får jeg tak i rep. Set til disse forgasserne? Eneste jeg finner på nett er hos tilsynelatende lugubre drop shipping sider. Finnes det forhandlere som fremdeles har deler til disse? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai utsjaa skrev for 2 timer siden: Det ble noe bedre etter en runde med kondensfjerner, og jeg kan nå sette den i gir uten at den stopper. Har du drenert forgassere ? Om du samler opp det som kommer ut så får du fakta... Er det vann så vil du se det. Er det mjød og shit så vil du se det. Du kan tro og håpe at kondensfjerner hjelper, men hadde det vært en god oppskrift, så hadde flere av proffene brukt det. Kondensfjerner kan løse opp microskopiske mengder med vann... ikke en tesje.... + Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai God idé å drenere forgasserne. Fikk gjort det i dag. Det var noe vann der, men ikke så mye. Jeg tok også et bilde inn dreneringsportene. I den ene forgasseren ser det ut som det er en slags hvit gelé. Ser det er relativt lang leveringstid på pakninger etc. Der jeg har funnet dem. Er det innafor å bruke de gamle igjen om de ser ok ut? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai utsjaa skrev On 6.5.2025 at 21.22: Jeg tok også et bilde inn dreneringsportene. I den ene forgasseren ser det ut som det er en slags hvit gelé. Ser det er relativt lang leveringstid på pakninger etc. Der jeg har funnet dem. Er det innafor å bruke de gamle igjen om de ser ok ut? Gjenbruk er helt innafor, så lengde du demonterer forsiktig så de ikke rives i stykker. Den geleen har jeg også vært plaget med, det tetter mye. Hos meg skyldtes det vann i oljetanken grunnet en litt utett pakning på lokket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 8.Mai Link til dette innlegget Svart 8.Mai utsjaa skrev On 6.5.2025 at 21.22: Jeg tok også et bilde inn dreneringsportene. I den ene forgasseren ser det ut som det er en slags hvit gelé. Den hvite geleen er det jeg kaller mjød. Mjød er noe du ikke ønsker inn i dysene dine. Den dannes der hvor du har vann, saltvann og zink. (Google mjød og dieselfan så finner mye om emnet. Jeg har i mange år forsøkt å få "påhengerfolk" til å forstå nytten av å drenere forgassere jevnlig som en viktig del av servicen en enkelt kan gjøre på egen motor. Spesielt om en kjører på 95E10. På samtlige forgassere jeg har sett til påhengere og småmaskiner så har produsenten laget en drenering i bunnen av forgasseren. Slikt koster penger og den hadde ikke vært der om den ikke har en viktig funksjon... Vann og mjød er 15-30% tyngre enn bensin. Derfor havner vann og mjød i bunnen av forgasseren, i flotørhuset. Så når du åpner dreneringsskruen, da er det gjerne vann og mjød som kommer først ut. Samle gjerne det som kommer ut i en liten beholder av glass eller bestandig plast. La beholderen stå på skrå i 5-10min og se hvordan vann og mjød samler seg på det laveste punktet. Hvert piktogram av vann og mjød du nå har fått ut, har du reddet fra å sette seg fast i dysene dine... Anbefaler deg å montere et godt filter m utskiller/seglass i bunn av filteret, nært motoren din, om du ikke allerede har det.. Har allerede sagt min mening om kondensfjerner og andre former for lurium, så jeg skal spare deg for mer av det. Takk for at du ser nytten av å dele full motorkode i trådtittelen din 👍 Det er bra for søkbarheten på Forumet 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.