Jump to content

Vestlandet: En hentet opp – søk etter to personer etter båtkantring sør for Stad


Dreamer

Recommended Posts

Ja. AIS, PLB. Det går ikke ukjent antall timer før søket starter, og mye lettere søk. Epirb eller noe på båten er ikke et urimelig minstekrav på utleiebåter. Det beste er personlig enhet på vesten. I havkajakk sa man at du trenger middel til å varsle, og nok isolasjon til å overleve til du blir funnet.

 

Jeg er selvsagt ikke i mot vestpåbud, men jeg er er redd ensidig oppmerksomhet på en faktor gjør at det ikke blir tenkt like mye på videreutvikling av regelverket.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev 39 minutter siden:

eg er selvsagt ikke i mot vestpåbud, men jeg er er redd ensidig oppmerksomhet på en faktor gjør at det ikke blir tenkt like mye på videreutvikling av regelverket.

Tenker du på regelverk for båten eller for redningsvesten? Skal alt løses med mer regelverk? Nå er det påbudt med vest ombord i båter under 8 meter. Når ikke engang ett så innlysende hjelpemiddel tas i bruk så er det vanskelig å gjøre fiske stående i småbåt i havet vestpå helt idiotsikkert. Jeg har vest med AIS, så blir jeg funnet. Kanskje som omkommet. PLB om ingen andre kan varsle, som vel var tilfellet her. Når jeg seiler er vi flere ombord. Båten må ha sin VHF / EPIRB, jeg har min private AIS og inreach. Folk må ta vare på seg selv og sin sikkerhet, verden er et farlig sted.

Link to post
Steihy skrev for 15 timer siden:

Det er utrolig trist at 3 mennesker har omkommet. Men er det noe i denne saken som peker mot at de hadde overlevd med vest?

Med en selvrettende båt og sikkerhetsliner er det stor sannsynlighet for at de hadde overlevd. Det er det jeg pleier å bruke i det farvannet. Pluss to fremdriftsalternativer. Og diverse elektronikk med trebokstavsforkortelser. 

Link to post

Når jeg fisker hummer på høsten er jeg i en utsatt situasjon. Jeg er ofte ute i dårlig vær, står mye i båten, og jeg er atpåtil alltid alene. Som om ikke det var nok så er det ofte mye strøm i området jeg fisker,  så hvis jeg ramler over bord, er det meget stor sjans for at jeg ikke klarer å svømme bort til båten. I tillegg er det kaldt i vannet på høsten, og som regel ingen andre båter i nærheten. Dette er også stort sett alltid så langt fra landa at ingen kan se meg.

 

For å ha en viss sjanse til å overleve har jeg derfor alltid på enten vest eller hel flytedrakt, avhengig av lufttemperatur. Har også trådløs dødmannsknapp på motoren, og i vesten har jeg en liten PBL, personlig nødpeilesender. Ramler jeg i vannet kan jeg trekke ut ei antenne og aktivere den, da varsles hovedredningsentralen umiddelbart. For meg anser jeg at det er den eneste reelle sjansen til å overleve dersom jeg ramler i sjøen og ikke klarer å komme tilbake til båten igjen. 

 

Jeg synes alle som ferdes alene på sjøen, særlig i den kalde årstiden, burde ta lignende grep for sikkerheten. De som er to eller flere i båten har en helt annen sikkerhet. Har diskutert dette med flere andre hummerfiskere, men har til gode å møte andre som har tatt konsekvensen av risikoen og kjøpt seg nødpeilesender. Gjengangeren er at det er for mye styr, og det koster for mye. 

 

De som kommer fra Tyskland osv. som fisketurister på vestlandet og nordnorge og leier seg åpne båter og reiser ut på havet er i en utsatt kategori. Selv om de normalt er flere i båten, så har det skjedd så mange ulykker med kantringer og drukninger at de burde blitt pålagt et høyere nivå på sikkerheten. Jeg mener disse i tillegg til vestpåbud burde vært utrustet med personlig nødpeilesender. Det burde være en rimelig forsikringspremie for en utsatt gruppe. Dersom noen velger å ikke bruke vest eller følge annet regelverk er det lite vi kan gjøre. Det beste er kanskje at de som leier ut båter er flinke til å gi gode råd om sikkerhet. Ellers mener jeg vi skal være veldig forsiktig med å finne på en masse nye regler, forbud og påbud. 

Link to post
S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Hvorfor ikke i alle båter?

Jeg har ikke ment noe om det. Jeg nevnte utleiebåter i eksempelet fordi denne ulykken var med en slik. Jeg tror også det er lettere å regulere kommersiell virksomhet.

 

Mitt poeng er at ensrettet fokus på redningsvester er litt til hinder for å løfte blikket og se på egentlig årsak.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

@Komodo snakker som vanlig fornuftig. Jeg har også trådløs daumannsknapp. Det er jo fullstendig håpløst å skulle bruke vanlig daumannsknapp i en båt som min (24 fot med styrehus og mange steder å gå), og jeg anser det som farlig å være uten daumannsknapp, selv om jeg nesten alltid er ute sammen med fruen. I tillegg går vi alltid begge to med flytebukse om bord, det er mye mindre heft enn vest. Regnbukse må vi jo uansett ha på meg, for jeg fisker mye der det er gjørme. At vi da ser ut som Bompibjørnene på båttur, får heller være. :fniser: 

 

Det beste ville jo vært å påby trådløs daumannsknapp og EPIRB på alle båter, iallfall over en viss størrelse, og så ha EPIRB-en koblet til den så den blir utløst for eksempel fem minutter etter at daumannsknappen ble utløst. Da har man tid til å komme seg opp i båten igjen hvis det er mulig. Klarer man det ikke på fem minutter, særlig når vannet blir kjøligere, trenger man sannsynligvis hjelp uansett.

Link to post

Siste omkomne tysker funnet ved Kråkenes – familien takker redningsmannskapene

 

Hele opplegget her er bare tragisk! Dette rammer mange folk totalt.  Noen enkle forhåndsregler og litt kunskap, kunne lett avverget dette.   Første bud når man drar ut i båt i åpent farvann er å ha på flyteplagg, se på værmelding vind og bølgeforhold. Har man null forståelse og respekt for vær og vind, bør man ikke ferdes på sjøen. Jeg har stor respekt for vær og lokale forhold. og studerer været i flere dager i forvegen før jeg drar på lengre turer. Også før småturer i kjendt farvann. Været snur så fort ute ved kysten vår, og har opplevd værskifte flere ganger. nå når vi har yr og Windy kan vi jo mye lettere planlegge og forutsi værforhold!

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Trist sak dette her, som rammer mange. Det forundrer meg imidlertid litt at det er folk som driver utleie av hytter og båter ved såpass utsatte kyststrøk som ved Stadt, og som velger å slippe åpenbart ukyndige folk ut alene på sjøen. Folk som ikke er vant til annet enn innlandsfiske på elver og mindre innsjøer i sentraleuropa har helt åpenbart ikke kunnskapene som skal til for å føre båt ved Stadt i frisk vind. Og når de ikke ser dette selv  så burde det ligge et ansvar på båteier også her. Noen må være voksne nok til å ta ansvar tenker jeg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 35 minutter siden:

Det forundrer meg imidlertid litt at det er folk som driver utleie av hytter og båter ved såpass utsatte kyststrøk som ved Stadt, og som velger å slippe åpenbart ukyndige folk ut alene på sjøen.

 

Penger, enkelt og greit.

 

Jeg tror ikke man får gjort så mye for å forhindre denne typen ulykker med mindre man forbyr eller på annen måte gjør egenskippring av småbåter eller fisketurisme forbudt.

Og det skjer nok neppe

 

 

Mvh. SAP

Link to post

Enkelte feriecentre har egne "rednings" båter der dem holder kontroll med utleie båtene og henter inn folk & båter når det trengs. Utleiebåtene så også velutstyrte ut med VHF og AIS 

Er ikke for noen lovendring, men enkelte utleiere kan gjerne ha litt mere kontroll på hvor og når man kan fiske, samt sporing på båtene.

 

Link to post

Når det gjelder utlendinger som kommer som fisketurister, kan man godt trekke en parallell til nordmenn som reiser på dykkerturer i sydlige farvann. Her oppe i Norden er vi nok veldig vant til at det meste er lov, og at vi tar ansvar for oss selv. I andre land er dette helt utenkelig. Man er avhengig av å leie guider, båtførere osv., og får klare begrensninger for hvilke rammer man kan bevege seg innenfor. Kan godt tenke meg at mange ikke er vant til de frie rammene vi har her nord.

Link to post
Komodo skrev 59 minutter siden:

Her oppe i Norden er vi nok veldig vant til at det meste er lov, og at vi tar ansvar for oss selv. I andre land er dette helt utenkelig. Man er avhengig av å leie guider, båtførere osv., og får klare begrensninger for hvilke rammer man kan bevege seg innenfor. Kan godt tenke meg at mange ikke er vant til de frie rammene vi har her nord.

 

Du treffer blink her tror jeg @Komodo

Som @J-Å skrev tidligere i tråden så respekterer tyskere regler og forbud .

 

Spørmålet er om vi vil ha flere regler tredd nedover huet på sjøen da det ikke er sannsynlig at norge ville laget regler som ikke rammer alle likt selv om vi som du sier er godt vandt med turistregler i utlandet inkludert noe så vanlig som å bade eller vasse på stranda etter solnedgang for ikke snakke om en pris for lokale og annen pris for utlendinger kun basert på lysere hudfarge.

Det aksepterer vi fullt ut som turister i annet land uten å lage noe mer fuzz.

 

J-Å skrev On 5.5.2025 at 6.13:

Jeg snakket for noen år siden med en båtutleier i det området.  Han sa at tyskere var veldig opptatt av hva som var lovlig og ikke lovlig. Så han pleide å si at når været var sånn og sånn så var det "verboten" å dra på sjøen med båtene de hadde. Men med sosiale media og internet-tilgang til lovverket, så er trolig den bløffen avslørt.

 

 

Mvh. SAP

Link to post

Nå må man også huske at det er stor forskjell på å ligge og duppe i en skjermet fjord og å gå ut i to meters bølger og frisk bris i Stadhavet. For båter som skal ut i åpent hav, bør man kanskje vurdere visse forholdsregler (kanskje CE kategori B?). Men å ha EPIRB, guide osv. på en 14 fots båt som skal maks 500 meter fra land innaskjærs, er overkill.

Link to post
13 hours ago, S/Y Emma said:

Nå må man også huske at det er stor forskjell på å ligge og duppe i en skjermet fjord og å gå ut i to meters bølger og frisk bris i Stadhavet. For båter som skal ut i åpent hav, bør man kanskje vurdere visse forholdsregler (kanskje CE kategori B?). Men å ha EPIRB, guide osv. på en 14 fots båt som skal maks 500 meter fra land innaskjærs, er overkill.

Tror kunnskap til de som bruker båten teller mer enn CE kat.  Samt at de får grunnleggende opplæring om sikkerhetsutstyr, lensesystem, Motor og tanksystem, før de legger ut. Og ikke minst orientering om værforhold, og det å faktisk kan tyde en værmelding!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev for 2 timer siden:

Samt at de får grunnleggende opplæring om sikkerhetsutstyr, lensesystem, Motor og tanksystem, før de legger ut. Og ikke minst orientering om værforhold, og det å faktisk kan tyde en værmelding!

To av de omkomne var over 70 år (jeg har ikke sett alder på siste person). Hvis det som gjennomgås på en utsjekk er problemstillinger og info de ikke har tatt til seg før så tror jeg læringskurven er ganske slak. Sikkerhet ombord og tiltak for overlevelse er noe de bør ha satt seg inn i og vært bevisste på i flere år allerede. Jeg har prøvd å lære 70-åringer noe nytt, der var det lite beredskap for å la det synke inn, eller 'ville ikke høre'... Så det enkleste for utleier er å ha et ark på flere språk som forklarer det som må forklares, og få det signert.

Link to post
6 minutes ago, Code0 said:

To av de omkomne var over 70 år (jeg har ikke sett alder på siste person). Hvis det som gjennomgås på en utsjekk er problemstillinger og info de ikke har tatt til seg før så tror jeg læringskurven er ganske slak. Sikkerhet ombord og tiltak for overlevelse er noe de bør ha satt seg inn i og vært bevisste på i flere år allerede. Jeg har prøvd å lære 70-åringer noe nytt, der var det lite beredskap for å la det synke inn, eller 'ville ikke høre'... Så det enkleste for utleier er å ha et ark på flere språk som forklarer det som må forklares, og få det signert.

Kjenner ikke hvike krav og rutiner utleiere har, men har en mistanke om at det er så godt som ingenting..  Han utleieren ved Sula sa at de alltid hadde to tanker, så når de kjørte tom en tank, så kom de seg tilbake med den andre! litt fleip så klart, men faktisk et poeng

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...