Jump to content

Vestlandet: En hentet opp – søk etter to personer etter båtkantring sør for Stad

Dreamer

Recommended Posts

Ja. AIS, PLB. Det går ikke ukjent antall timer før søket starter, og mye lettere søk. Epirb eller noe på båten er ikke et urimelig minstekrav på utleiebåter. Det beste er personlig enhet på vesten. I havkajakk sa man at du trenger middel til å varsle, og nok isolasjon til å overleve til du blir funnet.

Jeg er selvsagt ikke i mot vestpåbud, men jeg er er redd ensidig oppmerksomhet på en faktor gjør at det ikke blir tenkt like mye på videreutvikling av regelverket.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 39 minutter siden:

eg er selvsagt ikke i mot vestpåbud, men jeg er er redd ensidig oppmerksomhet på en faktor gjør at det ikke blir tenkt like mye på videreutvikling av regelverket.

Tenker du på regelverk for båten eller for redningsvesten? Skal alt løses med mer regelverk? Nå er det påbudt med vest ombord i båter under 8 meter. Når ikke engang ett så innlysende hjelpemiddel tas i bruk så er det vanskelig å gjøre fiske stående i småbåt i havet vestpå helt idiotsikkert. Jeg har vest med AIS, så blir jeg funnet. Kanskje som omkommet. PLB om ingen andre kan varsle, som vel var tilfellet her. Når jeg seiler er vi flere ombord. Båten må ha sin VHF / EPIRB, jeg har min private AIS og inreach. Folk må ta vare på seg selv og sin sikkerhet, verden er et farlig sted.

Steihy skrev for 15 timer siden:

Det er utrolig trist at 3 mennesker har omkommet. Men er det noe i denne saken som peker mot at de hadde overlevd med vest?

Med en selvrettende båt og sikkerhetsliner er det stor sannsynlighet for at de hadde overlevd. Det er det jeg pleier å bruke i det farvannet. Pluss to fremdriftsalternativer. Og diverse elektronikk med trebokstavsforkortelser. 

Når jeg fisker hummer på høsten er jeg i en utsatt situasjon. Jeg er ofte ute i dårlig vær, står mye i båten, og jeg er atpåtil alltid alene. Som om ikke det var nok så er det ofte mye strøm i området jeg fisker,  så hvis jeg ramler over bord, er det meget stor sjans for at jeg ikke klarer å svømme bort til båten. I tillegg er det kaldt i vannet på høsten, og som regel ingen andre båter i nærheten. Dette er også stort sett alltid så langt fra landa at ingen kan se meg.

For å ha en viss sjanse til å overleve har jeg derfor alltid på enten vest eller hel flytedrakt, avhengig av lufttemperatur. Har også trådløs dødmannsknapp på motoren, og i vesten har jeg en liten PBL, personlig nødpeilesender. Ramler jeg i vannet kan jeg trekke ut ei antenne og aktivere den, da varsles hovedredningsentralen umiddelbart. For meg anser jeg at det er den eneste reelle sjansen til å overleve dersom jeg ramler i sjøen og ikke klarer å komme tilbake til båten igjen. 

Jeg synes alle som ferdes alene på sjøen, særlig i den kalde årstiden, burde ta lignende grep for sikkerheten. De som er to eller flere i båten har en helt annen sikkerhet. Har diskutert dette med flere andre hummerfiskere, men har til gode å møte andre som har tatt konsekvensen av risikoen og kjøpt seg nødpeilesender. Gjengangeren er at det er for mye styr, og det koster for mye. 

De som kommer fra Tyskland osv. som fisketurister på vestlandet og nordnorge og leier seg åpne båter og reiser ut på havet er i en utsatt kategori. Selv om de normalt er flere i båten, så har det skjedd så mange ulykker med kantringer og drukninger at de burde blitt pålagt et høyere nivå på sikkerheten. Jeg mener disse i tillegg til vestpåbud burde vært utrustet med personlig nødpeilesender. Det burde være en rimelig forsikringspremie for en utsatt gruppe. Dersom noen velger å ikke bruke vest eller følge annet regelverk er det lite vi kan gjøre. Det beste er kanskje at de som leier ut båter er flinke til å gi gode råd om sikkerhet. Ellers mener jeg vi skal være veldig forsiktig med å finne på en masse nye regler, forbud og påbud. 

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Hvorfor ikke i alle båter?

Jeg har ikke ment noe om det. Jeg nevnte utleiebåter i eksempelet fordi denne ulykken var med en slik. Jeg tror også det er lettere å regulere kommersiell virksomhet.

Mitt poeng er at ensrettet fokus på redningsvester er litt til hinder for å løfte blikket og se på egentlig årsak.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

@Komodo snakker som vanlig fornuftig. Jeg har også trådløs daumannsknapp. Det er jo fullstendig håpløst å skulle bruke vanlig daumannsknapp i en båt som min (24 fot med styrehus og mange steder å gå), og jeg anser det som farlig å være uten daumannsknapp, selv om jeg nesten alltid er ute sammen med fruen. I tillegg går vi alltid begge to med flytebukse om bord, det er mye mindre heft enn vest. Regnbukse må vi jo uansett ha på meg, for jeg fisker mye der det er gjørme. At vi da ser ut som Bompibjørnene på båttur, får heller være. :fniser: 

Det beste ville jo vært å påby trådløs daumannsknapp og EPIRB på alle båter, iallfall over en viss størrelse, og så ha EPIRB-en koblet til den så den blir utløst for eksempel fem minutter etter at daumannsknappen ble utløst. Da har man tid til å komme seg opp i båten igjen hvis det er mulig. Klarer man det ikke på fem minutter, særlig når vannet blir kjøligere, trenger man sannsynligvis hjelp uansett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...