Jump to content

6hk evinrude fra 80-90, får ikke løs undervannshuset

Sprenger223

Recommended Posts

Jeg har en 6hk evinrude fra 80-90 tallet jeg skulle skifte impeller men jeg får ikke av undervans huset skruen som kommer frem etter man har skrudd av de 4 skruene ser ut til og sitte fast har prøvd alt fra rust fjerner til wd 40 og smøring men den sitter fast er også redd for og ødelegge hodet på skruen sånn at den eventuelt ikke kommer ut her er bilder av motoren og skruen

IMG_7721.jpeg

IMG_7720.jpeg

IMG_7722.jpeg

Motoren er nok snarere fra 70-tallet. Ikke at det spiller så stor rolle i denne sammenhengen, da.

Et skudd fra hofta; på de litt større motorene (20-30 hk i alle fall) må man løsne på en mutter som ligger bak silen til kjølevannsinntaket. Denne henger sammen med giroverføringen. Kanskje det er slik på din motor også?

Såvidt jeg husker fra en gammel Johnson jeg demonterte for mange år siden var det et lite lokk på siden av stammen som måtte åpnes. På innsiden var det en skjøt på akslen fra girhåndtaket til undervannshuset som måtte løsnes. Sjekk om der er slik på din motor. Johnson of Evinrude var like motorer før i tiden.

Eivind

Korsfjord skrev On 6.5.2025 at 15.23:

Motoren er nok snarere fra 70-tallet. Ikke at det spiller så stor rolle i denne sammenhengen, da.

Et skudd fra hofta; på de litt større motorene (20-30 hk i alle fall) må man løsne på en mutter som ligger bak silen til kjølevannsinntaket. Denne henger sammen med giroverføringen. Kanskje det er slik på din motor også?

Hvis du mener der vannet skal komme in så sitter de desverre også fast får visst ikke noe som helst opp nesten noen tips til og få opp stae skruer ?🙃

Sprenger223 skrev for 2 timer siden:

Hvis du mener der vannet skal komme in så sitter de desverre også fast får visst ikke noe som helst opp nesten noen tips til og få opp stae skruer ?🙃

Ja, jeg mener der vannet kommer inn. Om silen er skrudd fast, ikke en del av godset i undervannshuset, så kan det være der det hele henger. Jeg har nok vært heldig, på mine motorer har alle skruer og bolter vært lette å løsne. Sitter de fast, kan er slagtrekker være redningen, slik det ble foreslått. 

Jeg ser ikke bort fra det, men kjenner ikke motortypen din. Den var slik på en 30 hk Johnson jeg hadde. Samme produsent, nyere motor, men konstruksjonen er fra samme tid som din motor. Med mindre noen har bedre ideer, ville jeg åpnet og sett.

Skal du skifte impelleren forebyggende eller har du problem med kjølingen? Hvis den virker ville jeg vært forsiktig med skruer som sitter fast og heller brukt motoren så lenge den virker. Knekker du feil skruer kan motoren fort bli ubrukbar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...