Jump to content

Montere batterimonitor, hvordan montere shunt når det er felles minus?

skøytelars

Recommended Posts

Skal montere batterimonitor på forbruksbanken. Det er felles minus mellom startbatteri og forbruksbank. Jeg monterer felles minusskinne for forbrukere fra forbruksbank. Vil forbrukere fra startbanken ha noen innvirkning på målingene? 

Minus er vel alltid felles, men det er vanlig med separate hovedbrytere på pluss for hver bank. Noen har én felles bryter på minus-siden.
Hvor man plasserer shunten er avhengig av hva man ønsker å følge med på, har inntrykk av at de fleste, som du også ønsker, måler kun forbruksbanken. (på pluss)
Vet du hvilke forbrukere som er koblet til start? Noen har VHF og lensepumpe koblet foran hovedbryter, men da til forbruksbanken.

Ingar skrev 9 minutter siden:

Minus er vel alltid felles, men det er vanlig med separate hovedbrytere på pluss for hver bank. Noen har én felles bryter på minus-siden.
Hvor man plasserer shunten er avhengig av hva man ønsker å følge med på, har inntrykk av at de fleste, som du også ønsker, måler kun forbruksbanken. (på pluss)
Vet du hvilke forbrukere som er koblet til start? Noen har VHF og lensepumpe koblet foran hovedbryter, men da til forbruksbanken.

@Ingar Vet ikke hvilke, ser bare at noe er koblet til startbatteriet. 

Jeg er langt fra noen elektriker, men litt nevenyttig er jeg. Tenker slik, aner ikke om jeg tenker riktig: fjerner alle minus forbrukere fra forbruksbanken og monterer disse på en skinne, som jeg kobler til minus på forbruksbanken. Er det så enkelt? Forbrukerne på startbatteriet vil ikke tulle til målingene, selv om minus mellom start og forbruk er felles? 

skøytelars skrev 11 minutter siden:

Vet ikke hvilke, ser bare at noe er koblet til startbatteriet. 

Ok, dette ville jeg funnet ut av så du ikke risikerer flatt batteri etter å ha ligget i havn. Kan typisk være ladekabel fra skillerelé etc.

skøytelars skrev 7 minutter siden:

fjerner alle minus forbrukere fra forbruksbanken og monterer disse på en skinne, som jeg kobler til minus på forbruksbanken. Er det så enkelt?

Ja, men du må ha solid kabel fra batteriet til skinnen, ladestrømmen går også her.

skøytelars skrev 36 minutter siden:

@Ingar Vet ikke hvilke, ser bare at noe er koblet til startbatteriet. 

Jeg er langt fra noen elektriker, men litt nevenyttig er jeg. Tenker slik, aner ikke om jeg tenker riktig: fjerner alle minus forbrukere fra forbruksbanken og monterer disse på en skinne, som jeg kobler til minus på forbruksbanken. Er det så enkelt? Forbrukerne på startbatteriet vil ikke tulle til målingene, selv om minus mellom start og forbruk er felles? 

Kan du beskrive hva du skal måle?😊 

TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Kan du beskrive hva du skal måle?😊 

Jeg skal måle forbruksbanken, for å ha oversikt over hvor mye strøm jeg har tilgjengelig. Med en batterimonitor ala NASA eller Victron. 

skøytelars skrev 1 minutt siden:

Jeg skal måle forbruksbanken, for å ha oversikt over hvor mye strøm jeg har tilgjengelig. Med en batterimonitor ala NASA eller Victron. 

Har du bilde?

Er alle batteri koblet sammen og går til felles skinne?

På minuspolen av forbruksbatteriet ditt har du en eller mange tilkoblinger. Den eller eller de mange, kobler du fra batteriet og istedet for inn på den ene siden av shunten. Den andre enden av shunten kobler du til minuspolen på batteriet. Da vil du måle alt som går inn av dette batteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Riktig som Lars H. skriver. Bare pass på at ALLE ledninger som er på minuspolen på forbruksbatteriet flyttes til ene siden av shunten og at den andre siden av shunten er det ENESTE som er koblet på minuspolen på batteriet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ingar skrev for 12 timer siden:

Ok, dette ville jeg funnet ut av så du ikke risikerer flatt batteri etter å ha ligget i havn. Kan typisk være ladekabel fra skillerelé etc.

Ja, men du må ha solid kabel fra batteriet til skinnen, ladestrømmen går også her.

@Ingar ser nå at det kun er wallas safeflame som er koblet til startbatteri. 

Lars H. skrev for 10 timer siden:

På minuspolen av forbruksbatteriet ditt har du en eller mange tilkoblinger. Den eller eller de mange, kobler du fra batteriet og istedet for inn på den ene siden av shunten. Den andre enden av shunten kobler du til minuspolen på batteriet. Da vil du måle alt som går inn av dette batteriet.

@Lars H. hvordan blir det med den ene forbrukeren, der minus er koblet på startbatteriet? Vil denne ødelegge for målingene, når minus forbruk og start i utgangspunktet er felles? Kobler alle minus fra forbruk via shunt. 

skøytelars skrev 1 time siden:

hvordan blir det med den ene forbrukeren, der minus er koblet på startbatteriet?

Så lenge den er på rette siden av shunten går det helt fint.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
skøytelars skrev Just now:

Jeg må altså koble den på shunten sammen med minusledningene fra forbruksbanken? 

Det kan vel bli litt renere og penere å ha alt på samme koblingspunkt men slik jeg har forstått så er minus på startbatteriet samme potensialet som minus på forbruksbatt og kan godt bli værende der den er. Pass bare på at ALLE forbrukerene/ladere på forbruksbatteriet er på ene siden av shunten og KUN forbruksbatteriet i andre enden.

SveinHa skrev 2 minutter siden:

Pass bare på at ALLE forbrukerene/ladere på forbruksbatteriet er på ene siden av shunten 

Og altså inkludert minus på startbatteriet og forbrukere på dette tilkoblet på denne siden, som da blir det felles "nullpunktet" i båten (forbruksbatteriets minus vil ligge noen millivolt fra nullpunktet når det går strøm i shunten)

J-Å skrev 32 minutter siden:

Og altså inkludert minus på startbatteriet og forbrukere på dette tilkoblet på denne siden, som da blir det felles "nullpunktet" i båten (forbruksbatteriets minus vil ligge noen millivolt fra nullpunktet når det går strøm i shunten)

Jepp :tommel_opp:

SveinHa skrev for 20 timer siden:

Det kan vel bli litt renere og penere å ha alt på samme koblingspunkt men slik jeg har forstått så er minus på startbatteriet samme potensialet som minus på forbruksbatt og kan godt bli værende der den er. Pass bare på at ALLE forbrukerene/ladere på forbruksbatteriet er på ene siden av shunten og KUN forbruksbatteriet i andre enden.

@SveinHa Slik? 

Det jeg HAR skjønt, er at minuskabel mellom batteri og shunt må være ganske tykk. Gjør 2x25mm2 samme nytte som 1x50mm2?IMG_0642.jpeg.5a16502a025563c5a30ccc9619cd6a05.jpeg

skøytelars skrev 35 minutter siden:

Slik? 

image.png.507442e61b7a345f1bb813ca21adf795.png

skøytelars skrev 1 time siden:

Gjør 2x25mm2 samme nytte som 1x50mm2?

Ja. Men det er ingen fordel med dobbelt opp med kabelsko og krympinger. 50mm2 er jo ikke spesielt tykt å uhåndterlig å trekke. 

Nå har du jo fått en utmerket forklaring av både LarsH og Svein. Men for å bruke ditt eget skjema, så skal shunten inn her:

Shunt.jpeg.3c85e7ce7496a0c8f81b0fada4357574.jpeg

skøytelars skrev 29 minutter siden:

@Komodo @SveinHa @Lars H.

minus mellom batteriene, hvilken side av shunten skal den gå? 

Se på bildet ditt som jeg la inn lenger opp. Der pila peker skal du klippe ledningen og koble shunten inn i serie. Eller for å si det på en annen måte. Du kobler den ledningen av minuspolen på forbruksbatteriet, og inn på shunten. Den andre siden av shunten kobler du rett på minuspolen (der du akkurat har koblet vekk ledningen som jeg nevnte). 

Men for å være litt oppriktig her. Hvis du er usikker på slike grunnleggende koblinger bør du vurdere å få en elektrokyndig kar til å gjøre dette for deg. Det går mye energi i disse ledningene... 

skøytelars skrev for 5 timer siden:

@Komodo @SveinHa @Lars H.

minus mellom batteriene, hvilken side av shunten skal den gå? 

Shunten er egentlig en liten motstand, så det er ikke noen inn eller ut for den. Så hvilken del av den som kobles mot batteriet, er likegyldig. Om det ikke er et sært produkt da, men da ville det stå i monteringsanvisningen som uansett type eller fabrikat er den du skal følge. Men som Komodo sier, er du fremdeles usikker på dette, få en som kan dette til å gjøre det for deg. Mindre teskjeer har jeg ikke til å hjelpe deg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Shunten er egentlig en liten motstand, så det er ikke noen inn eller ut for den.

Ja, men senseledningene må kobles rette veien ellers ser det ut som om batteriet tømmes når det lades og omvendt. Noen shunter som Victron Smartshunt MÅ kobles rette veien men de er nå ganske godt merket da...

Victron Smart Shunt 500A/50mV Battery Monitor SmartShunt SHU050150050

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...