Jump to content

Lyse nater til mahognydekk


Buster L Mercury

Recommended Posts

Hei. 
Hva anbefaler dere å bruke når man ønsker lyse nater!

Helt hvit er kanskje ikke optimalt for bruk på mahognydekk?

Det beste hadde kanskje vært offwhite eller beige?

Harald. 

Link to post

Vet du hvordan dekket er bygget opp? Hele dekksplank på dekksbjelker, eller limt på et fastere underlag (kryssfiner/glassfiber)? Hvis det siste, tykke eller tynne lameller? Limt med fleksibel lim eller epoksy? Spør siden mer bakgrunnsinformasjon vil gi bedre svar. Og bilder sier enda mer😊

 

Helt hvite nater kan skjære litt mot mahogni, med mindre denne kontrasten er noe man ønsker og noe man liker. Også med tanke på hva type båt du har vil mer dempede nater kunne passe greit på enkelte typer båter, mens helhvite kan passe bedre på andre, mye smak og behag + hva som er "stilriktig" i forhold til båten man har.
 

Offwhite eller beige er jo fine alternativ, enten det skulle være nater bestående av fleksibel natemasse eller farget epoksy. Hvis dekket består av limte mahognilameller på kryssfiner/glassfiber er også limte staver av lønn et alternativ. Freste natespor, tilpassede staver og limt ned i natesporene med epoksy vil lønn gi et dempet uttrykk, samtidig som årringene er såpass anonyme at dekket fremdeles ser natet ut. Vil med tiden gulne svakt, avhengig av type lakk som blir brukt over.

Link to post

Hvis du ser på Glen-L tråden i min signatur, så ser du når jeg natet et Mahognydekk med beige. De stripene ser ganske hvite ut inntil man sammenligner med noe som er hvitt. Hvit som natefarge synes jeg personlig er alt for kraftig, eller for hvitt om du vil. Bakgrunnen for dette er gamle runabouter som ble natet med kalk/kritt. Men disse dekkene ble oljet eller lakkert etterpå, og da får de en beige eller gylden farge. Var det jeg etterlignet på mitt dekk. 

Link to post
Hakkannen skrev for 17 timer siden:

Vet du hvordan dekket er bygget opp? Hele dekksplank på dekksbjelker, eller limt på et fastere underlag (kryssfiner/glassfiber)? Hvis det siste, tykke eller tynne lameller? Limt med fleksibel lim eller epoksy? Spør siden mer bakgrunnsinformasjon vil gi bedre svar. Og bilder sier enda mer😊

 

Helt hvite nater kan skjære litt mot mahogni, med mindre denne kontrasten er noe man ønsker og noe man liker. Også med tanke på hva type båt du har vil mer dempede nater kunne passe greit på enkelte typer båter, mens helhvite kan passe bedre på andre, mye smak og behag + hva som er "stilriktig" i forhold til båten man har.
 

Offwhite eller beige er jo fine alternativ, enten det skulle være nater bestående av fleksibel natemasse eller farget epoksy. Hvis dekket består av limte mahognilameller på kryssfiner/glassfiber er også limte staver av lønn et alternativ. Freste natespor, tilpassede staver og limt ned i natesporene med epoksy vil lønn gi et dempet uttrykk, samtidig som årringene er såpass anonyme at dekket fremdeles ser natet ut. Vil med tiden gulne svakt, avhengig av type lakk som blir brukt over.

Hei 

Det er mahognystaver limt med epoxy til båtfinerplater.  

IMG_3371.jpeg

IMG_3372.jpeg

Link to post
Buster L Mercury skrev 1 time siden:

Det er mahognystaver limt med epoxy til båtfinerplater.

Se der ja, da har du et forholdsvis stabilt underlag, med flere muligheter med tanke på fugemasse:tommel_opp: Hva slags båt er det du er i gang med? Ser ut for et godt grunnlag for et fint resultat. Avhengig av hvor tykke (og med det stabile) finerplatene under er vil både elastiske, epoksybaserte og trebaserte funger kunne fungere. Jo mer stabilt underlaget er, jo bedre grunnlag for epoksy, hvis du skulle ønske å gå for det.

 

Hvis epoksy finnes både flytende og pigmentpulverbaserte brekkfarger, der du har muligheten til å mikse deg fram til en fin farge på egen hånd. Selv foretrekker jeg nok mest pigmentpulver da det er greit å trikse og mikse med for egne farger. Varianter av micapulver kan også fungere fint med epoksy, men kan bli noe metalliske i utseendet hvis ikke fin nok korning. 

Siden du la ut så fine bilder av dekket kan det jo også nevnes at mahogni ofte kan ha en fordel av å beises med mahognibeis før lakkering, for å fremheve og beholde fargen over tid og unngå å gulne for mye på grunn av sollys. Dessverre er ikke virket i seg selv særlig motstandsdyktig mot gulning, så da kan det være fint å hjelpe på litt om man kan:glimter: Selv bruker jeg oftest varianter av Herdins ekte beis/pulverbeis til slikt (gjerne en miks av fargene 052, 072, 063 og 065, varianter av mahognilignende farger, til passende farge, må selvsagt testes først), da med blanding vann og sprit som løsemiddel. Herdins ekte beis er kompatibel med de fleste former for overflatebehandling, men de fleste olje- og lakkprodusenter leverer ulike former for ferdigblandet mahognibeis, tilpasset systemene sine.

 

Her et eksempel på fargeprøve på sipo- og hondurasmahogni, slik at du ser litt av effekten. Hadde bilde av sapelemahogni også, men det fant jeg ikke i farten. Nyhøvlet til venstre, og så ett og to strøk. Ikke alle liker beiset mahogni, men fordelen er at fargen holder seg mer stabil over tid, enten det skulle komme oljebasert eller tokomponent lakk på toppen.

IMG_5770.jpeg

Link to post
Hakkannen skrev 1 time siden:

Se der ja, da har du et forholdsvis stabilt underlag, med flere muligheter med tanke på fugemasse:tommel_opp: Hva slags båt er det du er i gang med? Ser ut for et godt grunnlag for et fint resultat. Avhengig av hvor tykke (og med det stabile) finerplatene under er 

Takk for tips!

Ja mahognyen skal beises før epoxy og lakk. 👍

Link to post
Honduras skrev for 18 timer siden:

Hvis du ser på Glen-L tråden i min signatur, så ser du når jeg natet et Mahognydekk med beige. De stripene ser ganske hvite ut inntil man sammenligner med 

Heisann og takk for sist. 
Ja planen har hele tiden vært å nate med fargetilpasset epoxy, slik som på det smykke av en båt du har bygget, men nå lurer jeg på om det kan bli litt for ambisiøst og tidkrevende. Nå har jeg lyst til å bli ferdig med dette evighetsprosjektet. Så derfor ser jeg etter alternative nate-prosesser. Sikaflex høres jo enklere og mindre sølete enn 2-3 kvadrat epoxyguffe. 😄

Jeg har lest hvordan du gjorde dette, men jeg skjønner ikke hvordan du fikk skrapet bort overflødig natemasse uten at det satte seg fast nedi porene?

Vanligvis herder epoxyen jeg bruker på 30 minutter. Hvilken herder brukte du til nating?

 

Forresten, har du båten fortsatt?

 

Harald

Link to post

Ja, har båten fortsatt 😎

Var det deg jeg hilste på utenfor Øyenkilen i din runabout for et par-tre år siden?

I så fall, flott båt. Tok video 👍
Dette er etter hukommelsen, mener at jeg freste natespor, så beiset jeg alt til riktig farge. Deretter la jeg på to strøk med epoksy, før jeg blandet epoksy, gel og farge til riktig konsistens og natet ved hjelp av en brødpose med avklippet hjørne. Viktig at man forsegler stavene med epoksy før man nater, hvis ikke kan natefargen trekke inn i treverket, og det ser ikke bra ut. Det gikk helt fint å legge på bare litt ekstra i natesporet. Dro en skalpel gjennom natemassen for å få ut eventuelle luftbobler. Når det var herdet brukte jeg en sikling for å skrape vekk overflødig epoksy før jeg fortsatte med overflatebehandlingen. Med sikling har man god kontroll på at man ikke tar av for mye og kommer ned på treverket som er beiset. For da drar man vekk det øverste laget og man får det ikke fint igjen, så jeg torte ikke bruke slipemaskin. Men siklingen var veldig effektivt. Alt er avbildet i tråden min. 
Jeg har også laget et dekk på snekke med staver limt med epoksy, og så lakkert oppå med vanlig båtlakk. 
Du må velge om du skal bruke epoksy nater og forsegle med epoksy før 2K-lakk, eller om du skal bruke sika og vanlig lakk. 
 

Link to post

Hei, bra!

Nei det var ikke meg. Båten er ikke sjøsatt eller ferdig ennå. Ting tar tid vet du. 😃

 

Ja jeg skal bruke 2K lakk, PU lakk. Så da må det bli epoxy-nater likevel. 

Brukte du 206 herder fra West Systems?

Hvor lang tid kan du jobbe med den og hvor lang tid tar det før den herder?

 

Nateprøver vedlagt. 👍

IMG_3394.jpeg

IMG_3395.jpeg

Link to post
Buster L Mercury skrev 1 time siden:

Brukte du 206 herder fra West Systems?

Hvor lang tid kan du jobbe med den og hvor lang tid tar det før den herder?

Det vil variere etter temperatur der du bruker epoksyen og ikke minst om du blander ut i et kar med stor overflate (framfor "blandebeger", som gjerne er høyere enn de er breie). Stor overflate = lengre brukstid, siden epoksyen utvikler varme ved herding. Herdeprosessen er selvakselererende jo mer varm epoksyen blir. I utgangspunktet, i rundt 20 grader, har du 20-30 minutter åpentid, så akselererer det fort. Biltemas lamineringsepoksy har enda saktere herder (og det skal mer til å blande feil, på grunn av blandingsforhold på 1:2 framfor 1:5), her snakker du i praksis 15-20 minutter lengre åpentid før den blir gelé. Har brukt denne en del på jobber som trenger lang brukstid før herding, så langt jeg erfarer står den ikke tilbake for WestSystems epoksy i forbindelse med liming av trevirke, den er muligens bittelitt mer gyllen i fargen, men ikke mye.
 

enslagsgjest skrev 30 minutter siden:

Mange har ikke UV-filter så man må legge 1-komponent oppå. 

UV-filter må til ja. Heldigvis har blant annet Epifanes , Biltema og Double Coat 2K klarlakk med UV-filter😊👍

Link to post

Ja det er bra tips å bruke et blandekar med stor overflate.  
Denne båten blir uansett alt for stor å nate i en operasjon for en amatør som meg selv om jeg bruker 206 herder og resin fra West Systems. Da er det en viss fare for fargeforskjell på natemassen. 
De nateprøvene på bildet er sikaflex som hadde vært mer behagelig å jobbe med, men det går tydeligvis ikke an å bruke i kombinasjon med 2K PU lakk. 

Link to post

Jeg brukte epoxy fra Svas Kjemi på Lillestrøm når jeg bygde båten. Nå tror jeg de/han er kjøpt opp av noen andre, men tror de har like gode løsninger for hjemmebyggere som dengang. Mener jeg betalte mindre for 5-6kg pakke fra Svas enn de skulle ha for 1kg på West. Har brukt West også tidligere, men Svas var mye bedre på pris, oppetid på blandingen var lenger (tror det var 30-45 minutter) samt at den var helt klar. West er svakt gul. Fabrikanten av Epoxy for Svas mener jeg var Ebalta, et digert tysk kjemiselskap. Svas leverte primært epoxy i større kvanta til industrien, men var greie med hobby-byggere

 

Jeg har brukt Epifanes 2K klarlakk utenpå epoxy på min båt. Veldig fornøyd med den. Mener jeg brukte min gamle portovekt fra jobben når jeg blandet både epoxy og lakk. +/- 0,5gram feilmargin er godt nok for meg. 

Ville ikke spart en hundrelapp eller to på billig lakk når du har lagt ned så mye tid og penger i båten så langt...

Link to post

Når jeg beiset mitt dekk, brukte jeg vannbasert beis. Synes det er mye enklere å få pent enn spritbasert, som tørker veldig fort. Synes det er mye enklere å unngå skjolder med vannbasert. Oljebasert kan du ikke bruke, da får du ikke epoxyen til å bite skikkelig etterpå. 

Når jeg beiset, så tok jeg hele dekket samt midtfisker og dollbord i samme farge, deretter maskerte jeg i natesporet på dekksområdene, og så tok jeg på mye mer av samme på midtfisker og dollbord. Amerikanerne har det med å beise midtfisk og dollbord nærmest svart, men jeg synes det er finere med mørk rød mahognybeis. Men det kommer selvsagt an på smak, og alle som bygger båt har fortjent retten til å gjøre akkurat som man vil med egen båt :kul:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...