Steihy Startet 6.Mai Link til dette innlegget Startet 6.Mai Nytt storseil og lazybag fra Boding, ca. 2 år siden. Opplevdes veldig stivt og vanskelig å flake, ble liggende i ei svær røis på bommen. Klagde og fikk beskjed om å bruke seilet, det ville ordne seg. Det har blitt noe bedre, men veldig vanskelig å flake nederst. Det jeg ikke så i begynnelsen var at avstanden mellom traverne virker "urytmisk". Vet ikke om bildet er godt nok, men ovenfra er det jevn avstand, og relativt lett å flake. Over nederste spile er det noe lenger avstand, og under er det veldig lang avstand. Altså veldig brede flak. Liklina er veldig stiv, jeg klarer ikke å tvinge inn ekstra flak alene. Da lazybaggen til Boding har spilene lavt, har de brede, stive flakene gjort at linene til baggen sliter hull på den. I seg selv dumt nok, men regnes som et symptom på dårlig design i systemet - eller brukerfeil. Er sånne avstander mellom traverne normalt? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Code0 Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Jeg syns vel det ser greit ut. En traver foran hver spile, en midt imellom. Ser ut som ca en meter mellom hver traver, så bretten går 50 cm til hver side. Skikkelig 3. rev du har :-) Det er vel lazy bag systemet som ikke klarer å favne rundt leggene / 'flake'ene'. Vanlig at seilet henger ned på hver side ved riktig pakking, lazy bag er et kompromiss. Link to post
Grønnskollingen Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Ser også fint ut i mine øyne. Med tre rev med omfattende forsterkning på hver vil jo seilet bli betydelig stivere i likene. Og så er et stivt seil noe endel folk ville betalt ekstra for.... Stivt kan bety mer stumt aka bedre. Jeg prøver å variere flakingen litt, så bretten ikke kommer på samme sted hver gang. Velger å tro at det forlenger levetiden på seilet en smule. Lazybagene til boding synes å være litt trange. Har hatt lazybag fra Boding og Gran og ser at de sys forskjellig. Men boding varianten blir en mer smekker "pakke" både med seil oppe og nede. Jeg antar at det er et designvalg. Link to post
Steihy Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai Det 3. revet ba jeg om, og bruker det faktisk mer enn jeg trodde. Jeg har lurt på om det har ført til at de har endret designet uten å regulere helt mellom traverne, men nå har jeg to som mener det ser OK ut. I vanlig bruk får jeg ikke flaket i det hele tatt, det blir bretter på kryss og tvers. Jeg heiser igjen i vindstille, gjerne i hjemmehavn. Går frem og tilbake til masta og lårer seilet en traver om gangen for å få det noenlunde flaket før jeg forlater båten. Bagen er kjempestor, så jeg får alltid lukket den. Den er ikke akkurat smekker. Ikke katalogbilder i farten, det var de jeg fant. Som sagt fører de lave spilene til at seilet gnager hull i bagen. Har den hjemme nå for å lappe og forsterke. Ok, jeg får vel heller være fornøyd med stumt seil. Kanskje jeg heller bør sende litt ekstra penger til Boding i stedet for å sutre... Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Code0 Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Steihy skrev for 2 timer siden: Som sagt fører de lave spilene til at seilet gnager hull i bagen Spilene skal ligge oppå bommen, da kan de vel ikke gnage. Jeg kjenner ikke teknikken din med å pakke storseil, men jeg rydder langs masten så seilet ligger annenhver gang styrbord og babord ut mellom sleidene. Så går jeg akterover og drar i akterliket akterover og justerer så bretten foran fortsetter hele veien bakover. Jeg får se om jeg finner en youtubevideo. EDIT: Denne viser tydelig hvordan storseilet skal ligge langs forliket, han er ikke like ryddig når han legger seilet på bommen. Dette er et gammelt og mykt dacronseil. Link to post
Grønnskollingen Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Vurdert å sy inn en lapp med trailerkalesje på innsiden av stack-packen? Kan kanskje hjelpe mot punktslitasjen Link to post
Steihy Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai Det er ikke spilene på seilet som gnager. Spilene i bagen, som linene er festet i, er så lave at linene gnager mot seilet gjennom bagen. Jeg har sett denne og flere andre sånne videoer, og hadde ingen problemer med å flake det gamle seilet. Når det gjelder seilet har dere overbevist meg om at stivheten som gjør dette vanskelig, egentlig er bra. Og at det ikke er unormalt med så lang avstand mellom travere og så brede flak nederst. Da blir det lettere å leve med. Grønnskollingen skrev 56 minutter siden: Vurdert å sy inn en lapp med trailerkalesje på innsiden av stack-packen? Kan kanskje hjelpe mot punktslitasjen Ja, jeg holder på med det. Har også vurdert å flytte topptrinsene ut fra masta, ut under salingshorna, sånn at de ikke strever innover så mye. Det vil også gjøre det lettere å heise uten å henge seg opp. Ulempen er mindre høyde og mer drag bakerst på bagen. Alt har sin pris. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn