Jump to content

12.7mm kobberrør overgang til mm rør

Senjahopen

Recommended Posts

Det går 12.7mm (sikkert eldre type) kobberrør fra styringa i grimsøyen min fra 1987. Her er det så loddet på en bit 8mm rør som igjen har en banjokobling i enden. Det lekker her et sted. 

bytta skiver på banjoen, fortsatt lekkasje. Usikker på om det kommer fra skjøten mellom kobberrør og 8mm røret, eller om det er i enden av banjokoblingen det lekker. For å være sikker kunne jeg tenkt meg å montere en overgang fra 12.7mm rør til bsp gjenger, så man kunne få på en hydraulikkslange med banjo i enden og fjerne begge lekkasjepunkt. Men jeg finner ingen som har 12.7 snittring/kon kobling, tips mottas med takk. 

Legger ved et bilde av røret demontert fra pumpen, fikk ikke med loddinga mellom rørene men.

IMG_6340.jpeg

Er ikke dette "mat" for en vanlig rørleggergrossist? Vi har flere av dem bare her i Fredrikstad, og de har store reoler med rare overganger fra gamle og utgåtte standarder. Når rørleggerne er ute på en jobb møter de jo stadig på gamle rør hvor man skal inn med nytt utstyr. 12,7 er jo halvtoms, så det er vel ikke det mest spesielle.

Men du må neste kappe røret for å være sikker. Kobberrør kommer i ulike godstykkelser, og hvis det er glødde rør må du ha støttehylse inni røret når du bruker snittringskoblinger. Ellers så er det jo "bombesikkert" å lodde på en overgang hvis alt er ukurant. Men det krever jo at du demonterer røret og vasker det helt rent for olje.

index skrev 5 minutter siden:

En halvtoms snittringkopling burde vel være kurant nok det? Har du sjekket med Tess?

Ja, de har ikke. de fleste hydraulikksjapper her fører kun mm rør om dagen… så prøver litt hos rørleggere nå, men litt usikker på hvilket trykk det bør klare. 40-50 bar er vel maks på et slikt system, selv om det sikkert ikke er så høyt under normalt bruk..

Komodo skrev 13 minutter siden:

Er ikke dette "mat" for en vanlig rørleggergrossist? Vi har flere av dem bare her i Fredrikstad, og de har store reoler med rare overganger fra gamle og utgåtte standarder. Når rørleggerne er ute på en jobb møter de jo stadig på gamle rør hvor man skal inn med nytt utstyr. 12,7 er jo halvtoms, så det er vel ikke det mest spesielle.

Men du må neste kappe røret for å være sikker. Kobberrør kommer i ulike godstykkelser, og hvis det er glødde rør må du ha støttehylse inni røret når du bruker snittringskoblinger. Ellers så er det jo "bombesikkert" å lodde på en overgang hvis alt er ukurant. Men det krever jo at du demonterer røret og vasker det helt rent for olje.

Ja har forhørt meg med et par bedrifter men ikke funnet noe enda. Det er montert t stykker på rørene som er påkoblet hydraulikkslanger opp til styringa ute på dekk, så det må da finnes noe i handelen. Hvis det ikke er 13mm deler som er benyttet, og at det blir tett? De ene jeg ringte hadde 13mm klemring deler ihvertfall. Gjerne link til noe spesifikt, banjokoblingen er 10mm både i høyde og i diameter så burde være kurant å få til den enden såfremst man får på en hydraulikkslange på kobberrøret..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...