Jump to content

Bytte kuleventil på skroggjennomføring når skuta ligger i sjøen?

Sakteflyt

Recommended Posts

Ja du får ta en spansk en og dykke uti og plugge fra utsiden. Og håpe gjennomføringen ikke glipper og lager storlekkasje når du løsner ventilen. 

i teorien kan det gå. Ikke noe jeg hadde gamblet på men. Ha slip/kran/henger i beredskap så går det sikkert bra.

Ja, problemet er hvis du river løs eller knekker skroggjennomføringen.  Du bør ihvertfall ha en passende treplugg klar. Og gjerne holde mot med en rørtang, så du ikke utsetter skroggjennomføringen for moment.

Det å få tettet mens du bytter er ikke så vanskelig, selv uten å dykke. En kan dytte en tvistdott nedi f.eks., som en etterpå dytter videre ut. Eller en presenning under båten.

Sakteflyt skrev for 10 timer siden:

Er det mulig å bytte kuleventil på skroggjennomføring når skuta ligger i sjøen?

Ja, men når du først spør, så reiser det seg et par spørsmål. 

For det første. Hvis kuleventilen er dårlig, hvordan er tilstanden på gjennomføringa, har du kontroll på det? Hvis du er riktig uheldig, så kan det gå som @J-Å skriver, altså at den knekker. 

For det andre. Når du først spør om dette, hvor dreven er du på å skru selv? Hvis du er dreven på å skru og fikse så går faktisk dette greit. 

Jeg har aldri gjort det, men en kompis av meg som er rørlegger gjorde det for naboen sin. Han plugget ikke gjennomføringen under vann, han bare skrudde av ventilen, og ide den var av, så satte han i en treplugg i gjennomføringen på innsiden. Så var det bare å rense gjengene med en stålbørste e.l, og legge på ny gjengetetning. Hamp og guffe. Så ut med trepluggen, putte en finger i hullet, og kjapt sette på ny ventil. 

Gjennomføringen ligger ikke langt under overflata, så det er ikke rare trykket. På det halve sekundet vannet strømmer inn, er det faktisk ikke mye som kommer. Så ja, dette går greit, men du bør vite hva du driver med, og ha skrudd litt rør hvis du skal gjøre dette. 

Nå skriver du jo ikke noe om hva slags båt eller hvordan det ser ut rundt deg. Teoretisk, dersom du har en god lensepumpe, så kan man jo bare skru av krana og la vannet strømme. Så skru på ny kran i "åpen" stilling, og så kan man lukke den igjen. Det er vel slik man gjør det på "nødvis". 

MEN; mitt hjerte hadde neppe tålt en slik operasjon på båten. Og jeg er ikke helt overbevist om at forsikringsselvskapet ville likt det heller. Og henge i en kran, eller bli dratt opp på en slipp, i en halvtime gjør jo at du kan gjennomføre denne operasjonen uten varige men. 

Dette er mitt bend, heldigvis på rett side av kuleventilen. Septikslangen var litt kranglete når den skulle av. 
IMG_7671.jpeg.b0331077fbf964d9eefc75f48541f50d.jpeg

Jeg ble selvsagt bekymret for skroggjennomføringen, når slangestussen på bendet brakk rett av. Så jeg monterte nytt bend, var nøye med å holde godt igjen ved demontering så jeg ikke skulle knekke også gjennomføringen. Ved neste løft fikk båten nye gjennomføringer.

IMG_7672.jpeg.4fd3f6de735311d1e60e3621e7c9729f.jpeg

Jeg vil anta at med treplugg i fra yttersiden, vil jobben likne det jeg gjorde som «nødreparasjon» før jeg satte inn alt nytt. Men jeg hadde ikke noe valg (lå i vinterhavn).

lr-80 skrev 16 minutter siden:

Dette er mitt bend, heldigvis på rett side av kuleventilen. Septikslangen var litt kranglete når den skulle av. 
IMG_7671.jpeg.b0331077fbf964d9eefc75f48541f50d.jpeg

Jeg ble selvsagt bekymret for skroggjennomføringen, når slangestussen på bendet brakk rett av. Så jeg monterte nytt bend, var nøye med å holde godt igjen ved demontering så jeg ikke skulle knekke også gjennomføringen. Ved neste løft fikk båten nye gjennomføringer.

Jeg byttet kuleventil på sjøvannsinntaket for en kompis, der var slangenippen av samme type som dette her. Smuldret opp som kjeks. Dette var en Viknes, og jeg tror både ventil og nippel var original.

Jeg ble selvsagt bekymret for hvordan tilstanden var på skroggjennomføringen, så den demonterte jeg for å gjøre en skikkelig kontroll. Det viste seg at gjennomføringen var god som gull, så her har Viknes tydeligvis brukt en god gjennomføring, men en slangenippel av elendig messing. Det var altså ingen grunn til å bytte selve gjennomføringen, så den ble montert tilbake. 

Bare en tanke, kanskje noen har formeninger om dette er mulig i praksis:

Dersom man har seilbåt og skroggjennomføringen ikke ligger så langt under vann, vil det kanskje gå an å ta f.eks. storseilfallet og fortøye det i et punkt på land, og så vinsje så båten legger seg tilstrekkelig over til at skroggjennomføringen kommer over vann.

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Dersom man har seilbåt og skroggjennomføringen ikke ligger så langt under vann, vil det kanskje gå an å ta f.eks. storseilfallet og fortøye det i et punkt på land, og så vinsje så båten legger seg tilstrekkelig over til at skroggjennomføringen kommer over vann.

Ikke å anbefale, plutselig farer det en i 1/2 plan forbi og masta knekker.

har sil fikk blåskjell på innsiden av silen tilslutt ble det lite vann til dassen.

Har heldigvis  Blakes ventil nappet ut kiken men blåskjellet var for stort måtte knuse skjellet med en tre pinne  og skylle det inn 1-2 bøtter vann kom inn

det var alt.

image.png.4c4312b04e13ed609ec887459738c887.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...