Jump to content

Vann i 2-takts utenbordsmotor


Ingar

Recommended Posts

Ut fra min erfaring kan havari på utenbordsmotorer forårsakes av vannlekkasje i bunnen av veivhus.
 
Problemet er slitasje på simmerringen(e) som tetter rundt veiv-akslingen der denne stikker ut i stammen.
En totaktsmotor har undertrykk i veivhuset, i stammen er det overtrykk av en blanding av eksos og forstøvet kjølevann. Dette gjør at simmerringen har en tøff oppgave.
Etter en tid kan det dannes rust på akslingen og da varer ikke simmerringen lenge.
For å unngå dette brukes flere løsninger.

  • Rustfri hylse på enden av veiva der simmerringen sitter.
  • Akslingen går i et rør ned til gearhuset slik at eksosen ikke kommer til.

Et båtblad hadde for noen år siden en langtids-test av motorer, og alle alvorlige skader som ble påvist mener jeg peker i retning av vann i motoren. Uten at dette ble nevnt i testen.
Begynner det å lekke er det ikke små vannmengder det er snakk om. Åpnet engang en 40hk Mercury som hadde stoppet på full gass. Det var ca 1dl saltvann i veihuset, men motoren skar seg ikke og ble helt fin igjen etter skifte av simmerringene.

Så dersom man er påpasselig, og oppdager problemet i tide, er det gode sjanser for at motoren får et langt liv.
Man ser lett at noe er på gang ved at den nederste pluggen ikke er lik de andre. Den er ren og blank, kan også ha et hvitt pudder belegg (salt). En normal plugg skal ha en lyse-brun isolator og litt sotbelegg på metallet.
Lyser man inn gjennom plugg-åpningen ser man ofte at stempeltoppen er "blank og fin". Vann fjerner sot. Et normalt stempel har svart sotbelegg.
Sjekk alltid dette hvis du skal kjøpe brukt motor og før du setter bort motoren for vinteren, da har du også tid til å reparere før neste sesong. Måneder i opplag med vann i motoren er heller ikke bra. .
Skifte av simmerringen på mindre motorer er noe de fleste nevenyttige kan klare selv. Dersom veivakslingen har rust kan man montere SKF Speedi-Sleeve.

Om det er en av de andre sylindrene, ikke den nederste, som bærer preg av vann, er det sannsynligvis toppakningen som har sviktet.

Har også sett at sylindere kan korrodere tvers gjennom.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei.

 

Tror jeg har dette problemet på min -94 mod. yamaha 55.

Den nederste pluggen ser ren og fin ut, mens den øverste ser mer "vanlig og sotete" ut.

Motoren går veldig ureint, og ligger å slår, siden den sansynligvis bare tenner delvis på den nederste pluggen, og stopper også da plutselig.

 

Kan noen fortelle hvordan jeg kan skifte pakninger, simmering i denne hylsen nede på veiven.

Er dette mye arbeid, lønner det seg ?.

Må vel demontere motoren fra stammen går jeg ut fra ?.

 

/With

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å svare på om det lønner seg, det kommer selvsagt an på skadens omfang.
I de tilfeller jeg har vært borti har det vært nok å skifte simmerringene samt nedre, evnt. øvre bærelager.
Men du hadde vel også problem med toppen. Ville tatt dette først...

Blokka må demonteres fra stammen. Om selve stammen må splittes for å skifte simmerringene avhenger av modell.
Det står endel om dette i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Problemet ligger neppe i eksosen, feil på pakning her vil føre til at vann/eksos lekker ut i friluft.

Det kan selvsagt tenkes at du har en lekkasje i topppakningen på den nedre sylinderen, men ut fra min erfaring er sannsynligheten langt større for at årsaken ligger i tetningen rundt veiva.

Uansett må du av med toppen siden en bolt er brukket.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...