Jump to content

Løst: Karnic 2760: Rødt lys på landstrøm

AmpaLampa

Recommended Posts

Når jeg kobler til landstrømmen på min faste plass får jeg rødt lys på sikringspanelet, se bilde. Dette fikk jeg ikke på vinterplassen min, da var det grønt.

Er det båten min det er noe galt med eller landstrøm anlegget?

Ettersom det er rødt har jeg ikke vært tilkoblet her i det hele tatt, noe batteriene mine ikke er spesielt fornøyde med. Tips og triks mottas med takk 😊 

PXL_20250508_154442844.MP.jpg

AmpaLampa skrev for 5 timer siden:

Det er tre-fase hele veien, kan da ikke snu på noe da...? :usikker:

Endret du tittel eller overså jeg at det sto 3fas?😊 

Videre er jfb kun tofaset...?

Har du utstyr som benytter 3-fas?

Lyset er trolig det samme som en annen tråd her.

Det er enfase, ikke tofase. Som jeg svarte i en lignende tråd for noen dager siden, så gjør det absolutt ingenting at lyset for feil polaritet lyser på et enfaseanlegg, bare bruk strømmen som normalt. Om du ikke vil at lyset for feil polaritet skal lyse, så kobler du ut ledningen til lampen, eller så setter du inn en fasevender som du vrir over ved behov.

AmpaLampa skrev for 4 timer siden:

Det er tre-fase hele veien, kan da ikke snu på noe da...? :usikker:

TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden:

Endret du tittel eller overså jeg at det sto 3fas?😊 

Jeg la det til i tittelen etter at trådstarter oppga det. Ser nå at det ikke stemmer, fjerner det igjen.
Ville vært flott om tittelen inneholdt båttype, slik feilmelding er vanlige på amerikanske båter.

Moderator skrev Just now:

Jeg la det til i tittelen etter at trådstarter oppga det. Ser nå at det ikke stemmer, fjerner det igjen.
Ville vært flott om tittelen inneholdt båttype, slik feilmelding er vanlige på amerikanske båter.

Takk for oppklaring 😅

bellen skrev 1 time siden:

Det er enfase, ikke tofase. Som jeg svarte i en lignende tråd for noen dager siden, så gjør det absolutt ingenting at lyset for feil polaritet lyser på et enfaseanlegg, bare bruk strømmen som normalt.

Tusen hjertelig takk for hjelpen og kunnskapen!

Beklager at jeg ikke tok med båttypen, det er så få av de her til lands - Karnic 2760 med VW Marine motor som "ingen" har delelister til... 

Gabi skrev 3 minutter siden:

Er den sikringen av? Prøv å slå den på igjen (skyv den opp) og se om feilen på mirakuløs måte forsvinner eller om du i det minste får strøm i båten så du får ladet batteriene.

Sikringen var av ja, men ingen endring om jeg slår den på. 

Strømmen virker med det røde lyset, men godt opplært til at røde lys er farlige så jeg har ikke brukt landstrømmen så lenge det lyser rødt. Er livredd for jordfeil, tæring, støt og det som verre er - det er fali det som Ludvig ville sagt...

I et 400 V TN nett tar en vanligvis ut 230V mellom faseleder L(L1,L2 eller L3) og nøytralleder (N). Da vil N ligge noen få volt fra jord (PE), og en kan få lyset (som gjerne er en måling mellom N og PE) til å slukke/lyse grønt ved å bytte om L og N, eller bare ved å snu kontakten, hvis det er schuko. Men hvis det er et norsk 230V IT nett, så vil det ligge spenning (typisk ca. 130V) mellom alle faseledere og jord. Det er ingen N leder, en tar ut 230V mellom  f.eks L1 og L2. Da vil ikke nødvendigvis lyset slukke/lyse grønt om en snur eller bytter om.

AmpaLampa skrev for 11 timer siden:

Strømmen virker med det røde lyset, men godt opplært til at røde lys er farlige så jeg har ikke brukt landstrømmen så lenge det lyser rødt. 

Da er du godt opplært. Men i dette tilfellet kan du overse det. Sett en tapebit over lyset om det plager deg;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jaggu hadde jeg ikke nok overganger til å gjøre dette:

PXL_20250509_155220841.jpg.5cd706ef6b08555cc58eb73bf34a1e87.jpg

Sånn at det ble som dette:

PXL_20250509_155232634_MP.jpg.68c2a6407811c51a2f9b4f1c2448c643.jpg

Båten er kun ferdig over le, derfor det er skittent der overgangene ligger...

Tusen takk for hjelpen, dere har vært fantastiske 💪👍

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...