Jump to content

Polere og vokse, hvorfor egentlig?

Knurr

Recommended Posts

tobixen skrev 1 time siden:

Jeg trodde det var en opplest sannhet at gelcoat og glassfiber ikke brytes ned - eller at nedbrytningen eventuelt tar mange hundre år.

Sola kan bryte ned enkelte typer plast, men dette er normalt ikke noe problem for en glassfiberbåt som er dekket med gelcoat.

Vi diskuterte holdbarhet i en annen tråd og kom frem til at glassfiber er utsatt for materialtretthet ved gjentatt mekanisk belasning.  Dette er mest et problem dersom det er noe feil med design eller produksjon av båten, og uansett vil det ikke hjelpe noe med å polere eller vaske.

Teknisk levetid på båten affekteres ikke av polering og voksing, men vil en båt som har stått i 20 år uten noe form for polering og voksing kunne poleres og vokses og gjøres like shiny som nabobåten som har blitt polert og vokset hvert år?  Ikke vet jeg.  For meg som har lakkert båt er det lett å tenke "det spiller da ingen rolle, det er jo bare å pusse litt ned og legge på et nytt lag med lakk", men det er vel alt annet enn trivielt å legge et "nytt lag" med gelcoat på båten :-)

Min påstand, tanke der, er at sol og varme sørger for at det meste brytes ned, hastigheten en gjenstand brytes ned er avhengig av hvor mye sol og varme det blir eksponert for. 

Jeg tror en glassfiberbåt som ligger under Middelhavets sol brytes ned raskere enn en båt som ligger i Nord-Norge. Jeg tror en blå båt brytes ned raskere en en hvit båt. 

Basert på det, så tror jeg kanskje en blank-polert båt brytes ned raskere en en oksidert mat båt. Dette grunnet en matt båt vil ha en lavere overflatetemperatur. 

Igjen dette er bare tanker. 

Jeg kommer nok fortsatt til å polere båten, antar den holder min tid, men tror også at de som ikke polerer båten har båt ut sin tid. 

Uansett, holder en glassfiber båt i hundrevis av år, polering eller ei.

Men som sagt, mye lettere å holde rein en polert båt. Jeg setter det bort, er jo en jævlig jobb.

Men den holder fint i 3 til 4 år, bare en husker å spyle av saltvann av skroget når det er muligheter for det.

Tar jo bare noen minutter. Vasker med shampo med voks i når den blir skitten.

Bortset fra at det er mye enklere å holde rent når det e  et blangt og polert, har det ikke noen praktisk betydning! Selv liker jeg biler, båter og MC’er som er velholdt polert og blanke! For meg er pussing og vasking  en hobby og liker å ha det i orden

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kallethekid skrev On 10.5.2025 at 9.38:

Hvis du aldri har vasket båtene og ikke ser vesentlig forskjell på dine eller andres, tror jeg du er mindre opptatt av estetikk og detaljer en gjennomsnittet. 

Om en båt er vasket eller ei, har svært lite å si for utseendet.

Men for holdbarhet og trivsel er nok vask og voks et pluss.

Det er fasong og proporsjoner, som betyr alt for estetikken.

En Furuholmen forblir en Furuholmen, og en Draco forblir en Draco uansett hvor blank den er.

Selco Racing skrev 1 time siden:

Om en båt er vasket eller ei, har svært lite å si for utseendet.

Av to ellers like båter, vil jeg si det kan være stor forskjell på den som er vasket og polert, og den som ikke er det.

Men ja, det handler nok stort sett om trivsel, og ikke om holdbarhet her. 

Interessant problemstilling.

Jeg har et par båter fra 80-tallet som blir vasket, polert og vokset etter beste evne. På fribordet på den ene skulle jeg fikse en skade nå i år og ble svært overrasket over at jeg ganske umiddelbart pusset gjennom gelcoat, den var blitt langt tynnere enn antatt.

På den andre båten begynner jeg å se skygger på overbygg, særlig på kanter og hjørner.

...Dersom jeg ikke hadde vedlikeholdt båtene i alle disse årene ville jeg hatt en stor jobb foran neg for å igjen fått de blanke og fine, men samtidig trolig vesentlig tykkere gelcoat å jobbe med.

Usikker på hvorvidt polering er en optimal løsning sett i et 100-års perspektiv, men ønskelig med blank og pen båt selvsagt. Og i tillegg mye enklere å holde ren og fin gjennom sesongen.

9 hours ago, fs said:

Interessant problemstilling.

Jeg har et par båter fra 80-tallet som blir vasket, polert og vokset etter beste evne. På fribordet på den ene skulle jeg fikse en skade nå i år og ble svært overrasket over at jeg ganske umiddelbart pusset gjennom gelcoat, den var blitt langt tynnere enn antatt.

På den andre båten begynner jeg å se skygger på overbygg, særlig på kanter og hjørner.

...Dersom jeg ikke hadde vedlikeholdt båtene i alle disse årene ville jeg hatt en stor jobb foran neg for å igjen fått de blanke og fine, men samtidig trolig vesentlig tykkere gelcoat å jobbe med.

Usikker på hvorvidt polering er en optimal løsning sett i et 100-års perspektiv, men ønskelig med blank og pen båt selvsagt. Og i tillegg mye enklere å holde ren og fin gjennom sesongen.

Med vanlig polering betviler jeg at du klarer å slite ned gelcoat! Da må du eventuelt vannslipe eller en ekstremt kraftig rubbing, kombinert med dårlig kvalitet på gelcoaten.

Polerer og pusser over middels på mine båter, og har aldri opplevd å slite ut gelcoat

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 2 timer siden:

Med vanlig polering betviler jeg at du klarer å slite ned gelcoat! Da må du eventuelt vannslipe eller en ekstremt kraftig rubbing, kombinert med dårlig kvalitet på gelcoaten.

Polerer og pusser over middels på mine båter, og har aldri opplevd å slite ut gelcoat

Man sliper godt på gelcoat'n når man rubber, det ser man godt på båter som har blitt rubba mye. Man ser det også i padsa når man rubber på farget gelcoat.

Folk glemmer at rubbing er en slipeprosess 

Idag skal jeg faktisk kjøre ett lite eksperiment, temu pads og den nye Biltema ultimate cut, så får vi se hva som kommer ut av det 

Du kan jo komme og ta en titt 😉

Ikke helt uvanlig dette fenomenet på eldre skrog. En båt fra tidlig 80 nærmer seg fort 50 år nå. 

Hvor tykk er gelcoat normalt? 

Varierende 0.5 opp mot 1mm?

Hvor tykk gelcoat når underliggende skygger blir synlig, 0.1 til 0.2mm?

Begrenset polish og rubbing de første årene da båt var ny og blank selvsagt, men la oss anta 30 år med div rubbing, polish og ullpad. Forsvinner noen My hvert år, spesielt over kanter og hjørner.

4 minutes ago, Eika said:

Man sliper godt på gelcoat'n når man rubber, det ser man godt på båter som har blitt rubba mye. Man ser det også i padsa når man rubber på farget gelcoat.

Folk glemmer at rubbing er en slipeprosess 

Idag skal jeg faktisk kjøre ett lite eksperiment, temu pads og den nye Biltema ultimate cut, så får vi se hva som kommer ut av det 

Men om man polerer jevnt, slipper man vel å rubbe hvert år. Og det er jo forskjellig grad på rubbing også. Jeg rubber bare innimellom, eller når jeg har overtatt båter som ikke har fått stell.

Sikkert en del billig padder og som sikkert er nesten like bra. Har brukt padder fra Rupes og synes de funker bra

Polering er mye bedre for gelcoat'n i lengda, da det hovedsakeligt er "utvendig behandling" men med rubbing så sliter man av topplaget og kommer ned til fersk gelcoat. Man rubber frem glans'n, med de fordeler og ulemper det medfører 

Jeg har brukt Rupes, mirka og cartec pads i lang tid nå, men har knekt en kode på temu og handler gratis for en tusenlapp eller to i uka hvis jeg bruker 5min hver dag. Da blir det mye pads og annet rart som kommer i posten bare for og testes 

10 minutes ago, Eika said:

Polering er mye bedre for gelcoat'n i lengda, da det hovedsakeligt er "utvendig behandling" men med rubbing så sliter man av topplaget og kommer ned til fersk gelcoat. Man rubber frem glans'n, med de fordeler og ulemper det medfører 

Jeg har brukt Rupes, mirka og cartec pads i lang tid nå, men har knekt en kode på temu og handler gratis for en tusenlapp eller to i uka hvis jeg bruker 5min hver dag. Da blir det mye pads og annet rart som kommer i posten bare for og testes 

Si fra om du finner noe som er brukandes da. En på jobben bestilte flapdisks fra Kina men det var enormt kvanta da. Var via firma. Er nok bra avangse på sånnt hobbyutstyr i norske butikker! :forvirret:

-morten- skrev Just now:

Si fra om du finner noe som er brukandes da. En på jobben bestilte flapdisks fra Kina men det var enormt kvanta da. Var via firma. Er nok bra avangse på sånnt hobbyutstyr i norske butikker! :forvirret:

Har bestilt endel av de ullpadsa her og er meeeget fornøyd med de. 2stk for 127kr levert på døra VS 1stk fra kjent merke til 299 + frakt 

IMG20250512094820.jpg.3e9bcbc02fdab22132a2dec46d1eb25c.jpg

IMG20250512094816.jpg.5c0cb2d86adb5f0f79abb771cb1d96e2.jpg

Måtte selvfølgelig ha ett klistremerke til verktøy kassa mi samtidigt (og når jeg så denne måtte jeg bare ha Milwaukee look'a'like)

IMG20250512094826.jpg.93dffedf345a6f5a8159ca66143c150c.jpg

fs skrev 22 minutter siden:

Du kan jo komme og ta en titt 😉

Ikke helt uvanlig dette fenomenet på eldre skrog. En båt fra tidlig 80 nærmer seg fort 50 år nå. 

Hvor tykk er gelcoat normalt? 

Varierende 0.5 opp mot 1mm?

Hvor tykk gelcoat når underliggende skygger blir synlig, 0.1 til 0.2mm?

Begrenset polish og rubbing de første årene da båt var ny og blank selvsagt, men la oss anta 30 år med div rubbing, polish og ullpad. Forsvinner noen My hvert år, spesielt over kanter og hjørner.

1-2mm er nok normalen jeg har sett etter noen tusen gelcoat skader, men på båter som har blitt rubba mye iløpet av årene så er det ofte 0.5mm, gjenskinnet starter vel ved 0.1-0.2 som du sier 

Eika skrev 1 time siden:

Polering er mye bedre for gelcoat'n i lengda, da det hovedsakeligt er "utvendig behandling" men med rubbing så sliter man av topplaget og kommer ned til fersk gelcoat.

Tror vi snakker litt fobi hverandre her @Eika.

I min bok så er i prinsippet rubbing og polering det samme, det skiller bare på grovheten i slipekornene. Det er ikke bare gelcoat som poleres, det er også en prosess som brukes på rustfritt stål og andre metaller. 

Prinsippet er at man bruker en poleringspasta eller voks som er tilsatt slipepartikler, og en poleringsskive som kan ha ulike hardheter og slipeeffekter. Disse kornene sørger for å slipe vekk et tynt lag av overflaten. 

Rubbing og polering skiller seg fra voksing, der man kun legger på et beskyttende vokslag uten slipepartikler.

Eika skrev 1 time siden:

Den koden der skulle jeg gjerne hørt mer om :tommel_opp:

Ellers så kjøpte jeg to slike pader på Hjelpemiddelsentralen på lørdag. Testet den med Autosol marine rubbing, og den var veldig effektiv!

Komodo skrev 16 minutter siden:

Tror vi snakker litt fobi hverandre her @Eika.

I min bok så er i prinsippet rubbing og polering det samme, det skiller bare på grovheten i slipekornene. Det er ikke bare gelcoat som poleres, det er også en prosess som brukes på rustfritt stål og andre metaller. 

Prinsippet er at man bruker en poleringspasta eller voks som er tilsatt slipepartikler, og en poleringsskive som kan ha ulike hardheter og slipeeffekter. Disse kornene sørger for å slipe vekk et tynt lag av overflaten. 

Rubbing og polering skiller seg fra voksing, der man kun legger på et beskyttende vokslag uten slipepartikler.

Den koden der skulle jeg gjerne hørt mer om :tommel_opp:

Ellers så kjøpte jeg to slike pader på Hjelpemiddelsentralen på lørdag. Testet den med Autosol marine rubbing, og den var veldig effektiv!

Ja, jo, du har rett der

Koden for "gratis" temu er der de lover 100% tilbake men ikke forteller at man må inn å kreve pengene hver eneste dag, så får man opp til 596kr, når man har 2-3-4 sånne aktive så er det fort 3-800kr om dagen man får krevd inn og kan shoppe vidre for og ta samme tilbud om og om igjen. 

On 5/9/2025 at 9:06 PM, Knurr said:

Er det EGENTLIG noen vits i å polere og vokse?

Etter å ha fulgt med på hele tråden, så velger jeg å synse frem følgende sammendrag:

• Polering og voksing fører til at båten ser pen og skinnende ut i noen måneder
  • Polering og voksing fører ikke til noen signifikante fordeler utover dette.
  • Polering og rubbing kommer med en ulempe - det fjerner mikroskopiske mengder gelcoat - dersom man polerer/rubber jevnlig over mange dekader, eller er alt for aggressiv på polering/rubbing, så kan det medføre at gelcoat blir helt eller delvis borte på utsatte steder.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 4 minutter siden:

Etter å ha fulgt med på hele tråden, så velger jeg å synse frem følgende sammendrag:

• Polering og voksing fører til at båten ser pen og skinnende ut i noen måneder
  • Polering og voksing fører ikke til noen signifikante fordeler utover dette.
  • Polering og rubbing kommer med en ulempe - det fjerner mikroskopiske mengder gelcoat - dersom man polerer/rubber jevnlig over mange dekader, eller er alt for aggressiv på polering/rubbing, så kan det medføre at gelcoat blir helt eller delvis borte på utsatte steder.

Godt sammendrag 

Det er nok ingen god grunn til å polere båten rent teknisk, det handler vel om å holde båten pen. Teknisk sett så vil det ytterste laget av gelcoaten oksidere og bli nedbrutt av UV-strålene i sollyset. Uten å ha filosofert så mye over det, så vil kanskje dette ytterste matte og ru laget beskytte gelcoaten mot videre eksponering av UV-stråler. Sliper (polerer) man hele tiden vekk det ytterste oksyderte laget, så vil jo hele tiden ny, frisk gelcoat ligge ytterst og bli eksponert for miljøet. Er man flink til å påføre voks som beskytter for dette så bremses vel effekten. 

Krimart skrev 34 minutter siden:

når ser vi den første matte gelcoaten- fra fabrikk?

Godt poeng. Scand startet med svart gelcoat på akterspeil/badeplattform  for 47 år siden.

De siste årene har mørkeblått skrog vært trendy. Form foran funksjon.

28 minutes ago, Krimart said:

Det er jo i prinsippet sminke. Båten blir penere, skitt setter seg ikke like lett, men det har liten innvirkning på levetid eller funksjon. Matt billakk er jo blitt veldig trendy, når ser vi den første matte gelcoaten- fra fabrikk?

En bil eller båt som er velholdt polert og pussa, får man oftest mere igjen for ved salg.

Matt billakk er det få som leverer. Du tenker kansje på folie med matt lakk.  selv foretrekker jeg blank og glatte overflater, for de er som regel mye enklere å holde rent. skitt sot alger og grønske setter seg mye lettere på ubehandlet gelcoat enn polert gelcoat.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...