Jump to content

Polere og vokse, hvorfor egentlig?

Knurr

Recommended Posts

tobixen skrev 1 time siden:

Jeg trodde det var en opplest sannhet at gelcoat og glassfiber ikke brytes ned - eller at nedbrytningen eventuelt tar mange hundre år.

Sola kan bryte ned enkelte typer plast, men dette er normalt ikke noe problem for en glassfiberbåt som er dekket med gelcoat.

Vi diskuterte holdbarhet i en annen tråd og kom frem til at glassfiber er utsatt for materialtretthet ved gjentatt mekanisk belasning.  Dette er mest et problem dersom det er noe feil med design eller produksjon av båten, og uansett vil det ikke hjelpe noe med å polere eller vaske.

Teknisk levetid på båten affekteres ikke av polering og voksing, men vil en båt som har stått i 20 år uten noe form for polering og voksing kunne poleres og vokses og gjøres like shiny som nabobåten som har blitt polert og vokset hvert år?  Ikke vet jeg.  For meg som har lakkert båt er det lett å tenke "det spiller da ingen rolle, det er jo bare å pusse litt ned og legge på et nytt lag med lakk", men det er vel alt annet enn trivielt å legge et "nytt lag" med gelcoat på båten :-)

Min påstand, tanke der, er at sol og varme sørger for at det meste brytes ned, hastigheten en gjenstand brytes ned er avhengig av hvor mye sol og varme det blir eksponert for. 

Jeg tror en glassfiberbåt som ligger under Middelhavets sol brytes ned raskere enn en båt som ligger i Nord-Norge. Jeg tror en blå båt brytes ned raskere en en hvit båt. 

Basert på det, så tror jeg kanskje en blank-polert båt brytes ned raskere en en oksidert mat båt. Dette grunnet en matt båt vil ha en lavere overflatetemperatur. 

Igjen dette er bare tanker. 

Jeg kommer nok fortsatt til å polere båten, antar den holder min tid, men tror også at de som ikke polerer båten har båt ut sin tid. 

Uansett, holder en glassfiber båt i hundrevis av år, polering eller ei.

Men som sagt, mye lettere å holde rein en polert båt. Jeg setter det bort, er jo en jævlig jobb.

Men den holder fint i 3 til 4 år, bare en husker å spyle av saltvann av skroget når det er muligheter for det.

Tar jo bare noen minutter. Vasker med shampo med voks i når den blir skitten.

Bortset fra at det er mye enklere å holde rent når det e  et blangt og polert, har det ikke noen praktisk betydning! Selv liker jeg biler, båter og MC’er som er velholdt polert og blanke! For meg er pussing og vasking  en hobby og liker å ha det i orden

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kallethekid skrev On 10.5.2025 at 9.38:

Hvis du aldri har vasket båtene og ikke ser vesentlig forskjell på dine eller andres, tror jeg du er mindre opptatt av estetikk og detaljer en gjennomsnittet. 

Om en båt er vasket eller ei, har svært lite å si for utseendet.

Men for holdbarhet og trivsel er nok vask og voks et pluss.

Det er fasong og proporsjoner, som betyr alt for estetikken.

En Furuholmen forblir en Furuholmen, og en Draco forblir en Draco uansett hvor blank den er.

Selco Racing skrev 1 time siden:

Om en båt er vasket eller ei, har svært lite å si for utseendet.

Av to ellers like båter, vil jeg si det kan være stor forskjell på den som er vasket og polert, og den som ikke er det.

Men ja, det handler nok stort sett om trivsel, og ikke om holdbarhet her. 

Interessant problemstilling.

Jeg har et par båter fra 80-tallet som blir vasket, polert og vokset etter beste evne. På fribordet på den ene skulle jeg fikse en skade nå i år og ble svært overrasket over at jeg ganske umiddelbart pusset gjennom gelcoat, den var blitt langt tynnere enn antatt.

På den andre båten begynner jeg å se skygger på overbygg, særlig på kanter og hjørner.

...Dersom jeg ikke hadde vedlikeholdt båtene i alle disse årene ville jeg hatt en stor jobb foran neg for å igjen fått de blanke og fine, men samtidig trolig vesentlig tykkere gelcoat å jobbe med.

Usikker på hvorvidt polering er en optimal løsning sett i et 100-års perspektiv, men ønskelig med blank og pen båt selvsagt. Og i tillegg mye enklere å holde ren og fin gjennom sesongen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...