Jump to content

Hvordan er festene til rekkestøttene festet? Princess 440 / 460.

Hekri

Recommended Posts

20250510_111656.jpg.d5e63268b91e35feacd9e825b545ebb4.jpg

Sliter med litt ansamling av regnvann/ferskvann mellom spantene under byssa. 

Ferskvannstanker er tomme og alle vannrør er blåst med trykk.

Vannet er uten kaffesmak, såpe, tannkrem, eller annet.

Helt rent ferskvann, så det må være regnvann. 

Har sterk mistanke om lekkasje gjennom rør-festet på dollbordet.

20250510_111708.jpg.dc0af536a6b969d0a10901c99854056a.jpg

Noen som vet hvordan festene er montert? 

Totalt umulig å komme til fra undersida. (Bildet er tatt oppover).

20250508_214509.jpg.be26ce59c2f3b5ea15d1be5e874869e3.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev On 10.5.2025 at 11.45:

Helt rent ferskvann, så det må være regnvann. 

Kjenner ikke systemet.

Importøren burde ha hørt om dette.

Spørsmålet er her image.png.9588ce1a68d7462e00ada104010ac33b.png

Eller  der image.png.d0754d31f4b551337b5491dbb86f1f62.png

Er det lett og tre ut vaieren?

Tredd ned et inspeksjons kamra og sett.

her burde det vel stå litt vann?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 22 minutter siden:

Akkurat nå ligger jeg under byssa  med kamera. Og lommelykt. Kristin er ute og spyler og fyller vann suksessivt fra laveste punktet ute, og oppover. Null dråper hittil.... men vann renner sakte...... kommer fra en meter over lenseslangene. Og her er der trangt...

20250513_122514.jpg.d5cab359df524217c7c7a83eaf8c51c2.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev On 10.5.2025 at 11.45:

Noen som vet hvordan festene er montert? 

Totalt umulig å komme til fra undersida.

Vet ikke, men tipper med 90% sannsynlighet at det enten er sveiset inn ei plate med gjenger på undersiden av rekkerøret, og at det er skrudd med skrue fra undersiden, eller at det er sveiset inn en skrue (f.eks. M10 eller 3/8" UNC) som er tredd ned, og skrudd med skive og mutter fra undersiden. Holder en sterk knapp på den siste. 

For å komme til må du nok regne med å rive litt interiør. Slike ting er noe dritt med båter når de begynner å dra på åra. Snakket med en i går som har en Galeon 280. Skulle bytte to tanklufteventiler i skrogsia, men umulig å komme til uten å rive nesten hele kjøkkenet. 

Roger jo skrev 36 minutter siden:

Spørsmålet er her image.png.9588ce1a68d7462e00ada104010ac33b.png

Eller  der image.png.d0754d31f4b551337b5491dbb86f1f62.png

Er det lett og tre ut vaieren?

her burde det vel stå litt vann?

Angående hullet til vaieren. Hvis jeg ser riktig på bildet her så er det sveist inn et tynt rør der vaieren går, altså at det ikke kommer vann inn i selve rekkerøret. Stemmer det @Hekri?

Du har rett @Roger jo. Jeg øynet et håp om din idé med kamera, men det skar seg. 

20250513_124402.jpg.b16d9b833d4ea6c698b029bdf199249f.jpg

Det er ihvertfall umulig å komme til oppi eller bak uten å sette i gang et større prosjekt @Komodo. Men vi har jo en felles venn som har større vannmengde han heller ikke får has på. 

Nå har jeg tapet rundt de stedene det er sannsynlig at det kan lekke. 

Spyler.......og venter.....og ligger innunder og sjekker.... med litt klaustrofobi og pute under hofta....

Hvis det ikke kommer dråper nå, må det være der jeg har tapet....

Hekri skrev 14 minutter siden:

Du har rett @Roger jo. Jeg øynet et håp om din idé med kamera, men det skar seg.

Hva mente du nå. Står det vann nedi der, eller er det sveist inn et rør som jeg sa?

Hekri skrev 15 minutter siden:

Nå har jeg tapet rundt de stedene det er sannsynlig at det kan lekke. 

Har et alternativt forslag. Vask med aceton, og legg på ei fuge med våtromssilikon. Blir det tett har du funnet kilden, og silikonfuga er som regel lett å rive vekk (i motsetning til Sika etc.). 

Men holder en knapp på at du må rive litt innredning for å komme til. 

Beklager @Komodo, det var du som knuste håpet mitt om kamera. Ja, det er sveisa inn et rør som wiren går gjennom.  

Engelskmannen har da vært ekstremt detaljorientert. Men det er vel det som heter kvalitet. 

Nå reiser vi over til "rektig sia" etterpå, og har har tapet med PE-tape rundt rørhylsa, og brukt guffe jeg kjøpte av @Chilli Solbris rundt festet mot glassfiberkanten. 

Da håper jeg på styrtregn til uka :spøkelse:

20250513_133003.jpg.b5159b87c2e07fc66d6dc136883f7e57.jpg

Nå kan dette irriterende prosjektet få lov til å ligge i ro. Hvis det har kommet inn vann om to uker, vet jeg hvor det IKKE kommer inn. 

Båten skal opp tirsdag 24 mai. Da kanskje fenderlista skrus av, og jeg tetter alt, og investerer i ny gummilist. Hvis profilen finnes fortsatt....

Regner med rekkestøttene hos Princess er lik Fairline, sveist inn en gjengestang i senter av bunnplata og mutter/skive fra innredningssida/undersida.

Med et og annet støt gjennom årene begynner tetningsmassen etterhvert og lekke.

Inn i helsike vanskelig å komme til i ettertid😳

Chiefengineer skrev for 10 timer siden:

Regner med rekkestøttene hos Princess er lik Fairline, sveist inn en gjengestang i senter av bunnplata og mutter/skive fra innredningssida/undersida.

Inn i helsike vanskelig å komme til i ettertid.

Som du sier da er det bare spørsmål om når det begynner å lekke.

Da er det to valg pakke om eller en utvendig fix.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Slett ingen dum idé. Jeg ville drillet to hull. Ett for epoxy. Og ett rett over for drenering. Og der ville jeg gjort noe alá det jeg har gjort på Hulda, spraye inn en skvett med Biltema antirust for kanaler. Det er en klissete voks som kryper inn over alt. Det kommer jo litt an på hvor lekkasjen er. Om det er sveiset en tett plate i enden av røret, og så en gjengestang i platen, så må jo lekkasjen være mellom dekket og den tettsveiste platen. Og da hjelper ikke denne metoden

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...