oyvindpe Startet 10.Mai Link til dette innlegget Startet 10.Mai Hei, folkens! I vinter ble begge mine vindskjermer ødelagt i stormen. Trolig truffet av stein/gjenstander. Har forhørt meg om det er mulig å erstatte disse, men båtmodellen er så gammel at det er ikke noe leverandør kan ordne. Kontaktet så et par glassfirmaer, og der er prisen så hinsides høy at jeg anser det for å være useriøst og på grensen til svindel, og selvsagt derfor helt uaktuelt. Så da gjenstår å enten fikse nye selv med varmepistol, men dette er litt komplisert, da det er dobbelkurvet (dvs. at de bøyes både horisontalt og på skrå. Det det jeg derfor har sett på muligheten for å rett og slett lime disse sammen igjen. Vindskjermene er ikke knust/pulverisert, det er stykker som har knekt av, og da burde det kanskje være mulig å lime dette sammen? Båten er ganske gammel, så jeg bryr meg ikke om at det blir synlig sprekker der det limes. Jeg har alle delene som er knekt av. Jeg har måt tykkelsen på pleksiglasset, og det viser 5 mm tykkelse. Finnes det lim som er sterk nok til å gjøre dette, som dere anbefaler? Jeg har googlet meg fram til noe som heter Acrifix, men tenkte å høre her inne om noen har erfaringer med å lime. Det er jo viktig at det faktisk er sterkt nok til å tåle litt. Se vedlagte bilde av den ene vindskjermen. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 10.Mai Link til dette innlegget Svart 10.Mai Egnet lim er ikke tilstrekkelig vil jeg tro. Ville evt vurdert å legge en litt kraftig transparent folie over. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Mai Link til dette innlegget Svart 10.Mai Plexiglass eller akrylplast er jo en termoplast som skal kunne bøyes og formes til ved en temperatur på ca 100-150 grader celsius. Aner ikke om det i praksis er mulig å kutte til og så bøye til en slik plate. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mai Link til dette innlegget Svart 10.Mai Har du kaskoforsikring på båten? I så fall sjekk med forsikringsselskapet om de dekker glassmesterkostnadene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
NilsPils Svart 10.Mai Link til dette innlegget Svart 10.Mai Plexiglass er lett å bøye ved å bruke varmepistol (litt forsiktig). Limes lett med plexiglasspon opløst i aceton. Det blir som hel ved.. Sånt har jeg gjort mange ganger, men i noe mindre format. Limskjøten blir lett synlig. Her trenger du et ganske stort stykke plexiglass hvis du skal lage helt ny. Derav prisen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hydra Svart 10.Mai Link til dette innlegget Svart 10.Mai Mulig lexan er ett bedre alternativ?🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai Link til dette innlegget Svart 10.Mai Den skjermen der hadde jeg slått fra meg å lime. Det er lett å bøye akryl (plexi) med varmluftpistol, men ikke helt rett fram å lage så stor og jevnt radie, for ikke å snakke om dobbeltkromme flater. Det er nok en grunn til at den prisen du har fått er høy. Slike produkter er enkelt og billig å lage når man masseproduserer, men når man ikke har jigger og former blir det dyrt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
oyvindpe Svart 10.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai Brigg skrev On 10.5.2025 at 14.20: Har du kaskoforsikring på båten? I så fall sjekk med forsikringsselskapet om de dekker glassmesterkostnadene. Vis hele sitatet Ja, jeg har kasko, men opp til 90.000,- Glassfirmaet skulle ha 120.000 kroner (Jepp: ett-hundre-og-tyve-tusen) for å lage disse to vindskjermene + en dør som bare er et rektangulært stykke pleksiglass. Det er fullstendig på trynet og jeg måtte lese mailen flere ganger for å sjekke at det ikke var kommafeil. Som nevnt - båten m/motor har verdi på maks 90k. Har akseptert et kontantoppgjør hos selskapet, og skal fikse dette selv siden leverandør ikke kan skaffe dette. Sitér dette innlegget Link to post
oyvindpe Svart 10.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai Komodo skrev On 10.5.2025 at 21.21: Den skjermen der hadde jeg slått fra meg å lime. Det er lett å bøye akryl (plexi) med varmluftpistol, men ikke helt rett fram å lage så stor og jevnt radie, for ikke å snakke om dobbeltkromme flater. Det er nok en grunn til at den prisen du har fått er høy. Slike produkter er enkelt og billig å lage når man masseproduserer, men når man ikke har jigger og former blir det dyrt. Vis hele sitatet Jepp, det var det jeg tenkte. Skal finne på noe selv. Har noen som kan hjelpe meg også. Som du ser på mitt forrige innlegg er det ikke bare høy pris, det er så høyt at det ikke er mulig å ta det seriøst. Takk alle for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.Mai Link til dette innlegget Svart 11.Mai Det er anbefalt å drille et lite "stopphull" i enden av sprekker før liming. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.