Jump to content

Problemer vann i drivstofftank

roesok

Recommended Posts

Under en liten båttur i fjor sommer gikk motoralarmen. Dette er en Honda BF 115 hk. Det viste seg at utvendig drivstoffilter var fullt av vann. Dette bli skiftet og motor også rengjort. Resten av sommeren, ikke mange timer, var alt i orden. 
Da båten skulle sjøsettes i år tenkte jeg at drivstoffilter sikkert var OK etter så kort tid, men sjekket det og det var fullt av vann. Skiftet til nytt og hadde første båttur i går. Alt fungerte som det skulle.

Men under dagens båttur gikk motoralarmen igjen! Skrudde av drivstoffilter og fullt av vann. Tømte ut vann og skrudde det på igjen. Alarmen fortsatte helt til jeg kom i havn. Må trolig nullstilles av autorisert verksted. Trolig har det igjen kommet vann i motor. Kan slike standard drivstoffilter bare tømmes for vann og brukes videre? Som sagt var båten brukt bare ca 1 time med dette filteret. Motor må nok på verksted og rengjøres, men er redd problemet dukker opp igjen da det trolig er betydelige mengder vann på tanken. Hva anbefales å gjøre videre for å bli kvitt dette problemet? Tømme/rengjøre tanken helt? 

IMG-2802.jpg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Tømme og rengjøre tanken ser jeg for meg som et omfattende prosjekt. Sjekket tanklokk, det er som vist på bildet. En sånn liten sak du vipper opp for å skru det. Ellers så jag O-ringen under var mot sprukken og bør nok byttes. Men kan ikke skjønne dette skal forårsake så mye vann i tanken. 

IMG_0451 (1).jpeg

IMG_0452.jpeg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

roesok skrev 6 minutter siden:

Tømme og rengjøre tanken ser jeg for meg som et omfattende prosjekt.

Da er det jo bare å sette igang før du får vann inn i motoren og den blir ødelagt. Slik er det å ha båt.

Og så må du selvfølgelig ordne med den pakningen. Om ikke, får du senere nok et "omfattende prosjekt."

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mitt råd:

Har du kunnskap til å tappe alle komponenter som kan tappes, så gjør det nå eller få den på verksted med lynets hastighet om det er 1% sjanse for at det er saltvann.

Tøm tanken.

Bytt filter og få deg filterholder med seglass.  

Hvis du ser på siste bildet ditt, så er det en akseltapp for å holde skrudingsen som gjør at du slipper å bruke verktøy for å skru opp påfyllinglokket. Den lekker. Den lekker bestandig. Folk tror på alt mulig annet. Den akslingen lekker. 

O-ringen som skal tette, er sprukket. Sprukne o-ringer lekker bestandig.

Jeg har samme type tanklokk med en o-ring på den ene båten, jeg smører på ett godt lag med marine fett på o-ringen å gjengene for å sikre att o-ringen ikke tørker ut å gir god tetting mot regn, har aldri hatt lekkasje, kjøpte båten ny i 2020 å ikke byttet o-ring enda.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Hvis du ser på siste bildet ditt, så er det en akseltapp for å holde skrudingsen som gjør at du slipper å bruke verktøy for å skru opp påfyllinglokket. Den lekker. Den lekker bestandig. Folk tror på alt mulig annet. Den akslingen lekker. 

O-ringen som skal tette, er sprukket. Sprukne o-ringer lekker bestandig.

O-ring skal skiftes. Ser du nevner denne «akseltappen» ofte lekker. Hvordan fikse det? 

roesok skrev for 5 timer siden:

Ser du nevner denne «akseltappe» ofte lekker. Hvordan fikse det? 

Ta av O-ring, skru ut skrue, hold i montert posisjon, fyll m bensin eller diesel. Svetter eller renner ikke bensin eller diesel igjennom, så er den potte tett for vann... uavhengig av andre påstander.

Min er ikke gjennom boret.

Er punktet ringet inn i rødt som potensielt kan lekke. Hullet for skruen der wiren er festet er ikke boret gjennom.

Har tilsvarende lokk på 18. sesongen nå. Aldri opplevet problemer som følge av vann.

IMG_0452.jpeg.71e3007eb083b0e6e61fa3446dd2ed4b.jpeg.d19542d6867796a11ab132bcde50aef6.jpeg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

roesok skrev 1 time siden:

O-ring skal skiftes. Ser du nevner denne «akseltappe» ofte lekker. Hvordan fikse det? 

Det er vel bare å leve med. Uansett hva andre mener. Jeg har vært borti en del som er plaget av litervis med kondens på tanken. Mange har lokk med aksing gjennom. Og over tid ser det ut til at disse akslingene er potensielle lekkasjeveier. Men det kan du jo teste selv. 

Som Jens_P beskriver. 

Til sammenligning har jeg aldri hatt vann på tanken eller kondens på tanken. 4 båter i løpet av 40 år.

On 5/14/2024 at 10:52 AM, Johannes said:

Litt av utfordringen med E10 er faseseperasjon. 

Det er gjerne det som skjer ved lagring over litt tid.

Etanolen kan ta opp mye fuktighet. E10 kan typisk ta opp i seg 0,4% til 0,5% vann før det skjer en faseseperasjon.

Ved faseseperasjon legger etanolen, inkludert det oppløste vannet, seg i bunnen av tanken.

Denne etanolen er lite brennbar, men på grunn av høyt etanolinnhold kan den tære hardt på slanger og pakninger.

Hvis motoren ikke vil gå, og det er ikke uvanlig, blir etanolen gjerne stående en stund i systemet før systemet er flushet og motoren startet opp på frisk bensin. Det øker sannsynlighet for skade på slanger og pakninger.

Vanninnholdet i etanolen som har lagt seg på bunn i tanken er mye høyere enn vanninnholdet var i bensin/etanol miksen.

Det igjen øken sannsynligheten for korrosjon i innsprøytningsystemet f.eks.

Så lenge man unngår faseseperasjon går det normalt helt fint å bruke E10, men konsekvensen av det er slik at E10 i båt er noe man bør unngå.

Hvis det er E10 du har på tanken kan det godt hende at du har fått faseseparasjon.

I så fall holder det egentlig å suge opp etanol/vann som har lagt seg på bunn.

Så da er det et spørsmål om du har fylt vanlig 95 oktan som har denne innblandingen av Etanol?

Det er flere som har fundert på hvor dette vannet kommer inn, mens det egentlig er faseseparasjon av bensinen som er fylt på marianaen....

Etter tanktrøbbel på forrige båt, fyller jeg bare 98. Fyllte opp tanken fult før vinteropplag i fjor. skifta vannutskiller før sjøsetting. Ingen tegn til vann ihverfall.

Men merkelig at nesten ingen lystbåtprodusenter ikke lager tanker med lavpungt og avtapping. liten ekstra jobb og kostnad. Og svært forebyggende om man kan tappe ut bunnfall

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Bruker 98 oktan. Båt står i et stort gammelt drivhus om vinteren. Det gir store temperatursvingninger. Har en teori om at det gir ekstra mye kondens i tanken. Skal rengjøre motor og samtidig skifte til filter med innebygd vannutskiller. Da tappes evt vann jevnlig. Skal også skifte til ny O-ring under tanklokk. 

3 minutes ago, roesok said:

Bruker 98 oktan. Båt står i et stort gammelt drivhus om vinteren. Det gir store temperatursvingninger. Har en teori om at det gir ekstra mye kondens i tanken. Skal rengjøre motor og samtidig skifte til filter med innebygd vannutskiller. Da tappes evt vann jevnlig. Skal også skifte til ny O-ring under tanklokk. 

Skjønner, hos meg var nok hovedsynderen den O-ringen på lokket, den var delt og helt gåen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Dette tanklokket har en fin funksjonalitet men er en dårlig konstruksjon. Monterte et selv og etter noen måneder var det vann i tanken. Tok litt tid før jeg fikk peilet meg inn på synderen, som var den lille akseltappen i lokket som ikke holdt tett på regnfulle dager. Tanklokkets overside samler på vann, som blir liggende nede i utsparringen til det enten fordamper eller lekker inn i tanken. Tanklokket ble byttet ut ved første anledning!  At fabrikanten klarer å få noen lokk tett tror jeg er mer flaks, en elendig løsning med potensiale for å bidra til motor/båthavari.

2 minutes ago, Stål said:

Dette tanklokket har en fin funksjonalitet men er en dårlig konstruksjon. Monterte et selv og etter noen måneder var det vann i tanken. Tok litt tid før jeg fikk peilet meg inn på synderen, som var den lille akseltappen i lokket som ikke holdt tett på regnfulle dager. Tanklokkets overside samler på vann, som blir liggende nede i utsparringen til det enten fordamper eller lekker inn i tanken. Tanklokket ble byttet ut ved første anledning!  At fabrikanten klarer å få noen lokk tett tror jeg er mer flaks, en elendig løsning med potensiale for å bidra til motor/båthavari.

Den tappen har jeg hørt om før, så ikke en optimal konstruksjon nei. På båten jeg har nå er det en mye bedre konstruksjon uten noe igjennom, utenpåliggende gjenger, samt at det står vertikalt og ikke ligger horisontalt

De tanklokkene der er en dårlig konstruksjon. Før eller siden begynner det å lekke fra tappen, og du får vann i tanken. 

Om du har vann i tanken må den selvfølgelig tømmes. Man går ikke ut på sjøen med sånt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 4 timer siden:

De tanklokkene der er en dårlig konstruksjon. Før eller siden begynner det å lekke fra tappen, og du får vann i tanken. 

Om du har vann i tanken må den selvfølgelig tømmes. Man går ikke ut på sjøen med sånt. 

Enda en gang. Index og Hulda på linje. Bedre blir det ikke ?

-morten- skrev for 15 timer siden:

Men merkelig at nesten ingen lystbåtprodusenter ikke lager tanker med lavpungt og avtapping. liten ekstra jobb og kostnad. Og svært forebyggende om man kan tappe ut bunnfall

Da kunne de ikke CE-merket båten, og den hadde blitt ulovlig å omsette i EU/EØS. Det bryter med standarden som sier hvordan en bensintank skal konstrueres.

Men det er slik jeg vil ha det, så da jeg lagde tank til min ombygde Draco lagde jeg en slik løsning. Men den skulle ikke CE-merkes, og jeg gjorde selv en risikovurdering av konstruksjonen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...