Jump to content

Problemer vann i drivstofftank

roesok

Recommended Posts

Takk for råd og tips vedr vann i bensinen. Har nå kommet fram til en løsning jeg håper vil fungere - uten å tømme og rengjøre tanken. Har skiftet O-ring på tanklokk. Gjorde en test med å tømme vann i fordypningen på toppen av skrulokket, men det var helt tett. Vannet som har kommet i tanken er kanskje grunnet dårlig O-ring; men mest sannsynlig fra kondens som har kommet i løpet av vinterlagring. Tror det er viktig å lagre båter med full tank.

Så er det montert en ny type utvendig filter med avtapping av vann fra en beholder under. Da kan jeg nå og da sjekke og tømme det som ligger nederst i filterglasset. Det vil forhindre at filteret blir fullt av vann som vil gå videre til motor. 

I motor er også et mindre filter, det har et kammer med en flottør. Om det kommer litt vann inn der vil flottøren løfte seg og alarmen gå. Skal ikke mye til før det skjer, så det er fortsatt mye å gå på før kammeret er fullt og vann vil gå videre inn i motor. Vil tro de fleste utenbordsmotorer har en lignende løsning. Fikk også forklart av mekaniker hvordan skru opp og tømme det innvendige filteret, om alarmen skulle gå igjen. Det er en enkel operasjon. Satser på at dette vil fungerer fremover. 

IMG_0464.jpeg

IMG_0467.jpeg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hvis du greier å få kondens på tanken som representerer mer enn 10 gram vann på 1 kubikkmeter tank (1000 liter) så burde du publisere resulraret og informere Nobelkomiteen. For det er ny og revolusjonerende fysikk. Du er sikker vinner, og har løst verdens vannmangel.

Hulda har 600 liter tanker med dieselpolering, og har på 1000 liter diesel ikke greid å produsere synlig vann. I vinter har tankene vært 20 % fulle, nix vann da heller.

Bortsett fra ovenstående harselering, smør tanklokkgjenger og o-ring med vannfast fett. 

Hulda skrev 1 time siden:

Hvis du greier å få kondens på tanken som representerer mer enn 10 gram vann på 1 kubikkmeter tank (1000 liter) så burde du publisere resulraret og informere Nobelkomiteen. For det er ny og revolusjonerende fysikk. Du er sikker vinner, og har løst verdens vannmangel.

Trenger vel ikke informere Nobelkomiteen om at lagring av drivstoff på tank, med store temperatursvingninger gjennom vinteret, kan forårsake kondens. Ingenting nytt og revolusjonerende med det. Så dette vet de nok, opplyste som de er. Mengden vann det kan forårsake skal jeg ikke ha noen formening om, men at det kan gi problemer er åpenbart. Finner mye info om dette med litt googling. Og full tank bedre enn halv tank.

Her en som uttaler seg om problemet. Usikker om effekten av fuel stabilizer; ellers er her gode poenger. 
https://www.facebook.com/watch/?v=899978208573975

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Med en 1000 liters tank som er tom, kan man teoretisk med luft som har 100% luftfuktighet og 20 grader celisius kondensere ca 17 milliliter vann, altså ca tre tesjeer. I realiteten og med halvfull tank vil du maks kondensere en fjerdedel, men typisk mindre.

(Jeg forutsetter at du ikke har en vifte i drivstofftanken som stadig drar inn ny luft etterhvert som den gamle har kondensert;)

roesok skrev 29 minutter siden:

Trenger vel ikke informere Nobelkomiteen om at lagring av drivstoff på tank

Jo, kanskje de skulle satt seg litt i fysikkens lover, de har vel neppe utdannelse for det, den gjengen?

Mengden vann det kan forårsake skal jeg ikke ha noen formening om

Og da er det bedre at du holder kjeft (sorry, beklager uttalelsen).

Finner mye info om dette med litt googling

Om man googler, finner man det man vil.

HEIA Hulda!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Jo, kanskje de skulle satt seg litt i fysikkens lover, de har vel neppe utdannelse for det, den gjengen?

Og da er det bedre at du holder kjeft (sorry, beklager uttalelsen).

Om man googler, finner man det man vil.

HEIA Hulda!

Har sett på baatplassen.no som en hyggelig arena for diskusjon og utveksling av meninger. Slike svar har jeg lite sansen for. Tyder på det har blitt en klikk med fasttømrede meninger der gubbeveldet dominerer . "Du må'ke komme her og komme her". Eller for å bidra med ennå et kjent sitat: «Der alle tenker likt, tenker ingen særlig mye»

Rent filosofisk. Det er rart med det man ikke kan forklare, ut fra den informasjonen man sitter inne med. Da hagler det inn med desinformasjon og konspirasjonsteorier. Jeg har støtt på lite funderte påstander for eksempel innenfor korrosjon. Til og med fra en som heter Calder, som har skrevet en del bøker innenfor marine elektro osv. Gubbevelde? Jo, enig der. LarsH er ingeniør innen elektronikk, og har jobbet som forsker hos FFI. Han er eldre enn meg. Hulda er vanlig dusiningeniør med master innen våtkorrosjon. Med prosjekleder innen korrosjon, problemløsing innen roterende maskineri offshore på CV'n. Dette med kondens på tanken, litervis med vann mellom skrog og innerliner på båter som skal være potte tette. Må være kondens, for det er helt tett!  Det rare er at ingen av bilene jeg har hatt de siste 50 årene har noen gang stoppet på grunn av vann i tanken. Og med så ofte fylling, burde det vært produsert flere tonn vann. Det er noe som ikke stemmer.

Fett til O-ring og gjenger. Jeg bruker noe vannfast jeg har liggende. Liker ikke svart fett, blir så klinete. Poenget er bare å hindre vann, og sørge for at o-ringen sklir pent på plass og tetter.

roesok skrev 14 minutter siden:

Har sett på baatplassen.no som en hyggelig arena for diskusjon og utveksling av meninger. Slike svar har jeg lite sansen for. Tyder på det har blitt en klikk med fasttømrede meninger der gubbeveldet dominerer .

Beklager å se at du må oppleve å bli møtt på den måten på forumet. 90% av alle som bidrar her er hyggelige og hjelpsomme mennesker. Men det er dessverre enkelte som bombastisk fastslår hvordan ting fungerer uten nødvendigvis alltid å ha rett. Ekstra lite trivelig å bli svart på den måten som du blir her. 

Angående hvor vidt kondens på drivstofftank kan være et problem så har dette blitt framstilt som en myte som tidligere har blitt "avlivet" ved regneeksempler her på forumet. Det er sikkert mulig å legge fram regneeksempler som beviser det motsatte også. Jeg vet ikke, har ikke tatt meg bryet med å regne på det. Men det er uansett ulike faktorer som spiller inn. Enkelteksempler på at det ikke blir kondens på en tank er i alle fall for enkelt.

Se forøvrig opp for skytepaver som skrøner på CV-en sin. Enkelte her inne må jo være 300 år gamle. 

Komodo skrev 9 minutter siden:

Beklager å se at du må oppleve å bli møtt på den måten på forumet. 90% av alle som bidrar her er hyggelige og hjelpsomme mennesker. Men det er dessverre enkelte som bombastisk fastslår hvordan ting fungerer uten nødvendigvis alltid å ha rett.

Og der var du igjen.

Komodo skrev 10 minutter siden:

Angående hvor vidt kondens på drivstofftank kan være et problem så har dette blitt framstilt som en myte som tidligere har blitt "avlivet" ved regneeksempler her på forumet. Det er sikkert mulig å legge fram regneeksempler som beviser det motsatte også. Jeg vet ikke, har ikke tatt meg bryet med å regne på det.

Dersom du er så uenig i denne "myten" kunne du kanskje finne en link til noen som motbeviser det med et regneksempel, om du ikke selv kan gjøre det?

Komodo skrev 13 minutter siden:

Enkelteksempler på at det ikke blir kondens på en tank er i alle fall for enkelt.

Jeg har aldri på 38 funnet vann på tanken. Det er mitt enkelteksempel. Men at det har vært mikroskopiske mengder vann, ja det skal jeg ikke benekte. Fuktig luft kondenserer ved synkende temperatur fysikkens lov.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

roesok skrev for 2 timer siden:

Takk for råd og tips vedr vann i bensinen. Har nå kommet fram til en løsning jeg håper vil fungere - uten å tømme og rengjøre tanken. Har skiftet O-ring på tanklokk. Gjorde en test med å tømme vann i fordypningen på toppen av skrulokket, men det var helt tett. Vannet som har kommet i tanken er kanskje grunnet dårlig O-ring; men mest sannsynlig fra kondens som har kommet i løpet av vinterlagring. Tror det er viktig å lagre båter med full tank.

Så er det montert en ny type utvendig filter med avtapping av vann fra en beholder under. Da kan jeg nå og da sjekke og tømme det som ligger nederst i filterglasset. Det vil forhindre at filteret blir fullt av vann som vil gå videre til motor. 

I motor er også et mindre filter, det har et kammer med en flottør. Om det kommer litt vann inn der vil flottøren løfte seg og alarmen gå. Skal ikke mye til før det skjer, så det er fortsatt mye å gå på før kammeret er fullt og vann vil gå videre inn i motor. Vil tro de fleste utenbordsmotorer har en lignende løsning. Fikk også forklart av mekaniker hvordan skru opp og tømme det innvendige filteret, om alarmen skulle gå igjen. Det er en enkel operasjon. Satser på at dette vil fungerer fremover. 

IMG_0464.jpeg

IMG_0467.jpeg

Nå vet jeg ikke typen bensin du fyller, med tanke på andel innblandet etanol. Etanol har en sterk affinitet til vann. I ditt tilfelle ville jeg kjørt ut et par tanker med 98-bensin ganske kjapt for å være på den sikre siden. Bare for at det evntuelt ikke skal ligge vannmettet bensin i systemet der vannet kan felle seg ut. Moderne påhengere ligger utenfor mitt kompetanseområde, vær obs på det.

roesok skrev 45 minutter siden:

Har sett på baatplassen.no som en hyggelig arena for diskusjon og utveksling av meninger. Slike svar har jeg lite sansen for. Tyder på det har blitt en klikk med fasttømrede meninger der gubbeveldet dominerer .

Jeg er glad at jeg har klart å bli så mange år at jeg kan kalle meg en "gubbe". Nå er jeg bare 81 år, men håper jeg har mange år igjen og lære nye ting jeg kan sette meg inn i, kanskje blir jeg en olding om en 10 - 15 år?

Som nevnt tidligere i tråden har jeg benyttet 98 oktan. Er nok fortsatt litt vann på tanken, usikker hvor mye. Om jeg jevnlig tømmer vannutskiller vil det trolig bli mindre etter hvert. Unngår samtidig at filter blir fullt og vann går videre inn i motor.  

roesok skrev 1 time siden:

Har sett på baatplassen.no som en hyggelig arena for diskusjon og utveksling av meninger. Slike svar har jeg lite sansen for. Tyder på det har blitt en klikk med fasttømrede meninger der gubbeveldet dominerer . "Du må'ke komme her og komme her". Eller for å bidra med ennå et kjent sitat: «Der alle tenker likt, tenker ingen særlig mye»

Denne glapp. Sitter her og knotter på brettet. PC'en er 100 km lenger nord. Vi får ikke med oss all infoen i en smekk.

Jeg har skrevet her siden 2003. Noen har glede av det jeg skriver, andre ikke. Om du ikke liker det jeg skriver, så er det en knott man kan trykke på, så forsvinner alle innlegg fra 'Hulda'. Jeg har siden starten brukt den knotten én gang. Her kan sikkert @Moderator informere. 

Akkurat  dette med kondens på tanken er noe som har vært et tilbakevendende tema siden starten på forumet. Blitt tilbakevist med utregninger, nomogrammer, referanser innen fysikk. Det blir som en viss Don fra Portugal som sloss mot vindmøller.

Men kom igjen, neste gang skal LarsH og Hulda modere seg. Garantert. Baatplassen er et forum som har helt utrolig mye kunnskap på CV'n. Oldinger som unge. Verdens beste forum.

Skal si det ble temperatur her på grunn av litt vann.

Det startet vel her  da  du tok vell lett på oppgaven vann på tanken skal bort, før det skaper større problemer.

roesok skrev On 11.5.2025 at 16.43:

Tømme og rengjøre tanken ser jeg for meg som et omfattende prosjekt. Sjekket tanklokk, det er som vist på bildet. En sånn liten sak du vipper opp for å skru det. Ellers så jag O-ringen under var mot sprukken og bør nok byttes. Men kan ikke skjønne dette skal forårsake så mye vann i tanken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hulda skrev 5 minutter siden:

Denne glapp. Sitter her og knotter på brettet. PC'en er 100 km lenger nord. Vi får ikke med oss all infoen i en smekk.

Jeg har skrevet her siden 2003. Noen har glede av det jeg skriver, andre ikke. Om du ikke liker det jeg skriver, så er det en knott man kan trykke på, så forsvinner alle innlegg fra 'Hulda'. Jeg har siden starten brukt den knotten én gang. Her kan sikkert @Moderator informere. 

Den er grei. Det var først og fremst en noe sleivete tilbakemelding fra Lars H. jeg siktet til. Jeg takler det fint, men tenk gjerne gjennom måten en svarer på. Dette bør være en arena der alle båtinteresserte, uavhengig av erfaring og kompetanse, bør kunne bidra. På sitt nivå. Noen oppholder seg her mye, andre av og til og noen for første gang.  

Roger jo skrev 2 minutter siden:

Skal si det ble temperatur her på grunn av litt vann.

Det startet vel her  da  du tok vell lett på oppgaven vann på tanken skal bort, før det skaper større problemer.

Roger jo er en av de andre fossilene her inn. Han er mindre enn meg, tror jeg. Maskinist og datageni med bijobb som kokk. Vi seiler på kysten langs Danmark og Tyskland :-) Da har du noen av oss.

Takker for en fin oppsummering du har gjort,

At du støtter deg på at filtera  gjør jobben det gjør de  stort sett, men vann skall bort fra tanken.

å holde på kondens teorien var ikke lurt.

roesok skrev for 4 timer siden:

Det som er bra  i det innlegget et installere filter og kjør på 98 oktan som du gjør

Det han sier at de som kjører på 95 E10 vil få problemer og må og må oppsøke verksted. det samme vil skje hvis en fyller på lurium for å fjerne vannet  i bensintanken.. 

Vær glad for at du ikke har diesel tank med fritt vann.

""Hva er problemet med E10 bensin?
""Etanolen i E10 kan for eksempel føre til korrosjon og skade på pakninger, dyser og forgassere. – Etanolen gjør bensinen hygroskopisk, som betyr at den tiltrekker seg fuktighe"""

roesok skrev for 3 timer siden:

Her en som uttaler seg om problemet. Usikker om effekten av fuel stabilizer; ellers er her gode poenger. 
https://www.facebook.com/watch/?v=899978208573975

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...