Jump to content

Problemer vann i drivstofftank

roesok

Recommended Posts

roesok skrev for 8 timer siden:

Gjorde en test med å tømme vann i fordypningen på toppen av skrulokket, men det var helt tett.

Supert at ditt tanklokk også var tett.
Mye bedre å teste og deretter ha fakta å forholde seg til :tommel_opp:

Komodo skrev for 6 timer siden:

Beklager å se at du må oppleve å bli møtt på den måten på forumet.

Veldig enig med deg, jeg klarer ikke på noen måte se at TS har sagt eller gjort noe som skulle kunne tirre noen.
Å bli behandlet slik i sin egen saklige tråd er ikke bra.

Maika skrev for 4 timer siden:

Et gammelt Baatplassen-ordtak sier: "Det blir høyere temperatur av vann på tanken, enn av bensin på bålet" :fniser:

Ordtaket var nytt for meg men artig og treffende :klapper:

roesok skrev for 5 timer siden:

Det var først og fremst en noe sleivete tilbakemelding fra Lars H. jeg siktet til. Jeg takler det fint, men tenk gjerne gjennom måten en svarer på. Dette bør være en arena der alle båtinteresserte, uavhengig av erfaring og kompetanse, bør kunne bidra.

Synd at du skal oppleve dette.

Synes du er tøff som tilsynelatende lar dette prelle av.
Du er kanskje en som har opplevd "harselars" og "flertallsknep" før og har trening i å takle det.

Heldigvis sjeldent jeg ser det her inne, når det skjer så er det noen få som er overrepresentert...

Ditt tanklokk: Har tatt opp problematikken med dette designet av tanklokk med den ene båtforeninga jeg er med i og det blir en teknisk sak på neste møte, antar det er ca 80 slike tanklokk, så jeg håper det kan komme litt seriøs info ut av det lille prosjektet. Men må innrømme at det er mye stress for tiden, men det kommer..

dieselfan skrev for 7 timer siden:

problematikken med dette designet av tanklokk

Ser ut som det er samme design som fortsatt selges hos Maritim. Nå viser riktignok ikke bildene hos Maritim undersiden av lokket, men hadde lekkasje ved "aksling" vært et stort problem hadde det neppe vært i salg fortsatt.

Dekksforskruvning Fuel 38mm Rett Forkrommet Maritim Båtutstyr

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

roesok skrev for 14 timer siden:

Hva med å bruke vanlig maritim grease som benyttes på nipler? Kan vel brukes til det meste, både til å smøre O-ring og gjenger på tanklokket. 

Det kan du, men det er ikke alle O-ringer som tåler det. Kommer litt an på gummikvaliteten. Silikongrease går alltid bra, og er det foretrukne til O-ringer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om tanklokket er tett kan ha noe med temperatur å gjøre. Forskjellig metall i splint og lokk. Synes det det ser ut som irr ved splinten.

Sjekk også slangeklemme under påfyllingslokket. Kan komme vann ned langs stussen hvis tettingen mellom flens og dekk ikke er bra.

Kan du få et litt bøyd rør ned til laveste punkt i tanken og suge ut litt?

Jeg liker å ha et fast montert sugerør til laveste punkt i tanken med en liten belgpumpe fra en bensintank for å ta ut en skvett innimellom.

Mons

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Og der var du igjen.

Og det skal bety??

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Dersom du er så uenig i denne "myten" kunne du kanskje finne en link til noen som motbeviser det med et regneksempel, om du ikke selv kan gjøre det?

Du får lese innleggene mine litt bedre før du svarer Lars. Jeg skriver at jeg ikke har tatt meg bryet på å regne på dette, det betyr ikke at jeg ikke kan. 

Når det gjelder min oppfatning av denne myten, så er det at det nettopp er det, altså en myte. Og for å unngå videre misforståelser så betyr det at jeg ikke har tro på at kondensering av vann på bensintank kan bli et så stort problem som det trådstarter nå opplever. Vet jo at det har blitt presentert regneeksempler her på forumet før som beviser at det ikke skal være teknisk mulig (var det ikke du som regnet på dette en gang i tiden Lars?), men som jeg skriver, så kan man sikkert sette opp et regnestykke som viser det motsatte også. Vet ikke, for jeg har som sagt ikke regnet på det. 

Poenget mitt er uansett ikke om kondens er en mulig årsak, men måten du velger å ordlegge deg overfor en person som ber om råd på forumet og prøver å finne ut av hva som skjer. Du er åpenbart ikke enig i teorien hans om at det kan være kondens (greit nok, det er ikke jeg heller), men det går an å formulere seg på litt andre måter enn det du gjorde. Det er heller ikke første gang du utbasunerer slike utrivelige utsagn, og som du ser av reaksjonen er dette med på å skape et inntrykk av at baatplassen.no er i ferd med å bli dominert av et gubbevelde, og en klikk som bestemmer hva man skal mene. 

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Veldig enig med deg, jeg klarer ikke på noen måte se at TS har sagt eller gjort noe som skulle kunne tirre noen.
Å bli behandlet slik i sin egen saklige tråd er ikke bra.

------

Synd at du skal oppleve dette.

Synes du er tøff som tilsynelatende lar dette prelle av.

Godt å se at det også er andre som evner å se dette. 

Så til deg @roesok 

Jeg ser at flere har anbefalt deg å tømme tanken, men at du anser det for å være en unødvendig stor jobb. Jeg støtter de som anbefaler deg i å tømme tanken og sikre at den er ren for vann og eventuelle partikler. Sugeledningen for bensin går ikke helt ned i bunn av tanken, så hvis du baserer deg på å tømme tanken for vann via den, så risikerer du at det ligger mye vann igjen i bunn av tanken. Jeg hadde ikke tatt den sjansen. 

I fjor hjalp jeg en kar i båthavna som hadde akkurat det problemet du har nå. Han hostet seg inn på nødmodus, og fikk fortøyd i båtplassen sin med et nødskrik. Skjønte ikke hva det kunne være, båten hadde jo nettopp hatt service og dette var en av de første turene. Mistankene mine gikk umiddelbart på vann. Jeg hentet verktøy i båten min, og vi fikk skrudd av bensinfilteret og helt innholdet over i en klar beholder. Det var nesten bare vann i filteret, kun bittelitt bensin. Båteieren ble helt sjokkert, og kunne ikke forstå hvordan dette hadde skjedd. Han hadde hatt båten i mange år, faktisk siden den var ny, og aldri opplevd dette. Han hadde forøvrig et spin-on filter av typen uten klar beholder i bunn som kan avsløre vann eller grums. 

Etter klare anbefalinger (les insistering fra undertegnede) gikk han med på at tanken måtte tømmes og inspiseres for å hindre slike episoder igjen. Medvirkende årsak var at kona nektet plent å bli med ut på sjøen igjen før det var 100% sikkert at motoren var driftssikker. 

Men han var ikke kompetent til å gjøre dette selv, så han ville ringe et verksted, få dem til å komme med henger, ta opp båten, og tømme tanken og flushe systemet. Det endte imidlertid opp med at jeg hjalp ham med denne jobben, siden jeg visste hva som burde gjøres, og hadde utstyret til det. Dette var en liten daycruiser på 21 fot med fast tank i plast under benken bak. Det var et inspeksjonslokk på tanken, så vi kom (med mye møye) til for å suge derfra. Brukte ei vakuumpumpe for oljeskift, og pumpet opp all bensin og helte over på kanner. Det var et lite helv... å komme til, og en måtte ligge og holde slangen på det laveste punktet i tanken for å få sugd opp alt. Til slutt helte vi på ei kanne med rødsprit. Dette for å blande opp de dråpene med vann som måtte være igjen, og så sugde vi ut denne rødspriten også. Så var det å helle på ny bensin. Men før vi satte på nytt filter ble slangene flushet for å sikre at eventuelt vann eller partikler i slangene ble skyllet ut. Hvis jeg husker riktig så tappet vi også ut den skvetten med bensin som står i railen på motoren før vi pumpet inn frisk bensin og startet på nytt. 

Etter denne behandlingen gikk motoren som ei klokke resten av sesongen. Ved første anledning byttet han også ut bensinfilteret med en type som har glassbeholder i bunn. Det ble også innført en ny rutine med å ha ei kanne med alkylatbensin, en ekstra slange, og en slangeklemmetrekker, i tillegg til nytt filter ombord i tilfelle det skulle bli problemer igjen. Dersom han på nytt skulle få problemer med vann i bensinen mens han er ute på tur, kan han koble fra bensinslangen til filteret og putte slangen rett ned i kanna med miljøbensin. Da er muligheten for å komme seg til havn for egen maskin vesentlig større. Det ble også innført en rutine med å kjøre en tur på den måten med miljøbensin før båten går i opplag. 

Moderator skrev for 13 timer siden:

Fint å se at diskusjonen roet seg. :smiler:

Ja, men det er ikke gitt når du lar slike utblåsninger bli stående:

image.png.f031fc4d0b4007645dec1e4a99f6a05f.png

For det hjelper vel lite på rekrutteringen til nye debattanter hvis de blir skremt til stillhet? 

mons skrev 1 time siden:

Synes det det ser ut som irr ved splinten.

Tanklokket er ut fra beskrivelse av forkrommet messing, splinten ser ut som ikke-forkrommet messing på mitt lokk. Irr her behøver ikke å komme fra vann som lekker inn, men høy luftfuktighet eller kondens på lokket.

20250515_090116.jpg.324693ae5ec1077c1f7a085ab76e5bbe.jpg

Komodo skrev 27 minutter siden:

Så til deg @roesok 

Jeg ser at flere har anbefalt deg å tømme tanken, men at du anser det for å være en unødvendig stor jobb. Jeg støtter de som anbefaler deg i å tømme tanken og sikre at den er ren for vann og eventuelle partikler. Sugeledningen for bensin går ikke helt ned i bunn av tanken, så hvis du baserer deg på å tømme tanken for vann via den, så risikerer du at det ligger mye vann igjen i bunn av tanken. Jeg hadde ikke tatt den sjansen. 

Takk til Komodo for innsiktsfull og grundig svar. Jeg anser vel ikke det å tømme tanken som en unødvendig jobb, men en stor jobb. Nevnte det med tømming og rengjøring av tank for mekaniker på båtverksted.  Tanken ligger vanskelig til på denne båttypen (AMT 185 BR) forklarte han, så det bli en kronglete og tidkrevende jobb. 

Hvor vannet kommer fra vet ikke jeg, kanskje fra kondens, kanskje fra tanklokk. Eller en kombinasjon. Med ny O-ring, sjekk av skrulokk til drivstofftank, samt nytt filter med vannutskiller satser jeg på den løsningen; i alle fall til båten tas opp til høsten.  Det var også rådet fra mekaniker på båtverksted. Må følge litt med. 

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

roesok skrev 7 minutter siden:

Tanken ligger vanskelig til på denne båttypen (AMT 185 BR) forklarte han, så det bli en kronglete og tidkrevende jobb. 

Skjønner det @roesok, og jeg vet ikke hvordan adkomsten til tanken i din båt er. Men jeg vet at han jeg hjalp med akkurat dette i fjor sommer sa det samme, altså at tanken ligger kronglete til, og at det er en stor jobb. Men vi fikk det nå til da :smiler: 

Men en annen ting. Du har fått tips om å føre en slange ned i tanken og suge. Det kan du gjøre enten gjennom røret som suger til motoren, eller i påfyllingsrøret. Er det en mulighet hos deg? Det kommer jo an på plassering og utforming, samt adkomst. 

roesok skrev 7 minutter siden:

i alle fall til båten tas opp til høsten.  Det var også rådet fra mekaniker på båtverksted. Må følge litt med.

Faremomentet om det er vann på tanken er at dette virvles opp og gir driftsforstyrrelser eller stopp om du kommer ut i sjøgang. Det vil antagelig ikke være noe problem så lenge sjøen er flat.

Jens_P skrev 9 minutter siden:

Faremomentet om det er vann på tanken er at dette virvles opp og gir driftsforstyrrelser eller stopp om du kommer ut i sjøgang. Det vil antagelig ikke være noe problem så lenge sjøen er flat.

Joda,  men vannet vil først komme til filteret; og stoppes i vannutskilleren.  Altså før det går videre til motor. 

Komodo skrev 10 minutter siden:

Men en annen ting. Du har fått tips om å føre en slange ned i tanken og suge. Det kan du gjøre enten gjennom røret som suger til motoren, eller i påfyllingsrøret. Er det en mulighet hos deg? Det kommer jo an på plassering og utforming, samt adkomst. 

Det kan være en mulighet. Når båten står på henger kan f.eks. en hageslange puttes ned i tanken via påfyllingen. Med hevertprinsippet bør det fungere. Eller...? 

IMG-2788.jpg

IMG_0201.jpg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

roesok skrev 30 minutter siden:

Joda,  men vannet vil først komme til filteret; og stoppes i vannutskilleren.  Altså før det går videre til motor. 

Helt til vannutskilleren er full. Da går det videre til motor, og den stopper. Og du får injektorfeil etc. Ikke gunstig. 

Det kan være en mulighet. Når båten står på henger kan f.eks. en hageslange puttes ned i tanken via påfyllingen. Med hevertprinsippet bør det fungere. Eller...? 

Hevert fungerer helt fint så lnge enden er lavere enn tankbunn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
roesok skrev 1 time siden:

Når båten står på henger kan f.eks. en hageslange puttes ned i tanken via påfyllingen. Med hevertprinsippet bør det fungere. Eller...?

Er tanken rett under påfyllingen 

, så ville jeg brukt et rør for bedre kontroll slange og drillpumpe.

Og gjerne løftet hengere litt så det er fall.

på noen båter er det mulig å komme til tank måleren, den er normalt lett å demontere   og da er det lett å få ut vannet.

har du først fått ut vannet og passer på oringen  så er  vannproblemer borte.

Det er lurt å holde seg unna steder som bare har sommeråpent når en skal fylle drivstoff.

Denne  Art.nr. 15-310 og denne 44-061  hvis det er rett ned. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

index skrev 27 minutter siden:

Helt til vannutskilleren er full. Da går det videre til motor, og den stopper. Og du får injektorfeil etc. Ikke gunstig.

Joda, men tanken er å jevnlig tømme ut litt via skruen under vannutskiller. Ellers er det riktig at når vannutskiller/filter er full så vil det gå videre til motor. Lykken er at der ligger det også et filter og et kammer med flottør. Med litt vann i slår flottøren inn alarmen, men dette er lenge før det innvendige filteret er fullt og vann går videre til motor. Har også lært en teknikk for å tømme innvendig filter (og dermed nullstille alarmen). 

roesok skrev 11 minutter siden:

Joda, men tanken er å jevnlig tømme ut litt via skruen under vannutskiller. Ellers er det riktig at når vannutskiller/filter er full så vil det gå videre til motor. Lykken er at der ligger det også et filter og et kammer med flottør. Med litt vann i slår flottøren inn alarmen, men dette er lenge før det innvendige filteret er fullt og vann går videre til motor. Har også lært en teknikk for å tømme innvendig filter (og dermed nullstille alarmen). 

OK! Problemet slik jeg ser det er at om du har to-tre liter vann i bunn av bensintanken, og du kommer ut i større bølger så fylles både vannutskiller og motorfilteret med vann på et par sekunder. Og da ligger du der uten fremdrift, og det kan fort bli livstruende...

roesok skrev for 2 timer siden:

Når båten står på henger kan f.eks. en hageslange puttes ned i tanken via påfyllingen. Med hevertprinsippet bør det fungere.

Dette fungerer hver gang alltid :tommel_opp:

Jo større høydeforskjell, jo raskere tømming.

Jo større diameter på slangen, jo raskere tømming.

Ser det blir argumentert med at ikke alle liker å få munnen full av bensin over... det går faktisk an å starte tømmingen med en vacuum pumpe i enden av slangen og pumpe raskt i 15 sek og prosessen er enkelt i gang. 

Jeg bruker denne pumpen:BToljeskiftpumpe.jpg.1aafba388b4bc4471cb4594fbfa26bd7.jpg

Jeg bruker kun en engangshanske som jeg surrer rundt skjøten mellom sugeslange fra vacuumpumpen og hevertslangen. Så tar jeg raskt av hansken over trakten jeg har på tanken som bensinen skal til, og prosessen er i gang...

For meg er dette en mye enklere og tryggere metode enn å blande inn strøm. Støm/gnister/bensin er unødvendig risiko for meg.

Men husk at høydeforskjell er nøkkelen til suksess og tøm pumpen for bensin etter bruk. 

Det høres ut som du har et godt forhold til verkstedet. Kanskje du kan låne en slik pumpe der?

Om du kan få nesa opp kraftig på båten, og jobbe litt med slangen slik at den havner på laveste punkt, så kan det jo hende at du kan få ut alt vann sammen med de første 20-30 literne... for alt vannet legger seg raskt på det laveste stedet.

dieselfan skrev for 1 time siden:

det går faktisk an å starte tømmingen med en vacuum pumpe i enden av slangen og pumpe raskt i 15 sek og prosessen er enkelt i gang. 

Jeg bruker denne pumpen:BToljeskiftpumpe.jpg.1aafba388b4bc4471cb4594fbfa26bd7.jpg

Denne så grei ut, hvilken type og hvor selges den?  

roesok skrev 10 minutter siden:

Denne så grei ut, hvilken type og hvor selges den?

Det var ei slik pumpe vi brukte til å pumpe ut 60 liter bensin fra en båt som lå på vannet (som jeg beskrev tidligere). Det gikk greit, men oppdaget at den pumpa antagelig ikke er beregnet på bensin, for pakningene ble helt tørre, og den ble veldig hard å pumpe på etter en stund. Smurte opp pakningene for å komme i mål. Men bare for å bruke den for å sette i gang en hevert er ikke noe problem. Fås som nevnt på Biltema og alle andre bilrekvisitaforretninger. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...