Jump to content

Skjøteledning i gjestehavn

lenny36

Recommended Posts

Det finnes vel ikke noen spesiell lov som regulerer bruk av skjøteledninger i gjestehavner, så det skal vel godt gjøres å si at det er ulovlig. Det som der i mot er at krav det er elektriske installasjoner skal installeres og brukes på en slik måte at det ikke medfører fare.

Det som vil medføre økt risiko, det er først og fremst det som går på kortslutningsbeskyttelse. I en båthavn så er det jo vanligvis/ofte lange kabelstrekk i fra før. Når man så øker kabelstrekkets lengde ved å legge til en skøteledning, så vil kabelstrekkets samlede lengde kunne bli så stor, at ved en eventuell kortslutning, så vil ikke kortslutningsvernet (i automatsikringen) løse ut, og det vil i stedet kunne oppstå en brann. (På elektrikerspråk: Man får for lav verdi for minste kortslutningsstrøm, slik at det elektromagnetiske vernet ikke slår ut.) 

Det finnes selvfølgelig problemstillinger rundt vann og fukt, slik at skjøteledningen evntuelt må være egnet for utendørs bruk. Det er også en problemstilling rundt varmgang i kontakter og slikt ved langvarig bruk, men i en gjestehavn så er vel ikke det så aktuelt.  

Skjøteledningen må heller ikke ligge på trommel eller i kveil, da dette kan gi varmgangsproblematikk, og så bør den være så kort som mulig.

Glemte en ting: Hvis man har en "tykk" skjøteledning på 2.5 mm2 (som koster litt mer) så fungerer det bedre enn en tilsvarende på 1.5 mm2 (som er det mest vanlige). Grunnen til det er at det er mindre resistans i en tykk kabel enn i en liten kabel, slik at den i forholdsvis mindre grad demper kortslutningsstrømmen. På den måten så oppnås en forholdsvis større grad av sikkerhet, mht utkobling ved kortslutning. (Man får også forholdvis mindre spenningsfall.)

Man skal jo selvfølgelig fraråde, man jeg må da tilstå at jeg har brukt skjøteledning et par ganger selv, og hva er nå grunnen til at jeg alltid reiser rundt med en ekstra skjøteledning?

16 minutes ago, Arne2 said:

Glemte en ting: Hvis man har en "tykk" skjøteledning på 2.5 mm2 (som koster litt mer) så fungerer det bedre enn en tilsvarende på 1.5 mm2 (som er det mest vanlige). Grunnen til det er at det er mindre resistans i en tykk kabel enn i en liten kabel, slik at den i forholdsvis mindre grad demper kortslutningsstrømmen. På den måten så oppnås en forholdsvis større grad av sikkerhet, mht utkobling ved kortslutning. (Man får også forholdvis mindre spenningsfall.)

Man skal jo selvfølgelig fraråde, man jeg må da tilstå at jeg har brukt skjøteledning et par ganger selv, og hva er nå grunnen til at jeg alltid reiser rundt med en ekstra skjøteledning?

Alt er vel overdimensjonert til en hvis grad, og i en kort periode så går det nok sikkert bra. Selv vil jeg hverken ødelegge noe på bryggeanlegget eller ombord i min egen båt, så bruker den standard ledningen som følger med landstrømsopplegget. Ikke noe problem at det har blitt for kort ennå ihvertfal. Ikke målt, men rekner med den er 25 m

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

lenny36 skrev for 9 timer siden:

Er det lov å bruke skjøteledning i gjestehavn for å skjøte på landstrømkabel? 

Det hender at jeg må bruke denne  når 25m 2,5 m2 landstrømkabel  blir for kort.  da ser det proff ut  ikke bland inn schuko.

image.png.c35b19b6ff7c20e5684b803ffc6a61bf.png

mener det sto i  NEK 400-721 @ NEK 2014  at  25m  2,5 m2 land strømkabel var OK.  H07RN-F-kabel, 250 V / 16 A.

FRA NEK 400-709 @ NEK 2014 det har hent at  havnevakten klager  på for mange .på en Stolpe.

image.png.e5e94ba35a55ba1b6e12e90e521ba828.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Arne2 skrev for 1 time siden:

Det finnes vel ikke noen spesiell lov som regulerer bruk av skjøteledninger i gjestehavner, så det skal vel godt gjøres å si at det er ulovlig. Det som der i mot er at krav det er elektriske installasjoner skal installeres og brukes på en slik måte at det ikke medfører fare.

Vet ikke i dag men EK 400-709 @ NEK 2014  regulerte det.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

2 hours ago, Tom Rør said:

Her er et bilde jeg tok i Mandal for en del år siden.

Det er ikke uvanlig å se løsninger som dette i gjestehavner.  Jeg tror ikke det finnes lover eller forskrifter som kan brukes til å straffe båteierene som har koblet opp disse løsningene - lovene og forskriftene er til for at de permanente løsningene skal være forsvarlige, det er ofte ikke hensiktsmessig å ha like strenge krav til kortvarige midlertidige løsninger.  Jeg har en del overganger, forgrenere og lignende som jeg selv bruker ved behov, men det skjer sjeldent (ofte går det måneder mellom hver gang jeg kobler meg på landstrøm).

Bildet viser tre overganger fra "båtstrømkontakt" til "vanlig kontakt" (aka Schuko), en splitter som absolutt ikke er beregnet for utendørs bruk, en skjøteledning med grenuttak som absolutt ikke er beregnet for annet enn innendørs bruk, begge de to sistnevnte relativt nært saltvann (men det later til at risikoen for saltvannssprut eller saltvannsbad av disse komponentene ikke er signifikant).  Det viser en kabeltrommel som trolig er beregnet for "utendørs bruk på godværsdager", tilsynelatende med mesteparten av kabelen på trommelen (en kabeltrommel med opprullet kabel tåler mindre effektbruk enn en kabeltrommel hvor kabelen er rullet ut).  Det fremkommer noe uklart for meg om denne kabelrullen er koblet til grenuttaket.  Det er lav sannsynlighet, men allikevel en mulighet for at hele kabelrullen kan gå på sjøen dersom noen f.eks. skulle finne på å snuble i den.  Til alt overmål så er det regnvær på bildet.

Det ser alt annet enn sikkert ut ... "å fyttigrisen" tenker jeg mens jeg ser på alle detaljene på bildet ... men allikevel, jeg skulle anta at jordfeilbryteren på strømstolpen vil slå ut før det går ut over liv og helse.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Roger jo skrev 1 time siden:

Det hender at jeg må bruke denne  når 25m 2,5 m2 landstrømkabel  blir fot kort.  da ser det proff ut  ikke bland inn schuko.

image.png.c35b19b6ff7c20e5684b803ffc6a61bf.png

mener det sto i  NEK 400-721 @ NEK 2014  at  25m  2,5 m2 land strømkabel var OK.

FRA NEK 400-709 @ NEK 2014 det har hent at  havnevakten klager  på for mange .på en Stolpe.

image.png.e5e94ba35a55ba1b6e12e90e521ba828.png

Det er en god løsning å ha en lang og en kort landstrømkabel.  Med antagelse om at det er "blåkontakt" i begge ender av landstrømskabelen, så kan jo disse også skjøtes sammen ved behov.  En slik skjøt vil være ganske trygg, i allefall så lenge man sørger for at sannsynligheten for at den havner i vannet er neglisjerbar.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

5 hours ago, -morten- said:

Alt er vel overdimensjonert til en hvis grad, og i en kort periode så går det nok sikkert bra.

Nei, problemstilling rundt minste kortslutningsstrøm kan bli problematisk å "overdimensjonere", der det er snakk om lange kabelstrekk. Dette kan absolutt være en kritisk faktor der det ikke er så mye å gå på. 

4 hours ago, Roger jo said:

Den som jeg har for hånden er 2018 utgaven av NEK 400, og hvis man ser litt bedre etter, så står det også noe mer. Det står at det er et informativt tillegg, altså noe som det er "frivillig" å følge. Men interessant observasjon at det står der, for jeg hadde ikke lagt merke til det. 

skjøteledning.PNG

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...