Jump to content

Lithium forbruksbatteri lader ikke fra dynamo

lenny36

Recommended Posts

Er det noen kloke hoder her som har noen tips til meg? Har nylig installert et 200ah lithium forbruksbatteri. Startbatteriet og trusterbatteri er AGM. Har et Victron Li-Charge skillerelé. Koblet til landstrøm kobles batteriene sammen under lading og kobles fra når lading avsluttes slik at alt forbruk går fra lithium. Alt vel. Når motor går ser jeg at kun AGM batterier lades men ikke lithium. Hva kan være årsaken?

Du får skissere hvordan du har gjort dette.

For meg synes det som at du har koplet Li-Charge skillereleet etter landstrømsladeren der du skiller lithium, startbatterier og thrusterbatteri.

Men at det ikke er noe som lader Lithiumbanken under motorkjøring der dynamoen burde levert inn på f.eks. en ArgoFet som deretter distribuerer til alle tre batteribankene inkludert Lithium fra utgangene på ArgoFet.

Li-charge skal virke omtrent som  LI-ct, men Li-ct er vel det riktige å bruke her. Du kan du måle rett på det. Det skal ha over 13.7V på dynamo/start inn (re. batteri minus) for å koble inn. Så hvis det er mer enn 13.7V på den ene tilkoblingen, så skal det være samme spenning på den andre. Har du husket å koble til minus på releet?

image.png.32614161fae8573403b530dd48c02378.png 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...