lenny36 Startet 12.Mai Link til dette innlegget Startet 12.Mai Er det noen kloke hoder her som har noen tips til meg? Har nylig installert et 200ah lithium forbruksbatteri. Startbatteriet og trusterbatteri er AGM. Har et Victron Li-Charge skillerelé. Koblet til landstrøm kobles batteriene sammen under lading og kobles fra når lading avsluttes slik at alt forbruk går fra lithium. Alt vel. Når motor går ser jeg at kun AGM batterier lades men ikke lithium. Hva kan være årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Du får skissere hvordan du har gjort dette. For meg synes det som at du har koplet Li-Charge skillereleet etter landstrømsladeren der du skiller lithium, startbatterier og thrusterbatteri. Men at det ikke er noe som lader Lithiumbanken under motorkjøring der dynamoen burde levert inn på f.eks. en ArgoFet som deretter distribuerer til alle tre batteribankene inkludert Lithium fra utgangene på ArgoFet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Mellom AGM og Litium skal du vel ha Li-ct: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-120-A-EN.pdf Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 12.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai Maika skrev 2 minutter siden: Er dynamoen koblet til Victron Li-charge input? (For lading fra dynamo skal du vel bruke Li-ct) https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-120-A-EN.pdf beklager, det skulle stå Li-Ct Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Og dynamoen genererer høy nok spenning? Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 12.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai Maika skrev 2 minutter siden: Og dynamoen genererer høy nok spenning? litt usikker på hvordan jeg skal måle det nøyaktig. Har du tips? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai Li-charge skal virke omtrent som LI-ct, men Li-ct er vel det riktige å bruke her. Du kan du måle rett på det. Det skal ha over 13.7V på dynamo/start inn (re. batteri minus) for å koble inn. Så hvis det er mer enn 13.7V på den ene tilkoblingen, så skal det være samme spenning på den andre. Har du husket å koble til minus på releet? Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 12.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai Ja har koblet minus på releet. Tusen takk for hjelp, skal teste å måle neste gang jeg er i båten😊 Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Fant du ut av dette? Jeg har 200A-varianten, og har ikke ekstern BMS, og for at den skal da fungere så må jeg koble 85 direkte til pluss. (Edit: Du skrev jo initielt at releet kobler sammen batteribankene når du lader med landstrøm, så hvis det stemmer, så er jo problemet noe annet.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.