Båtfransen Startet Mandag 18:19 Link til dette innlegget Startet Mandag 18:19 Hei, Ser på en Nor Dan Summer Family 27 fot, som har en Ford Lehman 2725E uten turbo. Som jeg forstår så er det mer enn stor nok motor for båten da det er en halvplaner og vi har ikke tenkt å marsje mer enn 8-9 knop uansett. Er det noen som har noen erfaringer med disse motorene. Jeg er mer erfaren med Volvo Penta type md21b, tmd40b etc. Er det noe jeg burde være ekstra påpasselig med på disse motorene? Alle erfaringer og tips og triks kommer godt med! Takk 😊 Link to post
TideRace Svart Tirsdag 10:19 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:19 Dette er en gammel motor, som kom på markedet ca. slutten av 1970/begynnelsen av 1980. Om det skal bli et lykkelig eierskap henger derfor nøye sammen med tidligere vedlikehold. Den har 6 sylindre fordelt på 6,22 liter som gir 120 hk ved 2500 omdreininger, og standard er den uten turbo. Den er bygget rundt en robust og grovbygd industrimotor fra Ford, som gjør den slitesterk, men bråkete og trenger gode motorlabber for å fange opp vibrasjoner. Fordelen er enkelhet og deletilgang. Det går fremdeles mange av disse samt versjonen som heter 2715E (også uten turbo), i fiskebåter og yrkesfartøy. Grand Banks leverte 2715E og 2725E som standardmotor i mange år. Ville du ha mer fart eller hk i GB' en, satte verftet bare inn en motor til. Mitt kjennskap til motoren er fra en tidligere GB. Skal du først kjøpe noe som er opptil 45 år gammelt, kan dette være et av de bedre valgene, forutsatt tidligere eiere som har vært opptatt av godt vedlikehold. Link to post
Rolf Svart Tirsdag 11:14 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:14 Hadde en tilsvarende Ford Sabre i en Marex 32 Friendship. 120hk på 2600 rpm, 6,2 liter volum. Gav max fart på 11kn, mener den var relativt tørst. Men aldri noen problemer i mitt eie. Traust, solid og skal være god for mange tusen driftstimer. Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Roger jo Svart Tirsdag 14:40 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:40 Båtfransen skrev On 12.5.2025 at 20.19: Er det noen som har noen erfaringer med disse motorene har en Ford 2715E fra 1977 ikke planer om å bytte, Er det en SImms høytrykks pumpe sjekk om den har oljetro, oljeskift samtidig som motoren samme oljen NR. 2 er oljenivået, er nivået høyere kan det være diesel innblandet. Tapp av i i bunn i et glass og sjekk. Nr 3 . 1 er påfylling. Uten Turbo er bra. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Capt. Svart Tirsdag 21:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:58 2725E er vel 135hk v 2600 rpm og tror de fleste har felles olje fra sump på dieselpumpe. Min har det iallefall , den er fra 1985 og jeg har ingen planer om å bytte den :-) Link to post
Båtfransen Svart Onsdag 19:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:07 Hei, Takker for gode svar. Motoren virker å være velholdt, personen jeg kjøper av virker ikke til å ha så stor forståelse for motor, men han har til gjengjeld hatt en ordentlig service fra eksternt firma for 2 år siden i sitt eie. Forrige eier før der igjen har vistnok hatt interesse av å skru og virker å ha kunnet sakene sine. Ting satt ordentlig, ingen lekkasjer og alle sylindre slår fint. Skal uansett ta en lettere service på den selv, med bytte av olje, div. slanger, kjølevæske og justering av ventiler med mer. Dog med god hjelp av fagkyndig maskinist, da jeg kun er en lusen styrmann selv Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn