Jump to content

Skjev propellaksel på en Yamaha 60 hk 4-takt

Lillesand

Recommended Posts

Ja, stemmer. Der jeg måler. Bruker diy med jekk. Sikkert mye rart som kan gå galt men det er verdt et forsøk.  Alternativt får jeg ta ut hele akslinga og levere den til winrace. Må uansett bytte pakninger 

Så du spenner på den mens den er montert i undervannshuset? Det er nok noen lagre som er takknemlige for det. Husk også at hver gang den bøyes herdes den der du bøyer så neste bøy kommer ikke på samme sted. Før du vet ordet av det har du en grisehale. Avhengig av hvor gammel motoren er; har du prøvd å finne en havarert motor med OK undervannshus du kan plukke fra? Finnes vel også folk som hugger påhengser.

Lillesand skrev 22 minutter siden:

Ja, stemmer. Der jeg måler.

Ok. Mener det er riktig sted å måle.

Bruker diy med jekk. ... 

Det er en redneck metode som ikke er å anbefale. I tillegg til at du ikke har kontroll på hvor du retter, så har du lagerglapp som usikkerhetsmoment når du klokker. 

Alternativt får jeg ta ut hele akslinga og levere den til winrace. Må uansett bytte pakninger 

Demontering av akselen er den beste måten å rette på, og den eneste hvis du skal komme innenfor Yamahas snevre toleranser. Du har ikke oppgitt i signaturen din hvor du holder til, men kan informere om at Ravns Garage i Båstad retter slike aksler.

Jeg skal gjøre en tilsvarende jobb på en F150 som står i gården her (når jeg får tid), kommer da til å ta ut akselen og sjekke resten av undervannshuset samtidig. Den akselen kaster ca 8-9/100, målt der den står (usikker måling altså). Det blir å klokke den i ei vogge, og presse i hydraulisk presse. Lager meg "halvmåner" av kobber eller aluminium som jeg legger akselen i når jeg skal presse og presser på kulen. Da unngår jeg den fella som @subwoofer tipser deg om. Jeg tenker at innenfor 2/100 bør være oppnåelig med litt tålmodighet og presisjon. Som sagt tror jeg Yamaha oppgir 3/100.

Mercury opererer med nesten tiganger`n. Her fra manualen til min Merc. 100:

Kasttoleransepaksel-klokking.jpg.2f8dcdfedb7813e0070317b9b6ab1984.jpg

Brukeren min indikerer vel lokasjon 😊

Tror ikke det er mange i Agder som driver med dette. Har kun hørt om winrace. Er ikke komfortabel med å ta ut innmaten i huset. Hvor mange deler vil sprette rundt ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...