Jump to content

Sprekk ved brønn på wesling 16 ht


Aleksander.nilse

Recommended Posts

Hvor i landet befinner du deg?     Om man ikke har gjort sånne jobber før så kan det være verdt å sette bort til noen med erfaring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Selco Racing skrev 1 time siden:

Om man ikke har gjort sånne jobber før så kan det være verdt å sette bort.

En gang må bli den første. Skal du sette bort slik jobb, forsvinner moroa med båt.

Mange på forumet som kan veilede deg gjennom prosessen.

 

Folk flest syns morroa forsvinner når båten ikke fungerer, det og støve ned både seg selv, garasje og båt med djevelens kløstøv er noe ytterst få syns er morro. 

Link to post

Og må brukes noen tusenlapper på verktøy og materialer

 

Og det går nok 15-25timer sånn realistisk sett, hvis man skal gjøre det ordentlig 

 

Meeeen man kommer langt for 5000kr og noen timer istedenfor 15-20 000kr der man bare leverer og henter båten når den er ferdig 

Link to post

joda, jeg skrev "kan være" :fniser:   

Har selv tilbragt noen timer med vinkelsliper og polyester baki min wesling pga lekkasje mellom tunell og akterspeil etter grunnstøting.    Mye god læring men også mye jobb

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Selco Racing skrev On 14.5.2025 at 9.31:

Gleden ved egen båtreparasjon er ikke å bli støvete.

Gleden er å lære noe nytt, mestre nye ferdigheter, få minner for livet, kunne hjelpe andre, spare utgifter, i tillegg til alt annet.

.

 

Eller som svært mange bekjente sier, det er bedre og jobbe med noe man kan for og sette vekk det man ikke kan til folk som kan det istedenfor at man skal legge masse tid og penger i noe som kansje ikke blir bra på første forsøk 

Link to post
Eika skrev 1 time siden:

det er bedre og jobbe med noe man kan

 

Å gjøre det man kan, det samme om og om igjen er gørr kjedelig.

Å lære noe nytt er spennende.

 

I utgangspunktet er alt lært.

Ingen kan noentig fra start.

Selv en mester har vært nybegynner.

 

 

Link to post

Men på en jobb som dette, så burde man ta vedheftsprøver og da må man plutselig kjøpe 2-3 forskjellige resiner osv som helt fersk verdensmester :) hvis man bare går på og tenker dette blir bra så kan 25 timer og 5000kr være bortkasta 

 

Been there done that 

 

Mindre kritiske jobber er helt klar fine nybegynner prosjekt, men akterspeil er ganske viktigt på en båt og da burde man vite at det holder

Link to post

Ikke gjør dette vanskeligere enn det er. Dette er ikke rakettforsking. Barneskirenn.

For en jobb som dette trenger man en vinkelsliper. Det har de fleste liggende.

Epoksy eller poyester, duk og finer får man kjøpt i små kvanta på biltema eller båtsjappa. Husk verneutstyr.

Reparer egen båt, det er halve moroa. 

 

 

Link to post

Velger du å gå for å fikse selv kan jeg anbefale lamineringsepoksyen til Biltema. I alle fall for liming av tre som furu, ask og mahogni står den ikke tilbake for WestSystem sin variant (har ikke tatt heftprøver mot glassfiber/polyester, så det bør testes slik at du er sikker på god heft). Med sitt blandingsforhold på 1:2 er den også enklere å dosere riktig i forhold til WestSystems 1:5. Åpentid på om lag 35-45min ved 20 grader. Rimelig og grei å jobbe med.

Link to post

Epoksy ? Hvorfor anbefaler dere det til en polyester båt ? Kreft og allergi fremkallende driiiiit 

 

Epoksy er noe man vil bruke minst muligt, med mindre man MÅ. 

 

Hvorfor ser man aldri at proffe folk og verksteder bruker epoksy på jobber som dette ? Det oppfører seg helt annerledes enn orginal resinen som er brukt. Epoksy er ett baatplass fenomen som knapt nok brukes av folk som er flinke til jobber som dette

 

Skal man anbefale en universal resin som hefter godt på 90% av tilfellene det brukes, så er det vinylester som gjelder. Det er jo nesten helsekost iforhold til epoksy driiiiiten 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...