Aleksander.nilse Startet 12.Mai Link til dette innlegget Startet 12.Mai Har en Wesling 16 ht, Har noen tips på hva jeg kan gjøre med denne sprekken, båten er ikke forsterket og har en 60 hester Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai På tide med en forsterkning jobb der Sitér dette innlegget Link to post
Aleksander.nilse Svart 12.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai Har du noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Hvor i landet befinner du deg? Om man ikke har gjort sånne jobber før så kan det være verdt å sette bort til noen med erfaring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco Racing Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Om man ikke har gjort sånne jobber før så kan det være verdt å sette bort. En gang må bli den første. Skal du sette bort slik jobb, forsvinner moroa med båt. Mange på forumet som kan veilede deg gjennom prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Selco Racing skrev 1 time siden: Om man ikke har gjort sånne jobber før så kan det være verdt å sette bort. En gang må bli den første. Skal du sette bort slik jobb, forsvinner moroa med båt. Mange på forumet som kan veilede deg gjennom prosessen. Folk flest syns morroa forsvinner når båten ikke fungerer, det og støve ned både seg selv, garasje og båt med djevelens kløstøv er noe ytterst få syns er morro. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Dusj i varmt vann for litt ekstra kløeffekt! Har @Aleksander.nilse lyst til å lære bør det ikke være noe i veien for at han gjør det selv, men han bør være advart om at det er støvete, klissete og kløete jobb han har foran seg. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Og må brukes noen tusenlapper på verktøy og materialer Og det går nok 15-25timer sånn realistisk sett, hvis man skal gjøre det ordentlig Meeeen man kommer langt for 5000kr og noen timer istedenfor 15-20 000kr der man bare leverer og henter båten når den er ferdig Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Wesling er beryktet for svikt i akterspeilet. Antagelig er kryssfinérplaten råtten. Å bytte denne er en stor jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Gleden ved egen båtreparasjon er ikke å bli støvete. Gleden er å lære noe nytt, mestre nye ferdigheter, få minner for livet, kunne hjelpe andre, spare utgifter, i tillegg til alt annet. . Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai joda, jeg skrev "kan være" Har selv tilbragt noen timer med vinkelsliper og polyester baki min wesling pga lekkasje mellom tunell og akterspeil etter grunnstøting. Mye god læring men også mye jobb Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Selco Racing skrev On 14.5.2025 at 9.31: Gleden ved egen båtreparasjon er ikke å bli støvete. Gleden er å lære noe nytt, mestre nye ferdigheter, få minner for livet, kunne hjelpe andre, spare utgifter, i tillegg til alt annet. . Eller som svært mange bekjente sier, det er bedre og jobbe med noe man kan for og sette vekk det man ikke kan til folk som kan det istedenfor at man skal legge masse tid og penger i noe som kansje ikke blir bra på første forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Eika skrev 1 time siden: det er bedre og jobbe med noe man kan Å gjøre det man kan, det samme om og om igjen er gørr kjedelig. Å lære noe nytt er spennende. I utgangspunktet er alt lært. Ingen kan noentig fra start. Selv en mester har vært nybegynner. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Men på en jobb som dette, så burde man ta vedheftsprøver og da må man plutselig kjøpe 2-3 forskjellige resiner osv som helt fersk verdensmester :) hvis man bare går på og tenker dette blir bra så kan 25 timer og 5000kr være bortkasta Been there done that Mindre kritiske jobber er helt klar fine nybegynner prosjekt, men akterspeil er ganske viktigt på en båt og da burde man vite at det holder Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Ikke gjør dette vanskeligere enn det er. Dette er ikke rakettforsking. Barneskirenn. For en jobb som dette trenger man en vinkelsliper. Det har de fleste liggende. Epoksy eller poyester, duk og finer får man kjøpt i små kvanta på biltema eller båtsjappa. Husk verneutstyr. Reparer egen båt, det er halve moroa. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Velger du å gå for å fikse selv kan jeg anbefale lamineringsepoksyen til Biltema. I alle fall for liming av tre som furu, ask og mahogni står den ikke tilbake for WestSystem sin variant (har ikke tatt heftprøver mot glassfiber/polyester, så det bør testes slik at du er sikker på god heft). Med sitt blandingsforhold på 1:2 er den også enklere å dosere riktig i forhold til WestSystems 1:5. Åpentid på om lag 35-45min ved 20 grader. Rimelig og grei å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Epoksy ? Hvorfor anbefaler dere det til en polyester båt ? Kreft og allergi fremkallende driiiiit Epoksy er noe man vil bruke minst muligt, med mindre man MÅ. Hvorfor ser man aldri at proffe folk og verksteder bruker epoksy på jobber som dette ? Det oppfører seg helt annerledes enn orginal resinen som er brukt. Epoksy er ett baatplass fenomen som knapt nok brukes av folk som er flinke til jobber som dette Skal man anbefale en universal resin som hefter godt på 90% av tilfellene det brukes, så er det vinylester som gjelder. Det er jo nesten helsekost iforhold til epoksy driiiiiten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.