Jump to content

Batteri til båten - kan noen forklare tallene? + 12V uttak og stikk som ikke virker...

ko-stens

Recommended Posts

Tar to fluer i en smekk her...

1: Hva betyr tallene på batteriet?

Har kjøpt meg nytt batteri til skjærgårdsjeepen, da det gamle ikke var helt på topp lenger, et 12V 45Ah. Tittet i instruksjonsboka til motoren, en Tohatsu MFS30C 23-modell at den skal ha minst 12V 70Ah. Det var voldsomt, synes jeg, men så fikk jeg gjøre noe med det. Her står det: "Minimum battery requirements: 12v 70Ah/. 20HR, 512 Cold Cranking Amps (CCA)." Aner ikke hva det siste betyr, 512 Cold Cranking Amps... 

Vel, jeg har kjøpt et batteri fra Biltema. Satser på at det holder. Det er et AGM marin- og fritidsbatter på 12V 75Ah. Så står det 750A EN og 640Wh i tillegg. Hva betyr disse tallene?

Marin- og fritidsbatteri, 12 V, 75 Ah

Regner med at batteriet kommer til å fungere fint til motoren, siden det gamle på 45Ah virket greit. Men jeg skal jo bruke litt ekstrautstyr også, så greit å ha mer kapasitet. Det er ikke fæle båten, en HR440 SC, så har ikke lyst å kjøpe et ekstra forbruksbatteri, feks LiFePo4, selv om det hadde vært helt topp, men det vet jeg ikke helt hvor jeg skulle satt. Og heldigvis fant jeg ut at LiFePo4 ikke anbefales som startbatteri. Synd for dette Biltemabatteriet veider 21,4 kg. Et tilsvarende lithium veier ca 6,5... 

2: Har montert strømuttak, men hva kan være galt?

I vinter kjøpte jeg meg en Daiwa Seaborg 200J havfiskesnelle. Denne kan drives av et 12V batteri og krever fra 5-15Ah strøm ved belastning, ifølge brukermanualen. Kabelen kobles til batteri med krokodilleklemmer. Siden jeg ikke vil ha et løst batteri slengende rundt i båten, vil jeg bruke det nye jeg har kjøpt. Jeg kjøpte inn et 12V uttak fra West System. Det skal tåle 20Ah. Kjøpte også 6mm2 ledninger. De skal tåle bra med strøm. Til slutt kjøpte jeg en universal stikkontakt fra Clas Ohlson. Alt ble montert i en fei, med en 30A sikring ved batteriet (fant ikke 20A i farta, men skal bytte til det). Men virker utstyret? Nei!

Kan tro jeg angrer på at jeg ikke prøvde dette oppsettet før jeg laget hull i sideveggen (helt idiotisk plass for alt annet enn snellekobling), boret skruehull, klinte på masse silikon og monterte alt ihop. Men gjort er gjort. Alt ser faktisk ut til å være riktig gjort.

Prøvde snella på det andre uttaket i båten også, men samme greia der, så mistenker at det kan være noe galt med stikkontakten, selv om den er riktig montert også. Kan det rett og slett være at jeg må ha en spesiell kontakt til dette uttaket? Noen som vet om det kan være greia? Evt får jeg ta fra hverandre kontakten og prøve ledningene direkte på batteriet. Da vet jeg i hvert fall at det ikke er snella det er noe galt med (virket som fanken for en uke siden, i hvert fall).

Her er strømuttaket jeg kjøpte:

Strømuttak 12V/20A-24V/15A

Og her er 12V pluggen jeg kjøpte:

68566566830110.jpg

Du kommer til å få flere råd, mange gode strømfolk her. Jeg begynner med de mest basiske. 

Funker snella?

Er det hel sikring i pluggen?

Har du målt, så du vet du har spenning i uttaket?

Når andre melder seg får jeg håpe noen vil forklare når den røde mansjetten skal brukes. Det har jeg lurt på.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det batteriet burde være mer enn godt nok til ditt bruk. 750 A er CCA, cold cranking amp. Hvor mye strøm det klarer å avgi ved lav temperatur. Siden din motor skal ha minimum 512A så er du godt innafor her også. 

Om du har et mulimeter, mål at du har pluss i midten og minus i kanten på uttaket. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
ko-stens skrev 56 minutter siden:

1: Hva betyr tallene på batteriet?

Har kjøpt meg nytt batteri til skjærgårdsjeepen, da det gamle ikke var helt på topp lenger, et 12V 45Ah. Tittet i instruksjonsboka til motoren, en Tohatsu MFS30C 23-modell at den skal ha minst 12V 70Ah. Det var voldsomt, synes jeg, men så fikk jeg gjøre noe med det. Her står det: "Minimum battery requirements: 12v 70Ah/. 20HR, 512 Cold Cranking Amps (CCA)." Aner ikke hva det siste betyr, 512 Cold Cranking Amps... 

Vel, jeg har kjøpt et batteri fra Biltema. Satser på at det holder. Det er et AGM marin- og fritidsbatter på 12V 75Ah. Så står det 750A EN og 640Wh i tillegg. Hva betyr disse tallene?

Både 75Ah og 640Wh er størrelser som oppgir batteriets kapasitet. 75Ah (ved 20 timers belastning) betyr at du teoretisk kan trekke ut 3,75 ampere i 20 timer uten at spenningen faller under 10,5V, siden 3,75A*20h=75Ah. Vær obs på at dette er en teoretisk verdi, og du bør ikke trekke ut mer en ca halvparten.

Men Ah oppgivelsen forutsetter en bestemt spenning, så Wh (watt-timer) er egentlig en mer presis måte å oppgi kapasitet. watt er benevnelsen for effekt, og det får du ved å multiplisere strøm med spenning. Symbolene er: P= U*I, men hvis du setter inn benevning så får du W=V*A (watt = volt * ampere). Hvis du multipliserer Ah med spenningen får du Wh. Litt usikker på hvordan de har kommet fram til 640Wh for dette batteriet, for det får jeg ikke til å gå opp. Mulig jeg overser noe i farta.

CCA (Cold Crancing Amps) er en måte å oppgi hvor mye strøm batteriet klarer å gi en kort periode. Problemet med instruksjonsboka di er at de ikke har oppgitt hvilken standard CCA skal være oppgitt i henhold. Det er flere forskjellige standarder for måling av CCA verdi, og batteriet ditt er oppgitt iht. EN, som er en av dem. Kort fortalt blir batteriet kjølt ned til -18 grader, og belastet med en strøm i et visst antall sekunder til spenningen når 7,5V. Den strømmen de da klarer å trekke ut er det som oppgis som CCA verdi. 

Håper det oppklarte litt om tallene batteriet er stemplet med. 

ko-stens skrev for 2 timer siden:

Kan det rett og slett være at jeg må ha en spesiell kontakt til dette uttaket?

Kanskje et dumt spørsmål fra meg, men er du kjent med at det trolig er slik at du må fjerne den røde plasthylsen fra pluggen for å få pluggen til å passe inn i kontakten?

Med den røde hylsen montert skal denne pluggen kunne passe inn i et vanlig "sigarettenner"-uttak, mens hylsen må fjernes for å passe inn i en strømkontakt av den typen du har bilde av.

X10an skrev for 4 timer siden:

Kanskje et dumt spørsmål fra meg, men er du kjent med at det trolig er slik at du må fjerne den røde plasthylsen fra pluggen for å få pluggen til å passe inn i kontakten?

Med den røde hylsen montert skal denne pluggen kunne passe inn i et vanlig "sigarettenner"-uttak, mens hylsen må fjernes for å passe inn i en strømkontakt av den typen du har bilde av.

Ganske sikker på at plugg og kontakt som trådstarter har kjøpt passer sammen uten at den røde hylsen fjernes.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

finnarne skrev for 2 timer siden:
X10an skrev for 7 timer siden:

Ganske sikker på at plugg og kontakt som trådstarter har kjøpt passer sammen uten at den røde hylsen fjernes.

Jeg tror nok du har rett i dét, men ville bare holde muligheten åpen...

En smule flaut kanskje... Det kan nemlig ha vært det mest åpenbare av alle åpenbare ting - sikringen! :rødmer:

Snella funker, for den koblet jeg rett på batteriet, så da er både kabel og den i orden.

Har glodd høyt og lavt etter multimeteret, men det lå visst i fruen sin bil. Gudene vet hvorfor den lå akkurat der, men det var ingen strøm i uttaket. Fryktet at det kunne være plussledningen, siden jeg fant den i rotet i garasjen. Tenkte kanskje også sikringsholderen var gåen i og med at den lå i en pose som skal videre på gjenvinningen. Så da fikk jeg sjekke den og. Røsket ut sikringen, og den var jammen meg gåen. Kan ikke huske at jeg satte inn en ødelagt sikring, men jeg måtte i hvert fall av gårde for å kjøpe, for den haugen jeg har med slike, har opphørt å eksistere. Tok samtidig med ny sikringsholder for å være sikker. Satte i ny sikring, 20A nå, og jammen virker skiten. Så da kan det faktisk ha vært så enkelt at jeg ikke har sett den har vært gåen. Og litt pussig at jeg ikke har kastet den... Så får følge med videre. Ryker denne nye sikringen, blir det å bytte plussledning og sikringsholder, for noe annet kan det ikke være.

Og joda, stikkontakten virker den, både med og uten den røde hetta på. Den sitter bedre fast med den på. 

Og takk for hjelpa til å forstå det greskspråklige på batteriet! :tommel_opp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...