Jump to content

Batteri til båten - kan noen forklare tallene? + 12V uttak og stikk som ikke virker...


ko-stens

Recommended Posts

Tar to fluer i en smekk her...

 

1: Hva betyr tallene på batteriet?

Har kjøpt meg nytt batteri til skjærgårdsjeepen, da det gamle ikke var helt på topp lenger, et 12V 45Ah. Tittet i instruksjonsboka til motoren, en Tohatsu MFS30C 23-modell at den skal ha minst 12V 70Ah. Det var voldsomt, synes jeg, men så fikk jeg gjøre noe med det. Her står det: "Minimum battery requirements: 12v 70Ah/. 20HR, 512 Cold Cranking Amps (CCA)." Aner ikke hva det siste betyr, 512 Cold Cranking Amps... 

 

Vel, jeg har kjøpt et batteri fra Biltema. Satser på at det holder. Det er et AGM marin- og fritidsbatter på 12V 75Ah. Så står det 750A EN og 640Wh i tillegg. Hva betyr disse tallene?

Marin- og fritidsbatteri, 12 V, 75 Ah

 

Regner med at batteriet kommer til å fungere fint til motoren, siden det gamle på 45Ah virket greit. Men jeg skal jo bruke litt ekstrautstyr også, så greit å ha mer kapasitet. Det er ikke fæle båten, en HR440 SC, så har ikke lyst å kjøpe et ekstra forbruksbatteri, feks LiFePo4, selv om det hadde vært helt topp, men det vet jeg ikke helt hvor jeg skulle satt. Og heldigvis fant jeg ut at LiFePo4 ikke anbefales som startbatteri. Synd for dette Biltemabatteriet veider 21,4 kg. Et tilsvarende lithium veier ca 6,5... 

 

2: Har montert strømuttak, men hva kan være galt?

I vinter kjøpte jeg meg en Daiwa Seaborg 200J havfiskesnelle. Denne kan drives av et 12V batteri og krever fra 5-15Ah strøm ved belastning, ifølge brukermanualen. Kabelen kobles til batteri med krokodilleklemmer. Siden jeg ikke vil ha et løst batteri slengende rundt i båten, vil jeg bruke det nye jeg har kjøpt. Jeg kjøpte inn et 12V uttak fra West System. Det skal tåle 20Ah. Kjøpte også 6mm2 ledninger. De skal tåle bra med strøm. Til slutt kjøpte jeg en universal stikkontakt fra Clas Ohlson. Alt ble montert i en fei, med en 30A sikring ved batteriet (fant ikke 20A i farta, men skal bytte til det). Men virker utstyret? Nei!

 

Kan tro jeg angrer på at jeg ikke prøvde dette oppsettet før jeg laget hull i sideveggen (helt idiotisk plass for alt annet enn snellekobling), boret skruehull, klinte på masse silikon og monterte alt ihop. Men gjort er gjort. Alt ser faktisk ut til å være riktig gjort.

 

Prøvde snella på det andre uttaket i båten også, men samme greia der, så mistenker at det kan være noe galt med stikkontakten, selv om den er riktig montert også. Kan det rett og slett være at jeg må ha en spesiell kontakt til dette uttaket? Noen som vet om det kan være greia? Evt får jeg ta fra hverandre kontakten og prøve ledningene direkte på batteriet. Da vet jeg i hvert fall at det ikke er snella det er noe galt med (virket som fanken for en uke siden, i hvert fall).

 

Her er strømuttaket jeg kjøpte:

Strømuttak 12V/20A-24V/15A

 

 

Og her er 12V pluggen jeg kjøpte:

68566566830110.jpg

 

Link to post

Du kommer til å få flere råd, mange gode strømfolk her. Jeg begynner med de mest basiske. 

Funker snella?

Er det hel sikring i pluggen?

Har du målt, så du vet du har spenning i uttaket?

 

Når andre melder seg får jeg håpe noen vil forklare når den røde mansjetten skal brukes. Det har jeg lurt på.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Det batteriet burde være mer enn godt nok til ditt bruk. 750 A er CCA, cold cranking amp. Hvor mye strøm det klarer å avgi ved lav temperatur. Siden din motor skal ha minimum 512A så er du godt innafor her også. 

 

Om du har et mulimeter, mål at du har pluss i midten og minus i kanten på uttaket. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
ko-stens skrev 56 minutter siden:

1: Hva betyr tallene på batteriet?

Har kjøpt meg nytt batteri til skjærgårdsjeepen, da det gamle ikke var helt på topp lenger, et 12V 45Ah. Tittet i instruksjonsboka til motoren, en Tohatsu MFS30C 23-modell at den skal ha minst 12V 70Ah. Det var voldsomt, synes jeg, men så fikk jeg gjøre noe med det. Her står det: "Minimum battery requirements: 12v 70Ah/. 20HR, 512 Cold Cranking Amps (CCA)." Aner ikke hva det siste betyr, 512 Cold Cranking Amps... 

 

Vel, jeg har kjøpt et batteri fra Biltema. Satser på at det holder. Det er et AGM marin- og fritidsbatter på 12V 75Ah. Så står det 750A EN og 640Wh i tillegg. Hva betyr disse tallene?

 

Både 75Ah og 640Wh er størrelser som oppgir batteriets kapasitet. 75Ah (ved 20 timers belastning) betyr at du teoretisk kan trekke ut 3,75 ampere i 20 timer uten at spenningen faller under 10,5V, siden 3,75A*20h=75Ah. Vær obs på at dette er en teoretisk verdi, og du bør ikke trekke ut mer en ca halvparten.

Men Ah oppgivelsen forutsetter en bestemt spenning, så Wh (watt-timer) er egentlig en mer presis måte å oppgi kapasitet. watt er benevnelsen for effekt, og det får du ved å multiplisere strøm med spenning. Symbolene er: P= U*I, men hvis du setter inn benevning så får du W=V*A (watt = volt * ampere). Hvis du multipliserer Ah med spenningen får du Wh. Litt usikker på hvordan de har kommet fram til 640Wh for dette batteriet, for det får jeg ikke til å gå opp. Mulig jeg overser noe i farta.

 

CCA (Cold Crancing Amps) er en måte å oppgi hvor mye strøm batteriet klarer å gi en kort periode. Problemet med instruksjonsboka di er at de ikke har oppgitt hvilken standard CCA skal være oppgitt i henhold. Det er flere forskjellige standarder for måling av CCA verdi, og batteriet ditt er oppgitt iht. EN, som er en av dem. Kort fortalt blir batteriet kjølt ned til -18 grader, og belastet med en strøm i et visst antall sekunder til spenningen når 7,5V. Den strømmen de da klarer å trekke ut er det som oppgis som CCA verdi. 

 

Håper det oppklarte litt om tallene batteriet er stemplet med. 

Link to post
ko-stens skrev for 2 timer siden:

Kan det rett og slett være at jeg må ha en spesiell kontakt til dette uttaket?

Kanskje et dumt spørsmål fra meg, men er du kjent med at det trolig er slik at du må fjerne den røde plasthylsen fra pluggen for å få pluggen til å passe inn i kontakten?

 

Med den røde hylsen montert skal denne pluggen kunne passe inn i et vanlig "sigarettenner"-uttak, mens hylsen må fjernes for å passe inn i en strømkontakt av den typen du har bilde av.

Link to post
X10an skrev for 4 timer siden:

Kanskje et dumt spørsmål fra meg, men er du kjent med at det trolig er slik at du må fjerne den røde plasthylsen fra pluggen for å få pluggen til å passe inn i kontakten?

 

Med den røde hylsen montert skal denne pluggen kunne passe inn i et vanlig "sigarettenner"-uttak, mens hylsen må fjernes for å passe inn i en strømkontakt av den typen du har bilde av.

Ganske sikker på at plugg og kontakt som trådstarter har kjøpt passer sammen uten at den røde hylsen fjernes.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
finnarne skrev for 2 timer siden:
X10an skrev for 7 timer siden:

Kanskje et dumt spørsmål fra meg, men er du kjent med at det trolig er slik at du må fjerne den røde plasthylsen fra pluggen for å få pluggen til å passe inn i kontakten?

 

Med den røde hylsen montert skal denne pluggen kunne passe inn i et vanlig "sigarettenner"-uttak, mens hylsen må fjernes for å passe inn i en strømkontakt av den typen du har bilde av.

Ganske sikker på at plugg og kontakt som trådstarter har kjøpt passer sammen uten at den røde hylsen fjernes.

Jeg tror nok du har rett i dét, men ville bare holde muligheten åpen...

Link to post

En smule flaut kanskje... Det kan nemlig ha vært det mest åpenbare av alle åpenbare ting - sikringen! :rødmer:

 

Snella funker, for den koblet jeg rett på batteriet, så da er både kabel og den i orden.

 

Har glodd høyt og lavt etter multimeteret, men det lå visst i fruen sin bil. Gudene vet hvorfor den lå akkurat der, men det var ingen strøm i uttaket. Fryktet at det kunne være plussledningen, siden jeg fant den i rotet i garasjen. Tenkte kanskje også sikringsholderen var gåen i og med at den lå i en pose som skal videre på gjenvinningen. Så da fikk jeg sjekke den og. Røsket ut sikringen, og den var jammen meg gåen. Kan ikke huske at jeg satte inn en ødelagt sikring, men jeg måtte i hvert fall av gårde for å kjøpe, for den haugen jeg har med slike, har opphørt å eksistere. Tok samtidig med ny sikringsholder for å være sikker. Satte i ny sikring, 20A nå, og jammen virker skiten. Så da kan det faktisk ha vært så enkelt at jeg ikke har sett den har vært gåen. Og litt pussig at jeg ikke har kastet den... Så får følge med videre. Ryker denne nye sikringen, blir det å bytte plussledning og sikringsholder, for noe annet kan det ikke være.

 

Og joda, stikkontakten virker den, både med og uten den røde hetta på. Den sitter bedre fast med den på. 

 

Og takk for hjelpa til å forstå det greskspråklige på batteriet! :tommel_opp:

Link to post

Bare så det er nevnt. Den Co/Tech-pluggen passer ikke i strømuttakene i midtkonsollen i bilen min, en Volvo XC70 2013. Den sitter i hvert fall ikke fast i det hele tatt da jeg prøvde der. Husker ikke om jeg tok av den røde hetta og prøvde det da, men. Jeg kjøpte først en liten stikkontakt på Jula. Den var for liten til uttaket jeg monterte i båten. At ting ikke passet, var årsaken til at jeg først tenkte at kontakten jeg kjøpte til slutt ikke passet.

 

Samtidig fant jeg et sett med likt uttak og en passende plugg på nett, så trodde jeg kanskje måtte ha noe spesielt noe og tenkte å bestille det. Men heldigvis fant jeg jo ut at sikringen var gåen, så slapp enda en utgift. Og med hel sikring funker heldigvis Co/Tech-pluggen. Så foreløpig er alt fryd og gammen. Nå kommer ikke snella til å bli brukt annet enn på havfiske, så det blir nok en stund til opplegget blir testet skikkelig. Krysser fingra for at sikringen holder. Gjør den ikke det må jeg nok trekke ny plussledning og få på plass ny sikringsholder. Har jo tenkt litt på hvorfor de lå i en pose som skal på gjenvinninga... Men så lang, så vel! 

 

Men min konklusjon er at man i hvert fall bør være obs på at ikke alt passer om hverandre her av uttak og kontakter! Og det aller første en må gjøre er å sjekke sikringen skikkelig! Tenk så mye jeg hadde sluppet å tenke om jeg hadde gjort det...

 

Er det noe jeg ikke har peiling på i det hele tatt, er det noe som har med strøm å gjøre, og det gjelder både i bil, båt og hus! Som jeg sier til folk; hadde jeg vært elektriker, hadde jeg vært i grava nå... Jeg får jo støt bare av å se på ledninger.

Link to post
On 5/13/2025 at 11:16 AM, Komodo said:

Det er flere forskjellige standarder for måling av CCA verdi, og batteriet ditt er oppgitt iht. EN, som er en av dem.

 

Jeg trodde at CCA og EN var to forskjellige standarder for å måle samme greie - hvor mye strøm (effekt) man kan trekke ut av batteriet, underforstått om batteriet er kraftig nok til å snurre rundt startmotoren.  Så vidt jeg husker, så er 750 EN bedre enn 750 CCA - og selv om jeg skulle huske feil er ikke forskjellen så veldig stor, batteriet har god nok kapasitet.

 

Så har det også vært diskutert i andre tråder at Biltema har rotet litt med EN vs CCA og oppgitt samme tall både for EN og CCA.

 

Sigarettennerplugger er en dårlig standard, de faller lett ut av kontakten, og det kan bli varmgang ved store strømtrekk ... men det er nå dette som er de-facto-standarden for 12V-kontakter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
On 5/13/2025 at 9:51 AM, ko-stens said:

Denne kan drives av et 12V batteri og krever fra 5-15Ah strøm ved belastning,

 

Ampere er strømtrekk, Ampere-hour er kapasitet.  Jeg regner med at det er snakk om 5A - 15A.  Dersom du bruker greia i en hel time, så kan vi snakke om 5Ah - 15Ah.

 

Tilsvarende for CCA/EN, dette er måling i Ampere, mens kapasiteten er oppgitt i Ampere-hour.  Så CCA-verdien angir om batteriet vil være i stand til å snurre rundt startmotoren, mens Ah-verdien angir hvor lenge du kan kjøre snella før batteriet er tomt.  75Ah skal altså i utgangspunktet bety at du kan kjøre snella mellom 5 og 15 timer før batteriet er tomt (avhengig av hvor tungt fiskesnøret er).  Som nevnt i et annet innlegg bør man imidlertid ikke tappe batteriet mer ned enn 50%.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 24 minutter siden:

Jeg trodde at CCA og EN var to forskjellige standarder for å måle samme greie - hvor mye strøm (effekt) man kan trekke ut av batteriet, underforstått om batteriet er kraftig nok til å snurre rundt startmotoren.  Så vidt jeg husker, så er 750 EN bedre enn 750 CCA - og selv om jeg skulle huske feil er ikke forskjellen så veldig stor, batteriet har god nok kapasitet.

CCA er en forkortelse for Cold Cranking Amps, EN er en forkortelse for Europanorm. CCA kan testets iht. EN eller andre normer, f.eks. SAE og DIN. CCA er altså ikke en standard som du skriver over her.

 

Her er første og beste forklaring jeg fant i farta:

 

image.png.83b7f7b9f96a81b847a520f27eb1ee91.png

 

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.felleskjopet.no/globalassets/products/34319625_base_teknisk-info-sp-rsm-l-og-svar-33178.pdf 

 

Ellers er min kommentar til trådstarter at det ikke er smart å belage seg på å bruke et startbatteri til forbruk. Greit nok til lanterner og kanskje litt lading av mobiltelefon og slikt småtteri i begrenset omfang, men å drive ei snelle (elektromotor) ved havfiske ville jeg kanskje ikke gjort uten at motoren er i gang. Jeg har også forbruk på mitt startbatteri i fiskejolla (teinehaler), men kun mens motoren er i gang. 

Link to post

Batteriet jeg har kjøpt, AGM dual purpose, skal visstnok fungere som både startbatteri og forbruksbatteri. Nå er det uansett ikke innsveiving hele tiden det er snakk om. Er kun når jeg skal ta opp og sjekke agn eller flytte på meg. Det går i grunn ca ett minutt om gangen under bruk. Snella trekker ikke strøm annet enn til displayet under selve fiskingen. 

Link to post

@ko-stens

Nå funker vel tilslutt opplegget ditt, og hull er borret, så hadde ikke brydd meg om å endre på det, men den universalkontakten har vel en intern sikring... ta med et par ekstra på tur ;)    for den er ikke beregnet på 15 eller 20 A.. mer sannsynlig 8 eller mindre.

 

Men det kommer nok til å stort-sett funke. den snella drar vel ikke maks med mindre du prøver å sveive inn en hval eller en god slump tareskog uansett.

 

Generelt er disse sigarett-tenner-kontaktene noe møkk. enkle, praktiske og "universelle", men dårlig mekanisk design, som før eller siden byr på dårlig kontakt.  Å selge en sånn kontakt med "20A" er som å selge en Lada med toppfart 300km.   det går sikkert i fritt-fall, men det er ikke trygt.

 

Et tips er å se til solcelle-verden hvis man leter etter 12v kontakter som tåler litt belastning.

Link to post

Den andre kontakttypen det snakkes om her, er egentlig ikke alltid av god kvalitet. Den sitter riktignok godt fast, men jeg har vært ute for en variant der man kan risikere at ikke ytterdelen får kontakt. Vries den 90 grader, går det greit. Jeg har også opplevet kontakter som irrer ganske raskt.

 

12voltkontakt.jpg.5a4bfcd8fc9b61793b166d27895e6260.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
3 hours ago, ko-stens said:

Batteriet jeg har kjøpt, AGM dual purpose, skal visstnok fungere som både startbatteri og forbruksbatteri. Nå er det uansett ikke innsveiving hele tiden det er snakk om. Er kun når jeg skal ta opp og sjekke agn eller flytte på meg. Det går i grunn ca ett minutt om gangen under bruk. Snella trekker ikke strøm annet enn til displayet under selve fiskingen. 

 

Så lenge det er snakk om minutter og ikke timer med kjøring, så burde det uansett være innafor å trekke dette fra et startbatteri.

4 hours ago, Komodo said:

CCA er en forkortelse for Cold Cranking Amps, EN er en forkortelse for Europanorm. CCA kan testets iht. EN eller andre normer, f.eks. SAE og DIN. CCA er altså ikke en standard som du skriver over her.

Ihht wikipedia: "Cold cranking amperes (CCA): the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C) for 30 seconds while maintaining a voltage of at least 7.2 volts", det beksriver et ganske eksakt norm.  Testmetoden i EN-standarden (som du beskriver) er litt mer komplisert.  Selv om det er ulike testkriterier og at et batteri sådan hypotetisk sett kan være optimalisert for å gjøre det bra på én av testene, så er det stort sett slik at CCA-tallet for et batteri vil være omtrent 5% høyere enn EN-tallet, hevdes det på https://growenergy.com.au/blogs/news/cca-and-en-ratings-on-car-batteries-explained

 

For bruk i båt er det sjeldent relevant å starte opp motoren i atten minus - det finnes også et måltall som bare heter "Cranking Amperes" eller "Marine Cranking Amperes" som er gjort på 0C.  Dette tallet er sjeldent oppgitt, men så er det jo også stort sett slik at batterier med gode CCA-tall også har gode MCA-tall.

 

For trådstarter er det imidlertid helt irrelevant hvorvidt CCA er helt klart definert eller ikke.  Batteriet er uansett godt nok for formålet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 6 minutter siden:

men så er det jo også stort sett slik at batterier med gode CCA-tall også har gode MCA-tall.

 

 

 Helt enig. For moro skyld gikk jeg inn på chatgpt.com og spurte om CCA og standarder. Jeg ble ganske overrasket over hvor bra svaret var.

 

CCA_normer.jpg.e278c0e10c82ae51da01f78cfe4d39ff.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
tobixen skrev 16 minutter siden:

Testmetoden i EN-standarden (som du beskriver) er litt mer komplisert.  Selv om det er ulike testkriterier og at et batteri sådan hypotetisk sett kan være optimalisert for å gjøre det bra på én av testene, så er det stort sett slik at CCA-tallet for et batteri vil være omtrent 5% høyere enn EN-tallet,

Ok, så du gir deg liksom ikke helt :fniser:

 

Hva med dette, var det noe du ikke stolte på :glimter:

image.png.c6ef0d586ee135d747deeefcc19a0ccb.png

 

I så tilfelle lurer jeg på hva du mener at de tester for å komme fram til dette "EN-tallet" som du kaller det. EN forteller oss jo som nevnt bare at det er iht. europeisk standard, og sier ingenting om hva som er testet. Sitatet ditt fra Wikipedia (som man alltid skal være litt forsiktig med å stole på) forteller oss hvordan CCA testes iht. SAE (som også er en standardiseringsorganisasjon), men det er jo bare et eksempel. 

 

Lars H. skrev 13 minutter siden:

Helt enig.

Så hyggelig at du er enig med meg for en gangs skyld Lars :tommel_opp:

Link to post
Komodo skrev 3 minutter siden:

Så hyggelig at du er enig med meg for en gangs skyld Lars :tommel_opp:

 

Jeg er enig med deg stort sett i det meste Komodo :smiler:, men det blir jo fort litt støy der jeg er uenig.

Heldigvis rorer det seg jo ned igjen.:smiler:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
18 minutes ago, tobixen said:

Ihht wikipedia: "Cold cranking amperes (CCA): the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C) for 30 seconds while maintaining a voltage of at least 7.2 volts",

 

Her er en annen kilde - https://www.shieldbatteries.co.uk/technical/about-batteries.html - den definerer "Cold Cranked Rating" til å være 30s-testen på 0F.  Lengre ned står det om "Cold Cranking Performance (CCA)".

 

Jeg forstår det altså slik:

 

  • Testen med 30s utlading ved 0F er en amerikansk standard, SAE J537.  Jeg antar at dersom det står "1000 CCA" på et batteri, så er det denne standarden som følges.
  • Det finnes også en DIN-test, som normalt vil gi langt lavere tall enn SAE-standarden
  • Det finnes en IEC-test, som er noe strengere (og har mer rigide testkrav) enn SAE-standarden.  Jeg antar at den vil gi litt lavere tall enn SAE.
  • For å gjøre forvirringen komplett, så er det ikke én men to EN-standarder - EN1 og EN2.  Det er beskrevet som "personbilbatterier" og "lastebilbatterier" i forklaringen fra Felleskjøpet over.
  • Japanerene har sin egen standard, JIS.
  • MCA - Marine Cranking Amps, som jeg har nevnt lengre opp - et måltall som i utgangspunktet er mer relevant for båtfolk flest.

Så i det hele tatt ... det er en jungel av "cranking amps"-standarder der ute, men den amerikanske SAE-standarden er mest brukt, og et tall markert med CCA vil normalt relatere seg til SAE-standarden.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
11 minutes ago, Komodo said:

Ok, så du gir deg liksom ikke helt :fniser:

 

Tja.  Jeg er enig i at begrepet "Cold Cranking Amperes" i seg selv ikke definerer testmetodikk eller måltall, men jeg vil mene at dersom det står et CCA-tall i batterispesifikasjonene uten å angi testregime, så må man gå ut i fra at det er SAE-standarden som ligger til grunn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 6 minutter siden:

jeg vil mene at dersom det står et CCA-tall i batterispesifikasjonene uten å angi testregime, så må man gå ut i fra at det er SAE-standarden som ligger til grunn.

 

Eller at butikken, Maritim, Biltema . . . . osv ikke har vært så nøye med å få med seg om det er testet etter EN, SAE, DIN . . . . . eller  på nettsiden sin?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 11 minutter siden:

Jeg er enig med deg stort sett i det meste Komodo :smiler:, men det blir jo fort litt støy der jeg er uenig.

:flagg_bp: 

 

Lars H. skrev 11 minutter siden:

Heldigvis rorer det seg jo ned igjen.:smiler:

Bra, jeg er i alle fall rolig som en tverrligger :tommel_opp: 

 

tobixen skrev 10 minutter siden:

Jeg forstår det altså slik:

 

  • Testen med 30s utlading ved 0F er en amerikansk standard, SAE J537.  Jeg antar at dersom det står "1000 CCA" på et batteri, så er det denne standarden som følges.
  • Det finnes også en DIN-test, som normalt vil gi langt lavere tall enn SAE-standarden
  • Det finnes en IEC-test, som er noe strengere (og har mer rigide testkrav) enn SAE-standarden.  Jeg antar at den vil gi litt lavere tall enn SAE.
  • For å gjøre forvirringen komplett, så er det ikke én men to EN-standarder - EN1 og EN2.  Det er beskrevet som "personbilbatterier" og "lastebilbatterier" i forklaringen fra Felleskjøpet over.
  • Japanerene har sin egen standard, JIS.
  • MCA - Marine Cranking Amps, som jeg har nevnt lengre opp - et måltall som i utgangspunktet er mer relevant for båtfolk flest.

Så i det hele tatt ... det er en jungel av "cranking amps"-standarder der ute

Ja. Men greia er altså at det er CCA som testes, men i henhold til ulike standarder og testkriterier. Tror du må gi deg på dette Tobixen, for nå har jo til og med @Lars H. kommet på banen og underbygget det jeg skrev :fniser: 

 

tobixen skrev 10 minutter siden:

, men den amerikanske SAE-standarden er mest brukt,

Det er godt mulig, men i så tilfelle i strid med den kilden jeg fant fram i farta og limte inn lenger opp.

 

tobixen skrev 10 minutter siden:

og et tall markert med CCA vil normalt relatere seg til SAE-standarden.

Nja, ... Der tror jeg nok heller mer på svaret til Lars:

Lars H. skrev 3 minutter siden:

 

Eller at butikken, Maritim, Biltema . . . . osv ikke har vært så nøye med å få med seg om det er testet etter EN, SAE, DIN . . 

 

Uansett, nå er kaffepausen min over, nå må dere krangle videre uten meg. Men se opp for andre interessante avklaringer innen elektrofaget de neste dagene!! :flagg_bp:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...