olavhm Startet 13.Mai Link til dette innlegget Startet 13.Mai Hei; Jeg har en VP Md7a med 110 seildrev og tobladet propell, ikke foldepropell. Noen som har noen ide om hvordan man kan få av propellen? Sitter helt fast. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Er det denne typen ? https://youtu.be/oAi7YHqIWu8?t=45 Hvis du har fått av kon/mutter, så er det vel en ters(avtrekker) og evt varme som må til. Jeg foretrekker en trearmet ters hvor armene kan låses, men med en tobladet propell er det gjerne nødvendig å bruke en toarmet for å komme til ? Sitér dette innlegget Link to post
olavhm Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Det er samme type som i video ja. Jeg har forsøkt med toarmet avtrekker, men uten hell. Forsøker med varmepistol… Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Ikke alle har brukt så mye avdrager før…. Når jeg må bruke det så drar jeg ikke bare på bolten til det svartner for øya, og så litt til… Stram bolten til det er skikkelig drag. Hvis den ikke slipper da, smekk til bolten med en tung hammer. Da kommer det gjerne løs med et smell. Hvis det ikke er nok etter to-tre forsøk med etterstramming og hammer, så må man begynne å varme, og så smekke til igjen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
olavhm Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Litt usikker på om propellen er skadet. Det virker som bare den ytre delen løsner. Ser ut til å sitte en gummipakning inni der. Litt redd for å skade den om jeg fortsetter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Propellen er tre deler. Selve propellen med sitt boss. Midten er vulkanisert gummi. Så den innerste delen som sitter på akselsplinen. Når du trekker i ytterdelen, river du istykker vulkaniseringen. Og propellen er defekt og må inn for reparasjon eller ny propell. Dette er vanlig problem når propell blir sittende usmurt på spline i årevis uten periodisk vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
olavhm Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Betyr dette at propellen nå er ødelagt? virker som vulkaniseringen er inntakt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Nei, den er vel neppe ødelagt hvis den ikke glipper når du dreier med full kraft mens den står i gir. Men det er gjerne en fin anledning til å bytte til foldepropell. Den gummien gjør det selvsagt vanskeligere å få overtført varme også, men endel tåler den. Kanskje prøve å kjøle akslingen også? Klarer du å få noe mellom, så du kan få tak i den innerste delen? Sitér dette innlegget Link to post
olavhm Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Og noen ide om hvordan jeg får av propellen? Skal jeg varme der akselsplinten sitter? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Teorien bak å varme er vel at metall utvider seg ved varme. Så det gjelder å få akslingen så kald som mulig og den omsluttende hylsen på propellen så varm som mulig. Men varme kan også gjøre at penetrerende olje trenger lettere inn. Hvorfor skal den av? Hvis du har lekkasje, så er det gjerne spor i akslingen. Så da kan det være det beste å bytte aksling. I så fall kan du bare sage av den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Jeg vil si at propellen er ødelagt når vulkingen har sluppet tak i propellen. Du vil ikke kunne stole på den. En ny tobladet koster ikke all verden men jeg ville nok benyttet anledningen til å bytte til foldepropell. Sitér dette innlegget Link to post
olavhm Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Takk for gode innspill. Jeg krysser fingrene for at propellen holder en sesong til og bytter til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.