Jump to content

Volvo penta 110S - hvordan fjerne propellen?


olavhm

Recommended Posts

Ikke alle har brukt så mye avdrager før…. Når jeg må bruke det så drar jeg ikke bare på bolten til det svartner for øya, og så litt til…

Stram bolten til det er skikkelig drag. Hvis den ikke slipper da, smekk til bolten med en tung hammer. Da kommer det gjerne løs med et smell. Hvis det ikke er nok etter to-tre forsøk med etterstramming og hammer, så må man begynne å varme, og så smekke til igjen. 
 

Link to post

Propellen er tre deler. Selve propellen med sitt boss. Midten er vulkanisert gummi. Så den innerste delen som sitter på akselsplinen. Når du trekker i ytterdelen, river du istykker vulkaniseringen. Og propellen er defekt og må inn for reparasjon eller ny propell. 

 

Dette er vanlig problem når propell blir sittende usmurt på spline i årevis uten periodisk vedlikehold.

Link to post

Nei, den er vel neppe ødelagt hvis den ikke glipper når du dreier med full kraft mens den står i gir.  Men det er gjerne en fin anledning til å bytte til foldepropell.

 

Den gummien gjør det selvsagt vanskeligere å få overtført varme også, men endel tåler den. Kanskje prøve å kjøle akslingen også? Klarer du å få noe mellom, så du kan få tak i den innerste delen? 

Link to post

Teorien bak å varme er vel at metall utvider seg ved varme. Så det gjelder å få akslingen så kald som mulig og den omsluttende hylsen på propellen så varm som mulig. Men varme kan også gjøre at penetrerende olje trenger lettere inn.  

 

Hvorfor skal den av? Hvis du har lekkasje, så er det gjerne spor i akslingen. Så da kan det være det beste å bytte aksling. I så fall kan du bare sage av den gamle.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...