Jump to content

Hvor kjøpe brakket til stoppkabel (dieselmotor)

ad31

Recommended Posts

Noen som vet hvor jeg kan finne type forkromet brakket til stoppkabel (dieselmotor)?
Har sett de brukt i cockpit i seilbåter f.eks. Brakketen monteres på en av sideveggene i cockpiten slik at stoppkabelen kommer ut på skrå oppover.

Bare hyggelig.

Jeg så spørsmålet ditt og forsøkte å google, men fant ikke noe umiddelbart i Norge, men den Tyske siden visste jeg hadde denne.

Andre på forumet vil forhåpentligvis gi beskjed om de har sett en slik en i Norske butikker.

Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

ad31 skrev On 14.5.2025 at 20.08:

Brakketen monteres på en av sideveggene i cockpiten slik at stoppkabelen kommer ut på skrå oppover.

Husk på at en slik plassering lett blir oppskriften på å samle (salt?)vann inni vaierstrømpa, særlig hvis vaieren ikke har fall hele veien til andre enden slik at vannet blir liggende.

Lar man enden på vaierstrømper peke nedover skal det mye mer til for vanninntrengning og rust og treghet.

19 fot skrev On 16.5.2025 at 20.16:

oppskriften på å samle (salt?)vann inni vaierstrømpa

Takk for godt råd, skal vurdere løsningen, vil jo gjerne ha en stoppkabel som ikke har rusta fast.

• 2 months later...