Jump to content

Hurrycane 370 med Yamaha F9,9HMH (20hk)4t, hvilken propell?

joerlend

Recommended Posts

Har en Hurrycane 370 med en Yamaha F9,9HMH (med 20hk forgasser). En kombinasjon jeg i utgangspunktet hadde forventninger om at kunne gå fort og ha mer enn nok krefter til å komme raskt opp i plan.

Ved første test med 9 1/4x9 propell, gjorde båten 21 knop, og med en voksen og ungdom måtte vi jobbe for å få båten i plan. 

Byttet propell til en ny 9 1/4x11 og hadde håp om å hente ut minst 5-6 knop til (teoretisk skulle det kunne være 9,7 knop ved 6000omdr).

Ble svært overrasket over at båten opplevdes helt lik, om enn enda tyngre å få i plan. Da jeg selv tok en testtur og ga pådrag for å få båten i plan virket det som motoren druknet litt de siste 20% av pådraget, så jeg måtte lirke den til, flytte vekten frem for å få den i plan før jeg kunne gi full gass.

Hadde da manuell trim /tilt på motor på ytterste hull på festebraketten. Siste del av testen flyttet jeg trim/tilt ned til innerste hull - maksimal hastighet er målt med GPS til 22 knop.

Motor er fra 2016, forgasser er helt ny original Yamaha 20 (serienummer kontrollert) og  motoren er nyoverhalt av selger som er fagmann. Slagvolum er 362ccm. 

Det jeg lurer på:

- hvilken fart/kraft burde jeg forvente på denne båten med slik motor?

- kan det være noe feil med motor, og eventuelt hva?

- andre tips til mulige feil?

Til sammeligning hadde vi en Sea Craft 350, med 15hk 4t Mercury med 9,9 propell som gikk betydelig raskere opp i plan og hadde samme toppfart. Dette er også en tyngre båt.

Er det bare å bytte forgasser for å få 20hk på disse, eller må du bytte ECU også? Kjenner ikke til disse, men vet at en del andre motorer har forskjellig ECU avhengig av Hk. Fikk du 6000omdr med den lille propellen, eller langt over?  Å sette på en større propell senker jo turtallet. Man regner vel ca 200omdr pr tomme, hvis jeg husker korrekt. Det er det dog ingen garanti for 😊 Eika her har mye mer greie på det. 

Honduras skrev for 23 timer siden:

Er det bare å bytte forgasser for å få 20hk på disse, eller må du bytte ECU også?

På de mest solgte Yamaha F9.9 med 362 ccm blokk så er riktig 20hk forgasser ok. En av mange utfordringer er at ali på flere sider selger forgassere som passer til F9.9 til F20 .... 

Passer og yter er to veldig forskjellige greier..

Om TS har den lille 212ccm blokka hjelper det lite med stor forgasser. 

Om TS deler motorkode og lærer seg at motoren heter F9.9 taes et nødvendig steg mot løsning.

Viktig å akseptere at @Eika vet hva han holder på med.

Detaljer, detaljer og detaljer, også enda flere detaljer.

Hver eneste setning som begynner på "jammen" er ca -3knop..

Rette gjerne opp trådtittel med rett motorkode :tommel_opp:

joerlend skrev for 19 timer siden:

Det opplevdes i følge sønnen min som den gikk raskere i plan og litt bedre fart (han fikk ikke målt).

"seat of the pants" fartsmåling er sjelden veldig nøyaktig, gps app på telefonen må nok til for å få bedre data.
Og stort sett de fleste båter er trege i plan med tiltepinnen i ytterste hull. Min erfaring er at hvert hull utgjør merkbar forskjell. Så,  mer testing må til. Gå litt mer metodisk til verks her så får dere straks bedre data å jobbe ut fra.
Fins også turtellere , som også gir verdifulle data , feks om hvor godt propellen passer til båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 6 timer siden:

"seat of the pants" fartsmåling er sjelden veldig nøyaktig, gps app på telefonen må nok til for å få bedre data.
Og stort sett de fleste båter er trege i plan med tiltepinnen i ytterste hull. Min erfaring er at hvert hull utgjør merkbar forskjell. Så,  mer testing må til. Gå litt mer metodisk til verks her så får dere straks bedre data å jobbe ut fra.
Fins også turtellere , som også gir verdifulle data , feks om hvor godt propellen passer til båten

Gamle muslingen min trengte vel 500 meter for å komme i plan, var det litt kraftig motvind så kunne jeg bare glemme det. Men når man omsider fikk opp farta på den store 115 v4 propellen med den lille 2selundra 40hesteren så gjorde den 42-43knop. 

subwoofer skrev 13 minutter siden:

Musling med intakt vanntunnel er vel kanskje et ekstremtilfelle, vet ikke om du hadde støpt den igjen den gangen?

Den var ikke støpt igjen den gangen, men den dro seg godt opp av vannet så tunellen blei tømt ganske fort, men det tok laaaang tid og få opp turtallet med den store propellen (13 7/8x21) med den minimale motoren. Men med 2 passasjerer som kunne flytte seg rundt når man skulle opp, så trengte jeg bare 300 meter for å komme opp i plan, da toppa den 39.39knop med 3 voksne mannfolk på over 100kg 

joerlend skrev for 14 timer siden:

Nå starter testing, anskaffelse av turteller m.v., så kommer jeg tilbake med grundige data etter testing.

Turteller er helt nødvendig. Uten en nøyaktig informasjon om hvilket turtall en oppnår er det nesten umulig å jakte knop.

En enkel ting som ikke koster så mye er å lage opp et sett med motor-underlag av forskjellig tykkelse. Disse underlagene legger du på toppen av akterspeilet, og på den måten regulerer du høyden på motoren i forhold til bunnen på båten.

Lengde= bredde på braketten på motoren 

Bredde ca 40-48mm (ikke tykkere enn toppen på akterspeilet)

Tykkelse 10, 20, 25, 30, 35 og 40mm

Så kan dere teste samme rute med de forskjellige heveklossene, notere turtall og hastighet og studere forskjellen.

Dette kan være første byggestein for å lære seg systematisk forbedring og jakten på knop :kul:

Lykke til :tommel_opp:

Hei

Takker for alle tips fra dere.

I dag har vi endelig fått kjørt noen tester med følgende resultat oppgitt i knop@rpm.

Opprinnelig oppsett: 21@5280tank og batteri bak. 

Hevet motor 2,2cm for opprinnelig ( flyndra 2cm over kjøl)

Tilt2 22,5@5400

Tilt3: 24,8@5400

Tilt4: propellen drar luft

Hevet motor 1,1cm fra opprinnelig:

Tilt3:  24,3@5750

Tilt4:  24,5@5700 tank og batt fremme

Tilt4: 24@5700 tank lik, batt 50cm lenger frem

Tilt4: 25,3@6000 tank bak/batt samme posisjon.

Svært nyttig øvelse dette, og med godt resultat.

@dieselfan takk 🙏🏻

Viktig erkjennelse her er overføringsverdi fra andre områder og faren for å falle for Dönning-Krüger effekten.

Har drevet svært aktivt med modellfly, med intensivt testregime for å hente ut de siste prosenter med ytelse. 

Fort å glemme at de aller fleste disipliner deler egenskaper, og at det er viktig å gå inn i disiplinen med et detaljfokus for å lykkes.

ikke sikkert jeg slår meg til ro med 25,3 knop, nå som blusset på lampen er tent😅

joerlend skrev for 2 timer siden:

@dieselfan takk 🙏🏻

Viktig erkjennelse her er overføringsverdi fra andre områder og faren for å falle for Dönning-Krüger effekten.

Har drevet svært aktivt med modellfly, med intensivt testregime for å hente ut de siste prosenter med ytelse. 

Fort å glemme at de aller fleste disipliner deler egenskaper, og at det er viktig å gå inn i disiplinen med et detaljfokus for å lykkes.

ikke sikkert jeg slår meg til ro med 25,3 knop, nå som blusset på lampen er tent😅

Bare sånn for og komme med litt dårlig innflytelse, les deg litt opp om cupping, pitch og slipp, du kan utføre mirakel med en hammer og ett tilhengerfeste. 

Hvis ikke det blir bra nok, så er det stål som gjelder 

Hvis vi ser på tallene over der, 2.2cm, tilt 3, så fikk du mest fart pr rpm på motoren, med andre ord så er det der propellen din virka best og hadde lavest slipp. på 1.1cm tilt 4, så økte du kun 0.5knop på 600rpm så med andre ord fikk du litt høyere slipp %, det vil si at du kaviterer. 

Men hva vil skje på 2.2cm og tilt 3, med en propell som er 1-2" mindre i pitch'n? 

De siste knopene er alltid de dyreste og mest krevende å finne 

Edit: bare for og gi deg ennå mer dårlig innflytelse, les litt om setback og vektarm prinsippet, det er en enkel måte og få båten ut av vannet. Det er 800x mer motstand i vann enn i luft

@Eika takk for retning, det skal jeg gjøre. 

Noterte meg også at det var liten økning opp mot rpm på 1,1/tilt4 og at det må ligge et større potensial der. 

Forsøker også å finne god lektyre for å øke forståelsen om hvordan vektfordeling FAKTISK påvirker båten. I teorien. Selv om det antakelig er mange variabler i den enkelte båts konstruksjon, vil jeg gjerne ha teorien rett for å bedre forstå funnene i arbeidet.

Lese seg opp om vektfordeling, hadde jeg ikke lagt så mye innsats i, for vektfordelingsbehovet forandrer seg om det er vindstille eller 5ms vind, om du kjører i medvind eller motvind. Med andre ord så forandrer behovet seg for hver 100m man kjører (satt på kanten) og behovet kan enkelt manipuleres under kjøring med powertrim eller før kjøring med tiltepinne. Men en god propell, er god 6 av 7 dager i uka, den er like viktig som dekk og understell på en bil, eller propell på ett fly. Jeg vet ikke om dere bytter propeller etter vær, vind og hunør på rc fly, men jeg ser for meg at det er like stort utvalg av dårlige, helt greie og gode propeller der også 

Skulle jeg lest om noe sånt, så hadde det blitt hvordan man evt bygger en ballasttank som kan fylles og tømmes under kjøring. Men det hadde jeg ikke giddi i en så liten båt, jeg har ikke det i offshore cattene mine engang 

Men jeg ser du har holdt endel på med fly, de fleste raske båter er konstruert litt som en flyvinge, for og gi løft. Løft er viktigt, det er det som får båten ut av vannet 

Det er ikke mye båt jeg har i vannet, på det klippet her. Men er det hydrodynamikken eller aerodynamikken som er viktigst og sette seg inn i her ? 

Her kan du se, hvor enkelt setback braketter kan lages selv. Jeg vet om mange som bare har kjørt med 50x50mm firkantrør med godt hell. Hvis du får motoren bakover, så kan du heise motoren litt ekstra også

https://www.ravnsgarage.no/6-setback-brackets

Det er så sinnsykt mange faktorer, som spiller inn når man skal hente ut det siste. 

Men det som er billigt, setback rør, en hammer og ett tilhengerfeste. Trur du kan få henta ut 2-3 svært billige knop til, hvis du leser deg opp om setback og propell utforming. Men når man driver og rigger om og modifiserer, så burde man egentlig bare gjøre 1 ting om gangen, sånn at man føler forskjellen på hver eneste lille ting, gjør man 2-3 ting om gangen, så lærer man ikke hva som utgjorde forskjellen 

Kansje @alfaalfa har noen fornuftige innspill. Han trur jeg kan mer om propeller enn 75% av forumet, tilsammen. 

Tusen takk @Eika 🙏🏻 Dette inspirerer til videre «arbeid».

Har lest om både cupping og setback nå på formiddagen, og det blir definitivt veien videre etter god forklaring på hvor lite vektfordelingen har å si. Hang meg nok opp i det pga viktigheten av nettopp tyngdepunkt på fly (som ved å flytte få cm, og mm, endrer egenskaper markant).

Fikk dessverre ikke frem klippet.

Dette er rett og slett moro!

Vektfordeling har svært mye og si, blir båten fortung så får man aldri løfta den ut av vannet og da ender man opp med elendig fart og kjip kjørefølelsen, Har man vekta i ræva og får løfta nesa, så er svært mye gjort. Da kan man alltids tilte motoren så båten ligger flatt, men går høyt i vannet. 

Ja det er morro med rigging og hente ut potensiale, nesten morsommere enn selve kjøringa

Svært farlig (for min del) å komme med slike anbefalinger @Eika, har ikke fått gjort noe som helst annet enn å lese om setback og justeringer siden 08:00 i dag😁 Interessant og spennende lesning! Har for så vidt lest en del om det tidligere, men ikke nok😄

joerlend skrev for 19 timer siden:

I dag har vi endelig fått kjørt noen tester med følgende resultat oppgitt i knop@rpm.

Du skal berømmes for grundig forskning med gode og relevante tall joerlend, svært interessant👍 Kjekt å se hvordan resultatene varierer i praksis. Skal til med et prosjekt selv i sommer (eller, muligens til høsten, ting tar tid), skal prøve meg fram som deg for å få best mulig egenskaper på oppsettet😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...