OskarML Startet Fredag 10:00 Link til dette innlegget Startet Fredag 10:00 Er eventyrlysten å har tenkt på en lengre tur, lurte på om noen har erfaring med å seile over skagerak? Hvilke forhold er ideelle, forbredninger og hva er det lurt å ta hensyn til? PS, Båten er en jasmine 25 Link to post
Indy Svart Fredag 10:25 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:25 Det er først og fremst svært lurt å ta hensyn til været! Før du går løs på selve Skagerak, er det lurt å ta en tur på utsiden av Færder i greit vær (bris) og kjenne på forholdene i åpent hav og om du trives der. Og om du blir sjøsyk. Og om evt. passasjerer blir det. Det går an å ta en kortere kryssing først, til Väderöarna f.eks. så man får erfaring. Det er lurt å ta kryssingen av Skagerak på natta, så du ankommer Skagen (som gjerne er målet for første Skagerrak-kryssing) i dagslys. Før du ankommer Skagen må du krysse skipsleia nord for Grenen, og den er temmelig trafikkert, så det vil du unngå første gang i mørket (det er ikke mange årene siden en norsk seilbåt ble påkjørt av en lastebåt nord for Skagen). Forberedelser: Igjen, først og fremst værmeldinger. Ideelle forhold er selvsagt moderate vinder fra nord (hvis du krysser fra Oslofjorden da). Sjekk flere værmodeller, og tenk at det det melder i kastene er det det blir. Minst. Og bølgevarsel: de største bølgene er minst dobbelt så store som bølgevarslet. Navigasjonsutstyr som virker i mørke og all slags vær, og gjerne AIS (minimum mottaker). VHF anbefales, særlig ift. skipstrafikken. Og ellers må båten være i sjødyktig stand, og et minimum av nødutstyr anbefales jo. Link to post
TrikkerN Lønning Svart Fredag 10:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:34 Indy skrev 8 minutter siden: Det er først og fremst svært lurt å ta hensyn til været! Før du går løs på selve Skagerak, er det lurt å ta en tur på utsiden av Færder i greit vær (bris) og kjenne på forholdene i åpent hav og om du trives der. Og om du blir sjøsyk. Og om evt. passasjerer blir det. Det går an å ta en kortere kryssing først, til Väderöarna f.eks. så man får erfaring. Det er lurt å ta kryssingen av Skagerak på natta, så du ankommer Skagen (som gjerne er målet for første Skagerrak-kryssing) i dagslys. Før du ankommer Skagen må du krysse skipsleia nord for Grenen, og den er temmelig trafikkert, så det vil du unngå første gang i mørket (det er ikke mange årene siden en norsk seilbåt ble påkjørt av en lastebåt nord for Skagen). Forberedelser: Igjen, først og fremst værmeldinger. Ideelle forhold er selvsagt moderate vinder fra nord (hvis du krysser fra Oslofjorden da). Sjekk flere værmodeller, og tenk at det det melder i kastene er det det blir. Minst. Og bølgevarsel: de største bølgene er minst dobbelt så store som bølgevarslet. Navigasjonsutstyr som virker i mørke og all slags vær, og gjerne AIS (minimum mottaker). VHF anbefales, særlig ift. skipstrafikken. Og ellers må båten være i sjødyktig stand, og et minimum av nødutstyr anbefales jo. Jeg antar båten ligger i Kristiansand, det virker tungvint å seile bort til Færder, for å kjenner litt på været? Link to post
Indy Svart Fredag 10:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:38 1 minute ago, TrikkerN Lønning said: Jeg antar båten ligger i Kristiansand ... det var dette med å lese emneoverskriften, da... Da har du sikkert kjent på været utenfor Oksøy... Link to post
TrikkerN Lønning Svart Fredag 10:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:40 Indy skrev 2 minutter siden: ... det var dette med å lese emneoverskriften, da... Da har du sikkert kjent på været utenfor Oksøy... Hehe, jeg trodde (først) jeg misset noe. Men jeg er uansett enig med deg, at å blir kjent med båten i litt sjø og vind ikke er dumt! Når det gjelder seiling, blir jeg nok taus. Link to post
Framtia Svart Fredag 10:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:47 Du korter ned overfarten en god del om du går opp mot Risør før du legger kursen mot Skagen. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Code0 Svart Fredag 10:53 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:53 Det er litt sånn at må du spørre, så har du ikke nok erfaring. Seil litt utaskjærs opp og ned kysten, og øk vindstyrke og bølgehøyde etterhvert. Spør deg selv, har jeg lyst til dette i mørket og i ett døgn. 85 nm i åpens sjø. 10 timer i 8,5 kn (som du ikke klarer), 20 timer i 4,25 knop, som er mer realistisk. Og så rundt Skagens rev og inn til Skagen. Start midt på dagen, så er du ute i åpent hav i mørket. Rundt Skagens rev er det som nevnt stor skipstrafikk. Link to post
tilplan Svart Fredag 11:52 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:52 Hvis eventyrlysten sier at det er nok å komme til Danmark, er det jo ikke nødvendig å ta hele strekket til Skagen. Det kan jo være at Hirtshals eller Hanstholm er tilstrekkelig. Da er det også mulig å se hvilken kurs som passer best i de aktuelle forholdene. Uansett, værmelding og erfaring må til. Stikk nesa utover og kjenn på hvordan både du, mannskap og båt trives i ulike forhold. Hadde tenkt en tur over selv for noen år siden med familien i motorbåt, men etter et kvarter med dunking fant jeg ut at dette gidder jeg ikke å forholde meg til i fem timer. Så viktig var det ikke å komme til Danmark. Hadde det vært viktig, ville vi greit kommet over. Link to post
OskarML Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Tusen takk for mange gode råd og svar, har god tid på å lære men skal få det til i nærere fremtid Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn