Jump to content

Kristiansand til danmark i en 25 fots seilbåt?


OskarML

Recommended Posts

Det er først og fremst svært lurt å ta hensyn til været!

 

Før du går løs på selve Skagerak, er det lurt å ta en tur på utsiden av Færder i greit vær (bris) og kjenne på forholdene i åpent hav og om du trives der. Og om du blir sjøsyk. Og om evt. passasjerer blir det. Det går an å ta en kortere kryssing først, til Väderöarna f.eks. så man får erfaring.

 

Det er lurt å ta kryssingen av Skagerak på natta, så du ankommer Skagen (som gjerne er målet for første Skagerrak-kryssing) i dagslys. Før du ankommer Skagen må du krysse skipsleia nord for Grenen, og den er temmelig trafikkert, så det vil du unngå første gang i mørket (det er ikke mange årene siden en norsk seilbåt ble påkjørt av en lastebåt nord for Skagen).

 

Forberedelser:

 

Igjen, først og fremst værmeldinger. Ideelle forhold er selvsagt moderate vinder fra nord (hvis du krysser fra Oslofjorden da). Sjekk flere værmodeller, og tenk at det det melder i kastene er det det blir. Minst. Og bølgevarsel: de største bølgene er minst dobbelt så store som bølgevarslet.

 

Navigasjonsutstyr som virker i mørke og all slags vær, og gjerne AIS (minimum mottaker). VHF anbefales, særlig ift. skipstrafikken.

 

Og ellers må båten være i sjødyktig stand, og et minimum av nødutstyr anbefales jo. 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Indy skrev 8 minutter siden:

Det er først og fremst svært lurt å ta hensyn til været!

 

Før du går løs på selve Skagerak, er det lurt å ta en tur på utsiden av Færder i greit vær (bris) og kjenne på forholdene i åpent hav og om du trives der. Og om du blir sjøsyk. Og om evt. passasjerer blir det. Det går an å ta en kortere kryssing først, til Väderöarna f.eks. så man får erfaring.

 

Det er lurt å ta kryssingen av Skagerak på natta, så du ankommer Skagen (som gjerne er målet for første Skagerrak-kryssing) i dagslys. Før du ankommer Skagen må du krysse skipsleia nord for Grenen, og den er temmelig trafikkert, så det vil du unngå første gang i mørket (det er ikke mange årene siden en norsk seilbåt ble påkjørt av en lastebåt nord for Skagen).

 

Forberedelser:

 

Igjen, først og fremst værmeldinger. Ideelle forhold er selvsagt moderate vinder fra nord (hvis du krysser fra Oslofjorden da). Sjekk flere værmodeller, og tenk at det det melder i kastene er det det blir. Minst. Og bølgevarsel: de største bølgene er minst dobbelt så store som bølgevarslet.

 

Navigasjonsutstyr som virker i mørke og all slags vær, og gjerne AIS (minimum mottaker). VHF anbefales, særlig ift. skipstrafikken.

 

Og ellers må båten være i sjødyktig stand, og et minimum av nødutstyr anbefales jo. 

 

 

 

 

 

 

Jeg antar båten ligger i Kristiansand, det virker tungvint å seile bort til Færder, for å kjenner litt på været?:glimter:

Link to post
Indy skrev 2 minutter siden:

 

... det var dette med å lese emneoverskriften, da... :undrer:

 

Da har du sikkert kjent på været utenfor Oksøy...

Hehe, jeg trodde (først) jeg misset noe.

 

Men jeg er uansett enig med deg, at å blir kjent med båten i litt sjø og vind ikke er dumt! :tommel_opp:

Når det gjelder seiling, blir jeg nok taus. 

Link to post

Det er litt sånn at må du spørre, så har du ikke nok erfaring. Seil litt utaskjærs opp og ned kysten, og øk vindstyrke og bølgehøyde etterhvert. Spør deg selv, har jeg lyst til dette i mørket og i ett døgn. 85 nm i åpens sjø. 10 timer i 8,5 kn (som du ikke klarer), 20 timer i 4,25 knop, som er mer realistisk. Og så rundt Skagens rev og inn til Skagen. Start midt på dagen, så er du ute i åpent hav i mørket. Rundt Skagens rev er det som nevnt stor skipstrafikk.

 

image.png

image.png

Link to post

Hvis eventyrlysten sier at det er nok å komme til Danmark, er det jo ikke nødvendig å ta hele strekket til Skagen. Det kan jo være at Hirtshals eller Hanstholm er tilstrekkelig. Da er det også mulig å se hvilken kurs som passer best i de aktuelle forholdene. Uansett, værmelding og erfaring må til. Stikk nesa utover og kjenn på hvordan både du, mannskap og båt trives i ulike forhold. 

 

Hadde tenkt en tur over selv for noen år siden med familien i motorbåt, men etter et kvarter med dunking fant jeg ut at dette gidder jeg ikke å forholde meg til i fem timer. Så viktig var det ikke å komme til Danmark. Hadde det vært viktig, ville vi greit kommet over.

Link to post

Yr.no og windy.com. 

Vhf. Vester m. kroker, sikringsline på dekk. 

Ekstremt varmt tøy flyteplagg, natta er (oftest) rå og kald. 

Og planlegg tur, men være villig til å endre målet til f.eks Mandal/ Grimstad "on the fly" om det viser seg det minste ukomfortabelt. Husk også værmeldingen for retur...

Hanstholm og Hirtshals er lette mål fra Kristiansand. Skagen virker mye lengre (og er jo noe lengre også). Du må holde jækla my lengre avstand til land på nordspissen av Danmark enn du kunne tenke deg i dine villeste fantasier...( Var ombord i en seilbåt som hadde to danske telefonnummer tapet på bestikket; forklaring var at det var de han pleide å ringe når han kjørte seg fast i sanden..) Jeg har vel pleid å brenne av ca 12-15 timer... ( 26' Albin/ 26' maxi) Har merkelig nok ikke fått surret meg over med "nybåten" (33' Bavaria, 2005 modell).

Og forresten: radarreflektor... Må du nok også ha... ( Fikk tett tåke engang og hørte tung motordur, greide ikke å lokalisere lyden. Plutselig så var det plateskjøter og rust som bevegde seg rett foran baugen fra babord til styrbord, så var det borte, så ble det stille. Kjøpte en _større_ reflektor i samme øyeblikk jeg kom i land i Danmark...

Grei tur. 

Men litt forberedelse er nok på sin plass ;-)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...