OskarML Startet 16.Mai Link til dette innlegget Startet 16.Mai Er eventyrlysten å har tenkt på en lengre tur, lurte på om noen har erfaring med å seile over skagerak? Hvilke forhold er ideelle, forbredninger og hva er det lurt å ta hensyn til? PS, Båten er en jasmine 25 Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Det er først og fremst svært lurt å ta hensyn til været! Før du går løs på selve Skagerak, er det lurt å ta en tur på utsiden av Færder i greit vær (bris) og kjenne på forholdene i åpent hav og om du trives der. Og om du blir sjøsyk. Og om evt. passasjerer blir det. Det går an å ta en kortere kryssing først, til Väderöarna f.eks. så man får erfaring. Det er lurt å ta kryssingen av Skagerak på natta, så du ankommer Skagen (som gjerne er målet for første Skagerrak-kryssing) i dagslys. Før du ankommer Skagen må du krysse skipsleia nord for Grenen, og den er temmelig trafikkert, så det vil du unngå første gang i mørket (det er ikke mange årene siden en norsk seilbåt ble påkjørt av en lastebåt nord for Skagen). Forberedelser: Igjen, først og fremst værmeldinger. Ideelle forhold er selvsagt moderate vinder fra nord (hvis du krysser fra Oslofjorden da). Sjekk flere værmodeller, og tenk at det det melder i kastene er det det blir. Minst. Og bølgevarsel: de største bølgene er minst dobbelt så store som bølgevarslet. Navigasjonsutstyr som virker i mørke og all slags vær, og gjerne AIS (minimum mottaker). VHF anbefales, særlig ift. skipstrafikken. Og ellers må båten være i sjødyktig stand, og et minimum av nødutstyr anbefales jo. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Indy skrev 8 minutter siden: Det er først og fremst svært lurt å ta hensyn til været! Før du går løs på selve Skagerak, er det lurt å ta en tur på utsiden av Færder i greit vær (bris) og kjenne på forholdene i åpent hav og om du trives der. Og om du blir sjøsyk. Og om evt. passasjerer blir det. Det går an å ta en kortere kryssing først, til Väderöarna f.eks. så man får erfaring. Det er lurt å ta kryssingen av Skagerak på natta, så du ankommer Skagen (som gjerne er målet for første Skagerrak-kryssing) i dagslys. Før du ankommer Skagen må du krysse skipsleia nord for Grenen, og den er temmelig trafikkert, så det vil du unngå første gang i mørket (det er ikke mange årene siden en norsk seilbåt ble påkjørt av en lastebåt nord for Skagen). Forberedelser: Igjen, først og fremst værmeldinger. Ideelle forhold er selvsagt moderate vinder fra nord (hvis du krysser fra Oslofjorden da). Sjekk flere værmodeller, og tenk at det det melder i kastene er det det blir. Minst. Og bølgevarsel: de største bølgene er minst dobbelt så store som bølgevarslet. Navigasjonsutstyr som virker i mørke og all slags vær, og gjerne AIS (minimum mottaker). VHF anbefales, særlig ift. skipstrafikken. Og ellers må båten være i sjødyktig stand, og et minimum av nødutstyr anbefales jo. Jeg antar båten ligger i Kristiansand, det virker tungvint å seile bort til Færder, for å kjenner litt på været? Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai 1 minute ago, TrikkerN Lønning said: Jeg antar båten ligger i Kristiansand ... det var dette med å lese emneoverskriften, da... Da har du sikkert kjent på været utenfor Oksøy... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Indy skrev 2 minutter siden: ... det var dette med å lese emneoverskriften, da... Da har du sikkert kjent på været utenfor Oksøy... Hehe, jeg trodde (først) jeg misset noe. Men jeg er uansett enig med deg, at å blir kjent med båten i litt sjø og vind ikke er dumt! Når det gjelder seiling, blir jeg nok taus. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Du korter ned overfarten en god del om du går opp mot Risør før du legger kursen mot Skagen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Code0 Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Det er litt sånn at må du spørre, så har du ikke nok erfaring. Seil litt utaskjærs opp og ned kysten, og øk vindstyrke og bølgehøyde etterhvert. Spør deg selv, har jeg lyst til dette i mørket og i ett døgn. 85 nm i åpens sjø. 10 timer i 8,5 kn (som du ikke klarer), 20 timer i 4,25 knop, som er mer realistisk. Og så rundt Skagens rev og inn til Skagen. Start midt på dagen, så er du ute i åpent hav i mørket. Rundt Skagens rev er det som nevnt stor skipstrafikk. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Hvis eventyrlysten sier at det er nok å komme til Danmark, er det jo ikke nødvendig å ta hele strekket til Skagen. Det kan jo være at Hirtshals eller Hanstholm er tilstrekkelig. Da er det også mulig å se hvilken kurs som passer best i de aktuelle forholdene. Uansett, værmelding og erfaring må til. Stikk nesa utover og kjenn på hvordan både du, mannskap og båt trives i ulike forhold. Hadde tenkt en tur over selv for noen år siden med familien i motorbåt, men etter et kvarter med dunking fant jeg ut at dette gidder jeg ikke å forholde meg til i fem timer. Så viktig var det ikke å komme til Danmark. Hadde det vært viktig, ville vi greit kommet over. Sitér dette innlegget Link to post
OskarML Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai Tusen takk for mange gode råd og svar, har god tid på å lære men skal få det til i nærere fremtid Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Yr.no og windy.com. Vhf. Vester m. kroker, sikringsline på dekk. Ekstremt varmt tøy flyteplagg, natta er (oftest) rå og kald. Og planlegg tur, men være villig til å endre målet til f.eks Mandal/ Grimstad "on the fly" om det viser seg det minste ukomfortabelt. Husk også værmeldingen for retur... Hanstholm og Hirtshals er lette mål fra Kristiansand. Skagen virker mye lengre (og er jo noe lengre også). Du må holde jækla my lengre avstand til land på nordspissen av Danmark enn du kunne tenke deg i dine villeste fantasier...( Var ombord i en seilbåt som hadde to danske telefonnummer tapet på bestikket; forklaring var at det var de han pleide å ringe når han kjørte seg fast i sanden..) Jeg har vel pleid å brenne av ca 12-15 timer... ( 26' Albin/ 26' maxi) Har merkelig nok ikke fått surret meg over med "nybåten" (33' Bavaria, 2005 modell). Og forresten: radarreflektor... Må du nok også ha... ( Fikk tett tåke engang og hørte tung motordur, greide ikke å lokalisere lyden. Plutselig så var det plateskjøter og rust som bevegde seg rett foran baugen fra babord til styrbord, så var det borte, så ble det stille. Kjøpte en _større_ reflektor i samme øyeblikk jeg kom i land i Danmark... Grei tur. Men litt forberedelse er nok på sin plass ;-) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Code0 Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai sandman1 skrev 39 minutter siden: Jeg har vel pleid å brenne av ca 12-15 timer... ( 26' Albin/ 26' maxi) Hvilken strekning bruker du 12-15 timer på? Sitér dette innlegget Link to post
audunfr Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Heia. Svarer ikke helt på spørsmålet da jeg har seilt litt før. Tok over fra gøteborg i fjor, forbi ytterkanten av Danmark (skulle egentlig innom Skagen) med 31 fot skute og familie på 5 (barn på 2, 5 og 7) til Kristiansand. Planla godt, fint vær så gikk det veldig fint. Har vhf og radar, men ikke radarreflektor eller AiS. Tror nok som de over sier er viktig å tenke værvarsel er best case og gange på litt. Jeg vet at jeg personlig klarer dårlig vær, men minstemann mistrives ved 2m bølger. Så da prøver jeg å gå med helst maks 0,9m meldte. Ikke alltid lett å få til. Så er det å innstille hode på at det tar x-y timer ++ som er vanskelig synes jeg. Over fra Kristiansand til Skagen hadde jeg regnet 18-28t. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Fin tur. når du sjekker vær og vind, bruk modellen Icon på windy. Se på vindkast. Er som regel det det blir av vind. icom meldte 9 ms i kastene der vi er i dag. Hadde 10-11 på det meste på bølgevarsel, husk at de største bølgene blir dobbelt så store som varslet. gå rett til Skagen. Ta en pause der. Så til Læsø. Så til Anholt. Gjennom Øresund er det helt ok. Finn deg en plass inni København i kanalene. Er en gjestehavn ved operaen også, men den er litt hektisk. Vi lå på Wilders plass en ukes tid. Fint der. Var trangt å manøvrere for oss. Er god plass til deg 😊 hjem igjen, gå Limfjorden. Er fint også langs andre siden av Danmark. ha nok tid. Da slipper du å gå i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Som de fleste sier så er tingen å øve, siden du holder til i Kristiansand er det ypperlig å seile utaskjærs fra Flekkerøy til Uvår og videre, vil du dra på lengre tur så kan du øve utenfor lindesnes og legge til på øyene rundt skulle det bli for mye.. Ellers kan radarreflektorer være lurt å ha på båten din, skagerrak er en av de mest traffikerte farvannene i dette hjørnet av jorda, og selvfølgelig ha utstyr du stoler på Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
goggen000 Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Er du det minste blitt usikker etter dette anbefales å seile i nærområde først Skagerak er ikke å spøke med selv sommerstid Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Litt juridisk så er det viktig å ha minst ansvarsforsikring på båten, og ha med bevis for dette når du reiser til danmark, det fortalte iallefall det danske søfartsstyrelsen, ellers er det norske krav og regler som gjelder Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.