Jump to content

Yamaha F40 fortsetter å kinne etter den har startet

kjetillunde

Recommended Posts

En mulighet er treghet i innslagsmekanisme.

Når du strømsetter starteren så "løftes" det lille tannhjulet slik at det får inngrep med tannkransen på svinghjulet.

Ta ut tenningsnøkkel og putt i lomma, så kan du løfte det lille tannhjulet med en bred skrutrekker eller annet egnet verktøy.

Dersom det lille tannhjulet returnerer lett og konsist er det trolig bra, men kan du føle treghet er det trolig lurt å demontere starter og vaske de bevegelige delene og smøre opp med tynt fett / eller tykk olje. Minimal påføring. Glem spray...

Tregheten kan feks komme av gammelt størknet møkkete fett.

Komodo skrev for 6 timer siden:

I tillegg til det @dieselfan foreslår, kan være tenningslåsen som henger. 

I min tidligere Askeladden 605 (m Mercury 115), hadde jeg samme tilfelle. Det viste seg at det  var tennings-låsen som hang seg opp. Da det var en del sjø, og i tillegg mye vind/støy, merket jeg ikke dette før det begynte å ryke/lukte svidd i fra motoren.!!!. Gikk heldigvis greit uten dramatikk, men måtte ha ny starter. :gråter:

dieselfan skrev On 16.5.2025 at 23.49:

Når du strømsetter starteren så "løftes" det lille tannhjulet slik at det får inngrep med tannkransen på svinghjulet.

Ta ut tenningsnøkkel og putt i lomma, så kan du løfte det lille tannhjulet med en bred skrutrekker eller annet egnet verktøy.

Dersom det lille tannhjulet returnerer lett og konsist er det trolig bra, men kan du føle treghet er det trolig lurt å demontere starter og vaske de bevegelige delene og smøre opp med tynt fett / eller tykk olje. Minimal påføring. Glem spray...

Takk dieselfan. Dersom det ikke er tenningslåsen skal jeg sjekke dette. 

LM 605 skrev On 17.5.2025 at 6.53:

I min tidligere Askeladden 605 (m Mercury 115), hadde jeg samme tilfelle. Det viste seg at det  var tennings-låsen som hang seg opp. Da det var en del sjø, og i tillegg mye vind/støy, merket jeg ikke dette før det begynte å ryke/lukte svidd i fra motoren.!!!. Gikk heldigvis greit uten dramatikk, men måtte ha ny starter. :gråter:

Måtte du ha ny kontrollboks eller var det kun tenningslåsen (den lille dingsen du setter nøkkelen i) du måtte ha ny?

kjetillunde skrev 14 minutter siden:

Måtte du ha ny kontrollboks eller var det kun tenningslåsen (den lille dingsen du setter nøkkelen i) du måtte ha ny?

Du trenger ikke ny kontrollboks, du kan bytte kun tenningslåsen. Og den er ikke dyr, så det er ingen stor utgift å utelukke det elementet. 

subwoofer skrev On 20.5.2025 at 11.56:

Spørs på pluggen bakpå, kommer man til pinnene kan man sjekke med et (billig) multimeter.

Kontakten ligger 25cm utenfor motoren, så tilgangen er veldig god, store pinner og relativt god klaring mellom pinnene for isolert trådklype.

dieselfan skrev for 11 timer siden:

Nå sjekket ikke jeg alle motorkoder og produksjonsår...
Siden du ikke har delt noen av delene tror jeg det er mest riktig at vi deler skyld i denne saken :kul: :fniser:

Det er en Yamaha F40 BETL fra 2003. 

Bør jeg skru fra hverandre denne kontrollboksen og måle med multimeter, eller er det inni motoren jeg kan måle?

20250522_215601.jpg.693f0c83465751c0342f02d3cde488e6.jpg

subwoofer skrev 26 minutter siden:

Jeg tenkte å måle rett på selve tenningslåsen, altså inni kontrollboksen. Men jeg vet ikke hvor lett det er å komme seg inn i den. 

Den må nok først skrus av, så deles. Men det må man jo uansett for å bytte tenningslås.

Mitt råd er fremdeles å bare bytte den tenningslåsen først som sist uten å måle. Den kan være treg på å returnere, men det er ikke sikkert du klarer å måle det uten å være veldig dreven. Når du først splitter kontrollboksen er det ikke verd jobben å sette den sammen igjen med gammel tenningslås. Men det var nå min mening. 

dieselfan skrev On 16.5.2025 at 23.49:

Ser denne grei ut eller bør jeg demontere den, rense og smøre?

https://youtube.com/shorts/-cCbj-yVdsQ?si=IP2OZR3lHc_1N-Gz

kjetillunde skrev 2 minutter siden:

Ser denne grei ut eller bør jeg demontere den, rense og smøre?

Ypperlig snutt, og god testteknikk :tommel_opp: :tommel_opp:

Min mening er at denne ser og høres ut til å være helt ok.

Ville ikke tippet at feilen ligger her. Men nå som du har funnet riktig teknikk, så håper jeg du er enig i at det er en enkel og billig sjekk som er lurt å ta før innkjøp av kostbare deler :glimter:

dieselfan skrev 36 minutter siden:

Ypperlig snutt, og god testteknikk :tommel_opp: :tommel_opp:

Min mening er at denne ser og høres ut til å være helt ok.

Ville ikke tippet at feilen ligger her. Men nå som du har funnet riktig teknikk, så håper jeg du er enig i at det er en enkel og billig sjekk som er lurt å ta før innkjøp av kostbare deler :glimter:

Fint 👍 Ja enig med deg i det. 😊

Da er det vel av med kontrollboksen og teste tenningslåsen. Hvordan måler man den med multimeter? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...