kjetillunde Startet 16.Mai Link til dette innlegget Startet 16.Mai Yamaha F40 fortsetter å kinne etter den har startet. Den holder på noen sekunder mens motoren går. Hva kan være årsaken til det? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai En mulighet er treghet i innslagsmekanisme. Når du strømsetter starteren så "løftes" det lille tannhjulet slik at det får inngrep med tannkransen på svinghjulet. Ta ut tenningsnøkkel og putt i lomma, så kan du løfte det lille tannhjulet med en bred skrutrekker eller annet egnet verktøy. Dersom det lille tannhjulet returnerer lett og konsist er det trolig bra, men kan du føle treghet er det trolig lurt å demontere starter og vaske de bevegelige delene og smøre opp med tynt fett / eller tykk olje. Minimal påføring. Glem spray... Tregheten kan feks komme av gammelt størknet møkkete fett. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai kjetillunde skrev 51 minutter siden: Yamaha F40 fortsetter å kinne etter den har startet. Den holder på noen sekunder mens motoren går. Hva kan være årsaken til det? I tillegg til det @dieselfan foreslår, kan være tenningslåsen som henger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LM 605 Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Komodo skrev for 6 timer siden: I tillegg til det @dieselfan foreslår, kan være tenningslåsen som henger. I min tidligere Askeladden 605 (m Mercury 115), hadde jeg samme tilfelle. Det viste seg at det var tennings-låsen som hang seg opp. Da det var en del sjø, og i tillegg mye vind/støy, merket jeg ikke dette før det begynte å ryke/lukte svidd i fra motoren.!!!. Gikk heldigvis greit uten dramatikk, men måtte ha ny starter. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai Komodo skrev On 17.5.2025 at 0.31: I tillegg til det @dieselfan foreslår, kan være tenningslåsen som henger. Dette virker kanskje enklest å sjekke først. Er tenningslåsen den du stikker nøkkelen inn i? Hvordan sjekker jeg om det er denne som er årsaken? Er det bare å spraye med 556? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai dieselfan skrev On 16.5.2025 at 23.49: En mulighet er treghet i innslagsmekanisme. Når du strømsetter starteren så "løftes" det lille tannhjulet slik at det får inngrep med tannkransen på svinghjulet. Ta ut tenningsnøkkel og putt i lomma, så kan du løfte det lille tannhjulet med en bred skrutrekker eller annet egnet verktøy. Dersom det lille tannhjulet returnerer lett og konsist er det trolig bra, men kan du føle treghet er det trolig lurt å demontere starter og vaske de bevegelige delene og smøre opp med tynt fett / eller tykk olje. Minimal påføring. Glem spray... Tregheten kan feks komme av gammelt størknet møkkete fett. Takk dieselfan. Dersom det ikke er tenningslåsen skal jeg sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Hvordan sjekker jeg om tenningslåsen er iorden? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Tror du må bytte den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Spørs på pluggen bakpå, kommer man til pinnene kan man sjekke med et (billig) multimeter. Da skal det være kontakt mellom "tenning på" og "start" når nøkkelen vris til start, ellers ikke. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai LM 605 skrev On 17.5.2025 at 6.53: I min tidligere Askeladden 605 (m Mercury 115), hadde jeg samme tilfelle. Det viste seg at det var tennings-låsen som hang seg opp. Da det var en del sjø, og i tillegg mye vind/støy, merket jeg ikke dette før det begynte å ryke/lukte svidd i fra motoren.!!!. Gikk heldigvis greit uten dramatikk, men måtte ha ny starter. Måtte du ha ny kontrollboks eller var det kun tenningslåsen (den lille dingsen du setter nøkkelen i) du måtte ha ny? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai kjetillunde skrev 14 minutter siden: Måtte du ha ny kontrollboks eller var det kun tenningslåsen (den lille dingsen du setter nøkkelen i) du måtte ha ny? Du trenger ikke ny kontrollboks, du kan bytte kun tenningslåsen. Og den er ikke dyr, så det er ingen stor utgift å utelukke det elementet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Komodo skrev 23 minutter siden: Du trenger ikke ny kontrollboks, du kan bytte kun tenningslåsen. Og den er ikke dyr, så det er ingen stor utgift å utelukke det elementet. Ok, må jeg ha nye nøkler også da? Sitér dette innlegget Link to post
KaiH89 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai 6 minutes ago, kjetillunde said: Ok, må jeg ha nye nøkler også da? Det følger med Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai subwoofer skrev On 20.5.2025 at 11.56: Spørs på pluggen bakpå, kommer man til pinnene kan man sjekke med et (billig) multimeter. Kontakten ligger 25cm utenfor motoren, så tilgangen er veldig god, store pinner og relativt god klaring mellom pinnene for isolert trådklype. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai dieselfan skrev On 21.5.2025 at 18.21: Kontakten ligger 25cm utenfor motoren, så tilgangen er veldig god, store pinner og relativt god klaring mellom pinnene for isolert trådklype. Hvor ligger denne kontakten dere snakker om? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Mai Link til dette innlegget Svart 22.Mai Nå sjekket ikke jeg alle motorkoder og produksjonsår... Siden du ikke har delt noen av delene tror jeg det er mest riktig at vi deler skyld i denne saken Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Motoren har vel også et starterrelé som kan bli brent/tregt, men om dette er integrert i starter eller ikke aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai dieselfan skrev for 11 timer siden: Nå sjekket ikke jeg alle motorkoder og produksjonsår... Siden du ikke har delt noen av delene tror jeg det er mest riktig at vi deler skyld i denne saken Det er en Yamaha F40 BETL fra 2003. Bør jeg skru fra hverandre denne kontrollboksen og måle med multimeter, eller er det inni motoren jeg kan måle? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Jeg tenkte å måle rett på selve tenningslåsen, altså inni kontrollboksen. Men jeg vet ikke hvor lett det er å komme seg inn i den. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai subwoofer skrev 26 minutter siden: Jeg tenkte å måle rett på selve tenningslåsen, altså inni kontrollboksen. Men jeg vet ikke hvor lett det er å komme seg inn i den. Den må nok først skrus av, så deles. Men det må man jo uansett for å bytte tenningslås. Mitt råd er fremdeles å bare bytte den tenningslåsen først som sist uten å måle. Den kan være treg på å returnere, men det er ikke sikkert du klarer å måle det uten å være veldig dreven. Når du først splitter kontrollboksen er det ikke verd jobben å sette den sammen igjen med gammel tenningslås. Men det var nå min mening. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Og du har et godt poeng der. En ny koster vel ikke mer enn et par hundrelapper og etter 22 år i aggressivt miljø er den nok nær enden uansett. Så støtter @Komodo der, bytt på mistanke! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai dieselfan skrev On 16.5.2025 at 23.49: En mulighet er treghet i innslagsmekanisme. Når du strømsetter starteren så "løftes" det lille tannhjulet slik at det får inngrep med tannkransen på svinghjulet. Ta ut tenningsnøkkel og putt i lomma, så kan du løfte det lille tannhjulet med en bred skrutrekker eller annet egnet verktøy. Dersom det lille tannhjulet returnerer lett og konsist er det trolig bra, men kan du føle treghet er det trolig lurt å demontere starter og vaske de bevegelige delene og smøre opp med tynt fett / eller tykk olje. Minimal påføring. Glem spray... Tregheten kan feks komme av gammelt størknet møkkete fett. Ser denne grei ut eller bør jeg demontere den, rense og smøre? https://youtube.com/shorts/-cCbj-yVdsQ?si=IP2OZR3lHc_1N-Gz Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai kjetillunde skrev 2 minutter siden: Ser denne grei ut eller bør jeg demontere den, rense og smøre? Ypperlig snutt, og god testteknikk Min mening er at denne ser og høres ut til å være helt ok. Ville ikke tippet at feilen ligger her. Men nå som du har funnet riktig teknikk, så håper jeg du er enig i at det er en enkel og billig sjekk som er lurt å ta før innkjøp av kostbare deler Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai dieselfan skrev 36 minutter siden: Ypperlig snutt, og god testteknikk Min mening er at denne ser og høres ut til å være helt ok. Ville ikke tippet at feilen ligger her. Men nå som du har funnet riktig teknikk, så håper jeg du er enig i at det er en enkel og billig sjekk som er lurt å ta før innkjøp av kostbare deler Fint 👍 Ja enig med deg i det. 😊 Da er det vel av med kontrollboksen og teste tenningslåsen. Hvordan måler man den med multimeter? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai Sett meteeret på OHM Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.