Jump to content

Dieselforbruk per sesong – flybridgebåt 35–45 fot

Bjarty

Recommended Posts

Hei godtfolk!

Jeg går med tanker om å kjøpe meg en brukt flybridgebåt i 35–45 fotsklassen – typiske kandidater er Princess, Fairline, Sealine og lignende fra 90- og 2000-tallet, gjerne med 2x Volvo diesel. Ikke noe hastverk, men prøver å få et bedre bilde av det totale kostnadsbildet før jeg eventuelt tar steget.

Det jeg lurer på er rett og slett:

Hva bruker dere av diesel i løpet av en normal sesong?

Forstår at dette varierer voldsomt – noen tusler rundt i indre Oslofjord i 6 knop, andre brenner seg til Arendal på fredag og hjem igjen søndag. Men jeg er ute etter et slags erfaringsbasert spenn.

Hvor mye er typisk for «moderat» bruk?

Hva er «aktiv» bruk i praksis – snakker vi 3000 liter? 5000 liter?

Hva med de som ikke nødvendigvis kjører så langt, men koser seg mye rundt nærområdene?

Setter stor pris på innspill, enten det er med eksakte tall, anslag, eller bare et innblikk i deres bruksmønster. Gjerne med info om båtmodell og motoroppsett også, om det ikke er hemmelig.

Tommelfingerregelen er vel at lurer du på hva det koster, da har du ikke råd. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Bjarty skrev 26 minutter siden:

Hva med de som ikke nødvendigvis kjører så langt, men koser seg mye rundt nærområdene?

I 5-6 knop kan en 35fot bruke 6liter/time med en motor og aksel. 6liter x 50 timer = 300 liter/sesong.

Det finnes uhyggelige mengder av forbruksdata på sgs alle båt/motorkombinasjoner, jeg begriper ikke hvordan disse spørsmålene du stiller kan være til vesentlig hjelp for deg når det er så grasat uspesifikt.

Du vet vel hvor mange motortimer du kommer til å ha ?

Kan du ikke lage deg en liten tabell med forbruksdata for de 3-4 mest aktuelle båtene vs ditt typiske timetall ??

Bjarty skrev for 2 timer siden:

Hvor mye er typisk for «moderat» bruk?

Hva er «aktiv» bruk i praksis – snakker vi 3000 liter? 5000 liter?

Setter stor pris på innspill, enten det er med eksakte tall, anslag,

Forbruk per sesong kan vel være alt fra 100 liter til 30.000 liter. 

Men som @dieselfan sier så skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør om dette. Skjønner jo at du lurer på hva det koster å ha en slik båt som du drømmer om, men alle kostnader knyttet til båtholdet kan variere ekstremt, deriblant dieselforbruket. Skal du finne ut hva en slik båt koster deg må du først klarlegge dine egne parametere. Det går på alt fra bruk til service, opplag kapitalkostnad osv. 

Typisk antall kjørte timer per år pleier å være 50-80 timer. De med store båter pleier å kjøre mer i 7-8 knop enn de mindre ofte fordi det er dyrere per nm å kjøre en større båt enn mindre.

Hvis du regner 50 timer per år, dvs bruker båten gjennomsnittlig og dvs ikke særlig mye blir ca tall:

Typisk 42 foter=5l/nm ~100 l/t v/20knop og 7 l/t ved 7knop

Typisk 35 foter=3 l/nm ~ 60 l/t v/20knop og 6 l/t ved 7 knop

Hvis du regner med 75% i 7 knop for 42 foter blir det 1500 liter diesel

Hvis du regner med 50% i 7 knop for 35 foter blir det ca 1600 liter 

Altså ca like mye i praksis per år. Så er det sikkert mange meninger rundt temaet men for et rent overslagstall er det ovennevnte nok i nærheten. 

Så minst 1500 l/år må du regne = ca 30 l/t i gjennomsnitt.

Jeg har en spak ved styreplassen som jeg regulerer kostnader med:undrer:.

Ca 35 fot, en motor med aksel. Stor nok tank i forhold til hukommelse, slik at jeg ikke husker hva det kostet å fylle sist, når det er på tide å fylle igjen. Men vil tippe jeg bruker ca 30 liter i sesongen, resten er hobby:fniser:.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...