Jump to content

Oppstart av motor etter vinterdvale...


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

 

Skal etterhvert starte opp vår nye Solè Dieselmotor når tiden for utsetting nærmer seg. Tenkte jeg skulle lese i instruksjonsboken hvordan de anbefalte at dette skulle gjøres. Det står at vi skal fjerne dysene og kinne motoren. Er dette noe dere andre pleier å gjøre?

 

Vi vet ikke helt hvordan man gjør dette. Er det i det hele tatt nødvendig? Hvis det er det, kan noen forklare hvor dysene er og hvordan dette gjøres?

 

En annen ting jeg også leste. Det står at ved vinteropplag skal vi putte i 2% rusthemmende middel i dieseltanken. Hva slags middel bruker dere?

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er möjligt jag er en slarver :blush: men;

 

jag tar inte av dyserna på våren, jag bara startar motorn som vanligt...kollar dock slangar o sådant så att det ikke lekker någonstans.

 

har aldrig puttet i något rusthämmande i tanken, ser bara til att tanken er fylld under vintern,

förövrigt så er ju de flesta tankar av rustfritt stål. såg inga tendenser til rust förra vintern när

jag rengjorde tanken. :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt om noen som gjør noen av disse tingene. Hvis dere har en slik kopp under tanken for drenering av vann, så er det lurt å tappe av litt her i tilfelle kondens. hvis ikke kan det tappes litt på vannavskilleren for å se at det er ren diesel her. Men ta ut dysene? Jeg ville nok ikke ha gjort det, men hvis dere er usikre så går det jo an å ta en telefon til forhandleren og spørre hva han anbefaler siden motoren er helt ny. Det er imidlertid alltid en viss fare for lekkasje om man begynner å fikle med dysene, så dette er ikke noe man gjør hvis man ikke må....

 

Selv har jeg aldri båten i vinteropplag, den ligger på sjøen hele året. Men i perioder med dårlig vær så kan det likevel gå et par måneder uten start. Og dette burde vel for motorens del være likestilt med vinteropplag, mer eller mindre. Men jeg skrur ikke ut dysene for det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar, begge to!

 

Da lar vi det være med dysene.

 

Har lest endel i emneoversikten og det er noen som anbefaler og kinne motoren med stoppknappen inne for å få olje rundt i motoren. Dette står det ikke noe om i manualen til motoren vår, men det er kankje lurt å gjøre allikevel???

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om noen som tar opp dysene for å kinne motoren om våren! Støtter index i hans advarsel om å "skru på noe som er tett" - det blir som regel alltid noen overraskelser da! :nonod: Når det er sagt så ville jeg tørnet motoren for hånd, en par-tre-tørn ved hvert besøk ombord i vinteropplag.

 

Har du dekompresjons-hendel, så ville jeg kinnet motoren litt uten kompresjon først, for å fylle oljekanalene, og få smøringen igang, før man slipper hendelen. Eller bare hånd-sveive motoren noen tørn for å fordele olje på alle glideflater / -lagre.

 

Tar selvfølgelig forbehold om din / deres nye motor og evt. reklamasjon. Ville heller hørt med Amundsen (?) på Rød båtbyggeri som har satt inn motoren deres, om dette med å ta ut dysene, er nødvendig.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om noen som tar opp dysene for å kinne motoren om våren! Støtter index i hans advarsel om å "skru på noe som er tett" - det blir som regel alltid noen overraskelser da! :nonod: Når det er sagt så ville jeg tørnet motoren for hånd, en par-tre-tørn ved hvert besøk ombord i vinteropplag.

 

Har du dekompresjons-hendel, så ville jeg kinnet motoren litt uten kompresjon først, for å fylle oljekanalene, og få smøringen igang, før man slipper hendelen. Eller bare hånd-sveive motoren noen tørn for å fordele olje på alle glideflater / -lagre.

 

Tar selvfølgelig forbehold om din / deres nye motor og evt. reklamasjon. Ville heller hørt med Amundsen (?) på Rød båtbyggeri som har satt inn motoren deres, om dette med å ta ut dysene, er nødvendig.

Ja, tror vi får ta en telefon til Bolga Maritim (Jon Anton Swendsen), for å høre. Han er en av de mest behjelpelige personene jeg har pratet med!

 

Har ingen dekomprisjonshendel såvidt jeg vet...

 

Det er Andersen som har satt inn motoren. :wink:

Link to post
Share on other sites

.....Det er Andersen som har satt inn motoren.

Javisst, Andersen! - Men det var ikke langt unna da - visste at det var noe med ......sen! :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har lest endel i emneoversikten og det er noen som anbefaler og kinne motoren med stoppknappen inne for å få olje rundt i motoren.

Ja, det er lurt å gjøre hvis motoren har stått lenge.

Står faktisk anbefalt i manualen på min Yanmar 6LY2.

Har du strøm nok på startbatteriet så kinn 2-3 ganger a 10-15 sekund, vent noen minutter mellom hver kinning så du ikke overbelaster varmkjører startmotoren. Slik får du fordelt smøreolje rundt om i motoren på flater som har blitt tørre under lang stillstand.

Du sparer motoren for mye unødig slitasje på denne måten.

Dette kan sikkert Motordoktoren mye mer om.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...