Ask Startet Søndag 07:09 Link til dette innlegget Startet Søndag 07:09 Hei I vinnter har eg overhalt mastevinsjane på båten. Det var ein tabbe. Eg skulle kjøpt nye med ein gang. Den eine vinsjen er til å heisa storseglet, stramma bomløftaren, og stramma reveliner. Det er stor belastning når eg heiser storseglet. Den andre vinsjen er til spinnaker- og genakerfall, og til å stramma reveliner. Taudiameter ca. 12 mm. Dei gamle vinsjane er merka 25ST - 44A Eg ønsker vinsjar av god kvalitet. Vinsjar eg får reservedeler til om 15 år. Eg har sett litt på Andersen sine vinsjar. Einkvan med erfaring? Nye vinsjar skal sjølvsagt vera "Self tailing", og ny vinsjar skal ikkje vera mindre enn dei gamle. Må nye vinsjar vera merka med tal større enn 25 for å vera minst like store som dei gamle? Eeller må nye vera merka med eit tal større enn 44 for å vera minst like store som dei gamle? Eg er takksam for svar. Bilete i neste post. Eg skal måla trommeldiameter neste gang eg er i båten. Link to post
J-Å Svart Søndag 07:36 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:36 Jeg tror nok det der er en 25 vinsj (Edit: Heller nå mer mot at det er en 44) . Du kan jo sjekke giringen. En 25 vinsj har typisk en giring på rundt 3:1 på letteste. En 44 vinsj vil ha rundt 7:1 . Jeg ville vurdert en Lewmar 30ST. Ronstan 30QT ser også bra ut, men jeg har ikke erfaring med det merket ( ser at de eier Anderson). Det er ikke så lett å finne gode alternativer på 25. Kanskje en Ronstan 20ST holder? Link to post
Ask Svart Søndag 08:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:11 Takk J-Å Korleis sjekkar eg giringa? Eg har ikkje papirer på vinsjen. Kan vinsjar bli for store, sett bort frå plass, pris og vekt? https://seatronic.no/andersen-vinsj-med-self-tailing-nr-28st-fs-2-speed Her er link ein tidlegare tråd om vinsjen: Link to post
Steihy Svart Søndag 08:17 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:17 Har 4 Andersen wincher. 46ST til genoaskjøter, to 46 uten ST lenger frem som brukes lite. Lewmar 40 uten St på hyttetaket til alt annet. Bruker drill på babord genoawinch til å heise storseilet fordi den er ST, så den får kjørt seg litt ekstra. Lewmar 40 er god nok til å stramme og regulere storseil fra cockpit. Vet ikke utveksling. On den gamle går å dreie, setter du et merke på trommelen og teller omdreininger på en runde med sveiva. Båten er fra 86, mulig de største Andersen er nyere. Har vedlikeholdt alle, de var litt treige pga av gammel grease. Alle var strøkne. Jeg aner ikke om festene på mastevisjer er standard, og om det er hull som må passe? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart Søndag 08:21 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:21 Ask skrev 10 minutter siden: Takk J-Å Korleis sjekkar eg giringa? Eg har ikkje papirer på vinsjen. Kan vinsjar bli for store, sett bort frå plass, pris og vekt? https://seatronic.no/andersen-vinsj-med-self-tailing-nr-28st-fs-2-speed Du sveiver og teller til trommelen har gått et tørn. Hard feiring i går? Den er sikkert OK den Andersen vinsjen også. Det er jo to-girs vinsjer, så de er neppe for store. Link to post
Hulda Svart Søndag 08:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:23 Andersen er et dansk fabrikat som leverer i øvre kvalitetsskikt og prisklasse. Hulda har 4 wincher fra Andersen, hvorav én elektrisk. De ble montert 2002 og har fungert siden. Hulda har også 2 wicher fra Lewmar. Disse er fra 80-tallet, har vært jorden rundt én gang. Ble montert ica. 2004 og har fungert siden. Siste wichen montert er en elektrisk Lewmar som ble montert ca. 2015, den har fungert siden. Service nå og da, alt etter lyst og dagsform. Hvem som er best kvalitet? Vet ikke. Monterer du en 28 ST, er det kanskje nok. Tatt høyde for at jeg ikke vet vekten til seilet eller høyden på masten. Fallwinchen på Hulda er Andersen 58ST EL, som feier 50 kg storseil med 15 meter mastlik opp på 5 sekunder. Link to post
Ask Svart Søndag 08:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:26 J-Å skrev 1 minutt siden: Du sveiver og teller til trommelen har gått et tørn. Hard feiring i går? Den er sikkert OK den Andersen vinsjen også. Det er jo to-girs vinsjer, så de er neppe for store. Takk. Stille og roleg i går. Treningstur no. Deretter segling Det med "to-girs vinsj så de er neppe for store" forstår eg ikkje. Veldig fint om du forklarar nærare. Takkar. Link to post
Ask Svart Søndag 08:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:32 Hulda skrev 4 minutter siden: Andersen er et dansk fabrikat som leverer i øvre kvalitetsskikt og prisklasse. Hulda har 4 wincher fra Andersen, hvorav én elektrisk. De ble montert 2002 og har fungert siden. Hulda har også 2 wicher fra Lewmar. Disse er fra 80-tallet, har vært jorden rundt én gang. Ble montert ica. 2004 og har fungert siden. Siste wichen montert er en elektrisk Lewmar som ble montert ca. 2015, den har fungert siden. Service nå og da, alt etter lyst og dagsform. Hvem som er best kvalitet? Vet ikke. Monterer du en 28 ST, er det kanskje nok. Tatt høyde for at jeg ikke vet vekten til seilet eller høyden på masten. Fallwinchen på Hulda er Andersen 58ST EL, som feier 50 kg storseil med 15 meter mastlik opp på 5 sekunder. Meissner vinsjane er frå 1995. Altså 30 år på ein båt som er mykje brukt. Det må vera akseptabel levetid. Mastetoppen er ca. 17,5 meter over havet. Eg vil tru at storseglskinna er 14-15 meter lang. Fullspila storsegl med vogner med kulelagre. Lite friksjon. Storseglet veg nor 30 kg. Eg veit ikkje nøyaktig. Vil 28 ST vera kraftigare/ ha større utveksling enn den gamle 25 ST? Link to post
J-Å Svart Søndag 08:34 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:34 Ja, når du dreier en vei så får du en utveksling. Når du dreier andre veien så får du en annen. Så på tyngste gir oppfører en 2-trinns vinsj seg som en mindre 1-trinns. Jeg begynner forresten å lure på om det er en 44 vinsj du har. I så fall står vel valget mellom 40ST og 45ST, hvor både Andersen og Lewmar har gode alternativer. Link to post
Hulda Svart Søndag 08:37 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:37 Ja, den er hakket større. Når winchen sitter på masten så blir det ikke så mye friksjonskrefter som må overvinnes sammenlignet med fall til cockpit. Betegnelsen på Messner er litt forvirrende. Diameteren på basen vil angi størrelsen. Taudia. 12 mm kan vel angi både 26- og 44 winch. Link to post
J-Å Svart Søndag 09:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:04 Jeg fant denne skissen, for en litt mindre Meissner. Lewmar 30ST har trommel 74mm og høyde 160mm: Link to post
Hulda Svart Søndag 09:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:08 Kan måle mine minste Andersen når jeg er nede på båten. Link to post
J-Å Svart Søndag 09:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:38 Og denne indikerer også at det er det siste tallet som gjelder: https://l-36.com/compare.php Link to post
Hulda Svart Søndag 09:41 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:41 Jeg har tittet på monteringsanvisninger hos Rostan/Andersen og det kan tyde på at det er slik det er. Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 09:47 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:47 Sjekk prisen på reservedeler. Lewmar er beryktet for høye priser. Jeg hadde nok personlig gått for Andersen, men det er verdt å sjekke prisen på flere merker, som Antal og Harken også. Jeg er en slags gjest Link to post
Ask Svart Søndag 10:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 10:31 Takk for alle svar. Eg skal snart ned til båten. Då skal eg måla diameteren på trommelen, og telja omdreiningar. Link to post
Gunga Din Svart Søndag 10:41 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:41 Ask skrev for 3 timer siden: Eg ønsker vinsjar av god kvalitet. Vinsjar eg får reservedeler til om 15 år. Eg har sett litt på Andersen sine vinsjar. Einkvan med erfaring? jeg har to Andersen 28ST (two speed) på masten…. (jeg har også Andersen 28ST til kryssfokken og Andersen 46ST til genuan (den kunde vart litt større)) hur det er med reservedeler og priser vet jeg ikke, har ikke trengt noe på de 23år jeg hatt båten ! server de, si vart 6-7år +/- ett par år…..er litt slapp der !(tar især rengjører og fetter inn på nytt) S/Y Gunga Din Link to post
Ask Svart Søndag 10:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 10:47 Takk. Gunga Din Kva er diameteren på trommlane på dei to vinsjane? Eg håpar eg slepp unna med 28. Dei kostar ca. 12 500. 46 kostar 8 000 meir. Ask Link to post
Ask Svart Søndag 10:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 10:48 Båten er ein Fontaine Pajot Athena 38, så det burde ikkje vera så stor skilnad på mastevinsjane, i høve til Gunga Din. Link to post
Steihy Svart Søndag 10:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:52 Gunga Din skrev 4 minutter siden: Andersen 28ST (two speed) Jeg tror ikke du har ment det sånn, men for uinvidde: ST står for self tailing, som gjør at man slipper å holde i tauet. Selvskjøtende på norsk. Billigere uten, bedre med i de fleste applikasjoner. Jeg tror de aller fleste vinsjer i dag er to gir. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
J-Å Svart Søndag 10:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:56 Angivelse av "power ratio" tallet på en vinsj tar utgangspunkt i forholdet mellom et standard håndtak på 254mm og radius på vinsjtrommelen. Og så kommer giringen i tillegg. Hvis vinsjtrommelen har diameter på 72mm, og giringen er 7:1, så er altså tallet: (254/72)*2*7=49 Link to post
Bitteliten Svart Søndag 10:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:57 43 fots båt. To Andersen ST40 på masta 2x58ST genoavinsjer 2xST46 fokk/storseil. bestilte nettopp en del til ene 40 vinsjen. Litt slapp i klemma som holder tauet. Etter 20 års bruk. Link to post
Gunga Din Svart Søndag 11:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:01 @Steihyjeg mente vad jeg skrev.. 28ST two speed selftailing og to speed/Gir.... Andersen har Selftailing med bare ett Gir..... @Ask Med tumstock 12 cm diameter og ca 15 höy S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart Søndag 11:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:06 Ask skrev 30 minutter siden: Eg håpar eg slepp unna med 28. Dei kostar ca. 12 500. 46 kostar 8 000 meir. Ask Jeg kjenner som sagt ikke godt til dette merket, annet enn at de har kjøpt Andersen for endel år siden. Men denne er kanskje en å vurdere? https://www.watski.no/ronstan-vinsj-40-qt-orbit-quicktrim-11chq Denne er ikke oppgitt noe tall for, men ut fra opprinnelig pris er den trolig i samme område. Og jeg synes det står S48 på bildet: https://www.watski.no/vinschar-self-tailing-seldn-11uHS?artnr=108351 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn