Jump to content

Val av vinsj til seglbåt. Storleik, merke og kvalitet?

Ask

Recommended Posts

Gunga Din skrev 7 minutter siden:

Steihyjeg  mente vad jeg skrev.. 

Som sagt trodde jeg det. Nå har jeg selv brukt ST lenger oppe i tråden uten å forklare, så for helt uinvidde kunne det se ut som en forklaring på begrepet. Selv om en må snu på bokstavene for å få det til.

Det med et gir visste jeg ikke. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Gunga Din skrev for 1 time siden:

@Steihyjeg  

@Ask

Med tumstock 12 cm diameter og ca 15 höy

20250518_135125.jpg.04085cdaa768dd5c83f8c3b7b4d1fc08.jpg

Takk @Gunga Din

Er det tautrommelem som er 12 cm i diameter?

Gidd du måla omkretsen på tautrommelen? Eventuelt måla med ei snor og legga snora på tommastokken. 

Eg gløymde å skriva at storseglfallet er festa i mastetoppen, går ned til ei blokk på seglet, før fallet går til mastetoppen, og vidare ned til vinsjen. Det er jo utveksling det og.

Ask skrev for 4 timer siden:

Hei.  

Diameteren på trommelen er ca. 81 mm.

På lågaste gir tek det ca. 6 1/4 tørn med sveiva for å dreie trommelen ein omdreining.

På høgaste gir tek det ca. 3 1/8 tørn å dreia trommelen ein omdreining. 

Da har du en vinsj som ut fra vanlig beregning er ca 40 på laveste og ca. 20 på høyeste. Og det burde være mer enn nok med dobbelt fall. Men det er veldig gunstig pris på denne da (bør jo finne ut om bildet stemmer, og hvorfor den evt. er nedsatt så mye)

J-Å skrev for 20 timer siden:

Da har du en vinsj som ut fra vanlig beregning er ca 40 på laveste og ca. 20 på høyeste. Og det burde være mer enn nok med dobbelt fall. Men det er veldig gunstig pris på denne da (bør jo finne ut om bildet stemmer, og hvorfor den evt. er nedsatt så mye)

Hei. Takk for tips @J-Å.

Eg har tinga vinsjen. Eg hadde bestemt meg for å kjøpa fira stk., men dei hadde berre ein att.

Watski sluttar å setja vinsjane til Sekden. Det var altså lagertømming som var årsaka til den relativt låge prisen. 

Ein vinsj er øydelagt. Eg får sjå kor lenge dei andre vinsjane virkar. 

Då blir tråden avslutta. 

Takk for alle svar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...