Bitteliten Svart Søndag 11:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:06 @Gunga Din mine Andersen vinsjer går begge veier. En lett og en tung. Ulike gir. Er en splint inni som slår om Link to post
Gunga Din Svart Søndag 11:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:12 @Bitteliten Det gjör alle mine også.... Men jeg hadde ett-gir ST Andersen innen jeg fikk skiftet. Bruker spinnaker fallet mye til å heise opp gummibåt en på dekk... Da er det bra med både ST og to gir S/Y Gunga Din Link to post
Steihy Svart Søndag 11:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:16 Gunga Din skrev 7 minutter siden: Steihyjeg mente vad jeg skrev.. Som sagt trodde jeg det. Nå har jeg selv brukt ST lenger oppe i tråden uten å forklare, så for helt uinvidde kunne det se ut som en forklaring på begrepet. Selv om en må snu på bokstavene for å få det til. Det med et gir visste jeg ikke. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bitteliten Svart Søndag 11:29 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:29 Jeg har en visj bit på drillen. Brukes på tyngre løft i masta. Kosta 500kr Link to post
Ask Svart Søndag 12:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:15 Hei. Diameteren på trommelen er ca. 81 mm. På lågaste gir tek det ca. 6 1/4 tørn med sveiva for å dreie trommelen ein omdreining. På høgaste gir tek det ca. 3 1/8 tørn å dreia trommelen ein omdreining. Link to post
Ask Svart Søndag 12:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:42 Hulda skrev for 3 timer siden: Kan måle mine minste Andersen når jeg er nede på båten. Takk. Mål gjerne omkretsen med ei snor, om det vanskeleg å måla diameteren nøyaktig. Link to post
Steihy Svart Søndag 12:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:48 Dobbelpost. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Ask Svart Søndag 12:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:51 Gunga Din skrev for 1 time siden: @Steihyjeg @Ask Med tumstock 12 cm diameter og ca 15 höy Takk @Gunga Din Er det tautrommelem som er 12 cm i diameter? Gidd du måla omkretsen på tautrommelen? Eventuelt måla med ei snor og legga snora på tommastokken. Eg gløymde å skriva at storseglfallet er festa i mastetoppen, går ned til ei blokk på seglet, før fallet går til mastetoppen, og vidare ned til vinsjen. Det er jo utveksling det og. Link to post
Gunga Din Svart Søndag 13:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:08 Hei @Ask her er en side med Andersen winchar https://www.navinordic.com/segel-och-dack/winchar/andersen-vinschar/winchar-manuella/selftailing-winchar der kan du klikke deg videre….. nå kom det inn en skildpadde i havnen….er tilbake straks S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart Søndag 13:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:55 Skilpadden svømte bortover…fikk ingen bild tilbake til winch husk isolasjonen (plast) mellom winch og maste-beslaget. førr kunde man kjøpe disse løse…..men finner det ikke idag S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart Søndag 14:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:04 Enda bedre, her har du målene på alle sammen, tatt fra Rostan Andersen. Link to post
J-Å Svart Søndag 16:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:51 Ask skrev for 4 timer siden: Hei. Diameteren på trommelen er ca. 81 mm. På lågaste gir tek det ca. 6 1/4 tørn med sveiva for å dreie trommelen ein omdreining. På høgaste gir tek det ca. 3 1/8 tørn å dreia trommelen ein omdreining. Da har du en vinsj som ut fra vanlig beregning er ca 40 på laveste og ca. 20 på høyeste. Og det burde være mer enn nok med dobbelt fall. Men det er veldig gunstig pris på denne da (bør jo finne ut om bildet stemmer, og hvorfor den evt. er nedsatt så mye) Link to post
Ask Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden J-Å skrev for 20 timer siden: Da har du en vinsj som ut fra vanlig beregning er ca 40 på laveste og ca. 20 på høyeste. Og det burde være mer enn nok med dobbelt fall. Men det er veldig gunstig pris på denne da (bør jo finne ut om bildet stemmer, og hvorfor den evt. er nedsatt så mye) Hei. Takk for tips @J-Å. Eg har tinga vinsjen. Eg hadde bestemt meg for å kjøpa fira stk., men dei hadde berre ein att. Watski sluttar å setja vinsjane til Sekden. Det var altså lagertømming som var årsaka til den relativt låge prisen. Ein vinsj er øydelagt. Eg får sjå kor lenge dei andre vinsjane virkar. Då blir tråden avslutta. Takk for alle svar. Link to post
J-Å Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Ask skrev 46 minutter siden: Då blir tråden avslutta. Du spanderer vel et bilde med vinsjen ferdig montert og testet, før du stenger tråden helt? Link to post
Ask Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden J-Å skrev 54 minutter siden: Du spanderer vel et bilde med vinsjen ferdig montert og testet, før du stenger tråden helt? Ja Link to post
Code0 Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Det pleier å gå dårlig å erklære en tråd for stengt… Ta vare på den gamle, om du har flere tilsvarende ombord. Kan bli en donor. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn