Jump to content

75 hk Yamaha 2-takt stopper/fusker etter ca 30 sek på fullt pådrag

MH

Recommended Posts

Jeg har en 75 hk Yamaha 2-takt fra slutten av 90-tallet. Går helt fint på 80% pådrag. Når jeg gir full gass går det fint i ca 30 sekunder så starter den å fiske / riste / miste kraft. Må da slippe opp all gass, hvor den går på tomgang. Prøver jeg å gasse starter motoren å riste/fuske. Etter ca 30 sekunder kan jeg gasse på, og alt er fint. Kjører jeg full gass i nye 30 sekunder skjer det samme igjen. 
Jeg har prøvd å pumpe på blæra på slangen hele tiden, ingen forskjell. Gjort et forsøk på å rense forgassere og blåse opp dyser. Nytt bensinfilter. 

hva kan være galt?

Link til film:

MH skrev for 5 timer siden:

Går helt fint på 80% pådrag. Når jeg gir full gass går det fint i ca 30 sekunder så starter den å fiske / riste / miste kraft.

Jeg har prøvd å pumpe på blæra på slangen hele tiden, ingen forskjell.

hva kan være galt?

Alle symptomer tyder på at du på full fart, WOT, ikke klarer å få nok bensin inn i flotørhuset, slik at flotørnivået faller, da blir blandingsforholdet for magert, og du opplever fusking.

I den generasjon av 2T motor så blir noe av bensinen brukt til kjøling av innvendig motor. Ved for mager blanding kan du rett og slett skjære motoren...

Siden det ikke hjalp å pumpe på blærepumpa på bensinslangen, så tyder det på at bensinpumpa leverer nok.

Da står vi igjen med at nåleventilen/ventilene ikke slipper inn nok bensin.
Den enkleste måten å sjekke det på er ved hjelp av en dynamisk flotørnivåkontroll. Google utrykket om du er usikker på hvordan det utføres, det er beskrevet i flere tråder på Forumet.

Enig i alt Dieselfan skriver, sjekk spisseene på nålene, se om de har grader etter nålsetet, de ser ut som en rund slitasjering der spissen ligger mot nålsetet, som regel ca midt på den vinklede delen av tuppen, dette gjør att nålen "henger" i nålsetet å dermed etterfylles ikke flottørkamret.

Ang bensin'ens jobb så er faktisk kjøling av forbrenningskammer den absolutt viktigste oppgaven gjør bortsett fra det åpenbare.

hadde lignende problem på min 80hk, der viste det seg å være at bensinslangen mellom pumpa og bensinfilter lå med litt for skarp bøy - som førte til at på full gass så ble slangen sugd flat av undertrykket fra pumpa

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 13 minutter siden:

hadde lignende problem på min 80hk, der viste det seg å være at bensinslangen mellom pumpa og bensinfilter lå med litt for skarp bøy

Mener ikke at det ikke kan være andre og kanskje også sammensatte  årsaker på TS sin motor.

Men en dynamisk flotørnivåtest gjør susen og er lite arbeid og utgifter, særlig om forgasserne har ferdige slangestusser...

MH skrev for 15 timer siden:

så starter den å fiske / riste / miste kraft. Må da slippe opp all gass, hvor den går på tomgang. Prøver jeg å gasse starter motoren å riste/fuske. Etter ca 30 sekunder kan jeg gasse på, og alt er fint.

Tror dere at motoren begynner å riste som MH skriver dersom motoren ikke får nok bensin?

Derfor jeg tenkte at det muligens er turtallssperren for lavt oljenivå for autolube som kanskje slår inn. Trodde egentlig at motoren måtte stoppes og startes igjen for å "resette" alarmen, men mye mulig den resetter seg etter en viss tid også.

En liten videosnutt av problemet hadde gitt en del svar på hva årsaken er...

På mine motorer med autolube så har det vært tydelig tenningskutt en plass rett over 2000 rpm når oljenivået blir for lavt.   Høres ikke ut som at det er det som skjer her..?   

MH skrev for 18 timer siden:

Jeg har prøvd å pumpe på blæra på slangen hele tiden, ingen forskjell.

Blir blæra hard etter litt pumping?      Dersom ventiler osv i slange/blære begynner å bli litt slitne så er det ikke alltid at man klarer å pumpe nok trykk til at blæra blir hard.  

Andre observasjoner jeg har gjort:   Bensinslanger slites over tid.    Når man bytter, bytt til kvalitetsvare, originalt eller feks Scepter.    Biltema slange funker ofte dårlig, de jeg har prøvd har lekket i koblingene m.m allerede som nye

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Lars Hansen skrev for 11 timer siden:

Du er sikker på at det ikke er oljenivået til Autoluben som er for lavt?

TS har vel aldri nevnt / påstått noe ala ‘jeg tror ikke det har noe med oljenivået i Autoluben å gjøre’… Hvis du ønsker å foreslå : ‘ kan skyldes lavt oljenivå i Autolube, verdt å sjekke’ så kommer du faktisk med ett tips. Å svare på et spørsmål med ett annet spørsmål funger ikke alltid. 

Code0 skrev 15 minutter siden:

TS har vel aldri nevnt / påstått noe ala ‘jeg tror ikke det har noe med oljenivået i Autoluben å gjøre’… Hvis du ønsker å foreslå : ‘ kan skyldes lavt oljenivå i Autolube, verdt å sjekke’ så kommer du faktisk med ett tips. Å svare på et spørsmål med ett annet spørsmål funger ikke alltid. 

Ok, takk for belæringen, kanskje vi bare har forskjellig måte å ordlegge oss på.

Men tar det selvsagt til etterretning:ja:

Takk for svar. 
for å tydeliggjøre hvordan dette er legger jeg ved denne filmsnutten. 
Denne motoren har ikke autolube. Blander olje i bensinen. 
Trenger ikke stoppe motoren for at den skal «komme» seg igjen men må mente ca et halvt minutt, ellers skjer det som vist på film. 
Ville dette skjedd om du kun var ett av de tre flottør kameraene som ikke fikk nok bensin? Hadde den ikke da bare fusket litt evt går på to sylindre? 

Yamaha.zip

En test som hjalp meg med å identifisere et problem jeg var hellig overbevist om at var et forgasserproblem var å koble på en tenningslampe. I mitt tilfelle var det dævving på tomgang som var problemet, men like fullt: når problemet viste seg begynte blinkinga i lampa å fuske. Så det var et tenningsproblem...

ivar skrev for 4 timer siden:

På mine motorer med autolube så har det vært tydelig tenningskutt en plass rett over 2000 rpm når oljenivået blir for lavt.   Høres ikke ut som at det er det som skjer her..?   

Blir blæra hard etter litt pumping?      Dersom ventiler osv i slange/blære begynner å bli litt slitne så er det ikke alltid at man klarer å pumpe nok trykk til at blæra blir hard.  

Andre observasjoner jeg har gjort:   Bensinslanger slites over tid.    Når man bytter, bytt til kvalitetsvare, originalt eller feks Scepter.    Biltema slange funker ofte dårlig, de jeg har prøvd har lekket i koblingene m.m allerede som nye

Prøvde å koble slange fra motor. Når jeg pumper på blæra høres det ut som jeg kan pumpe bensin tilbake til tanken. Blæra blir noe hardere, men ikke helt hard.

Videoen var informativ, men jeg skulle ønsket den startet et annet sted: På 80% hvor den går fint, så filme kontinuerlig til den fusker. Da får man et inntrykk av hvor lang tid det tar, og kan bedømme hvor fort symptomene slår inn når de begynner.

Velg selv hva som er lettest for deg å få til, dynamisk nivåtest eller tenningslampe. Enten får den ikke suppe eller så mister den tenning. Etabler hvilken først.

Idiotspørsmål: tank og slange, er det originalvare eller er de rappelånt fra nærmeste 9,9?

Har dessverre ikke flere filmer som gir noe mer verdi. Den går som nevnt helt fint på 80-90% fart i lang tid. På 100% fart går den helt fint i ca 20-30 sekunder før problemene kommer. Akkurat samme skjer etter at motoren har hvit seg og går fint igjen. Nesten akkurat like lang tid på full fart før problemene igjen oppstår.

Tank og slanger er trolig originale. Ikke byttet de siste ca. 15 år (mens jeg har hatt båten).

subwoofer skrev for 3 timer siden:

Jeg tenker som vanlig at "90% av verdens forgasserproblemer er elektriske av natur"

Og da tenker jeg gjerne motsatte veien , dvs ikke nødvendigvis forgasserproblemer men bensintilførsen generelt. 
Men som dieselfan sier, problemet her kan også være sammensatt, noe som fort gjør feilsøkingen mer forvirrende, 

MH skrev for 3 timer siden:

Prøvde å koble slange fra motor. Når jeg pumper på blæra høres det ut som jeg kan pumpe bensin tilbake til tanken.

Høres ut som ventiler som ikke stenger skikkelig.  Sannsynligvis ikke noen rotårsak her, men jeg tenker uansett at slangen er klar for utskifting, enelte ting er greit å bytte før de gir problemer ute på fjorden

Sjekket nålene. De ser fine ut. Åpner og lukker bra når jeg blåser inn bensin-innløpet og beveger på flottør. 

båten står foreløpig på land, så får ikke fremprovosert feilen før den er sjøsatt. Mye lettere å skru på den mens den er på land, eller så mister jeg alt som er av deler i sjøen 😅

IMG_0829.jpeg

IMG_0822.jpeg

IMG_0821.jpeg

MH skrev 1 time siden:

Åpner og lukker bra når jeg blåser inn bensin-innløpet og beveger på flottør. 

Ikke blås inn bensininnløpet med trykkluft, så lenge nåleventilene er montert. Det ødelegger delene. Testen har også tilnærmet 0 verdi.
Jeg har gjentatte ganger måttet bytte nåleventiler som jeg synes ser perfekte ut. 

dynamisk flotørnivåtest kan høres skremmende ut men er enklere enn en kan frykte om en får tak i slangenippler som passer til dreneringen.

Blåser med munn ikke trykkluft. 
Får se om jeg finner noen passende slangenippler. Men Må få båten på vannet og få frem feilen før flottør nivåtesten gir noe verdi.
Sitter fremdeles med en følelse at sjansen er liten for at det er noe feil med flere av forgasserere / tilførsel til dem, og feil på kun en hadde vel gitt mer fusking evt at motor stoppet?

kan det være noe med at tenningspunktet endrer seg ved for høy varme, e.l?

Jeg synes fuskingen ligner på det jeg har nevnt angående lite olje på autoluben. Mener disse motorene har samme beskyttelse dersom motoren blir for varm. Lurer på om ikke det er en rød liten diode i framkant på motoren som da begynner å lyse.

Sikkert et villspor, men greit å få sjekket ut...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...