Jump to content

75 hk Yamaha 2-takt stopper/fusker etter ca 30 sek på fullt pådrag

MH

Recommended Posts

Lars Hansen skrev 26 minutter siden:

Jeg synes fuskingen ligner på det jeg har nevnt angående lite olje på autoluben. Mener disse motorene har samme beskyttelse dersom motoren blir for varm. Lurer på om ikke det er en rød liten diode i framkant på motoren som da begynner å lyse.

Sikkert et villspor, men greit å få sjekket ut...

Takker for alle innspill, men denne motoren har ikke autolube. Jeg blander olje i bensinen. Ingen egen oljetank eller oljepumpe.  

Lars Hansen skrev 29 minutter siden:

Hei, det leste jeg. Derfor jeg skrev resten angående temperatur...

Forstår 👌den har ingen varsellampe. Men når jeg leser meg litt opp ser jeg at CDIen kan kutte / forskyve tenning ved for høy temp.

Det Kan absolutt være noe det. I såfall er det enten noe feil på CDIen eller så blir motoren faktisk for varm ved full gas men ikke ved 80% pådrag, og «kald nok» til å gå greit igjen etter da 30 sek. ?

MH skrev 23 minutter siden:

Forstår 👌den har ingen varsellampe. Men når jeg leser meg litt opp ser jeg at CDIen kan kutte / forskyve tenning ved for høy temp.

Det Kan absolutt være noe det. I såfall er det enten noe feil på CDIen eller så blir motoren faktisk for varm ved full gas men ikke ved 80% pådrag, og «kald nok» til å gå greit igjen etter da 30 sek. ?

Er jo mulighet for at den blir varm, lenge siden impeller er skiftet?

Trodde alle disse motorene hadde varsellamper i front på motoren, men mulig det ikke er tilfellet. (Kanskje bare de med autolube?)

Ser slik ut:

Yamaha warning light.jpg

Lars Hansen skrev 25 minutter siden:

Er jo mulighet for at den blir varm, lenge siden impeller er skiftet?

Trodde alle disse motorene hadde varsellamper i front på motoren, men mulig det ikke er tilfellet. (Kanskje bare de med autolube?)

Ser slik ut:

Ingen varsellampe. Kan se ut som den på bilde ditt varsler oljetrykk og ikke temp.

Det er vel noen år siden impeller er byttet.. Har gått veldig få timer, og kjøkevannstrålen har bra trykk. Men kan nok være på tide å bytte impeller igjen..

Motor.jpg

MH skrev 2 minutter siden:

Ingen varsellampe. Kan se ut som den på bilde ditt varsler oljetrykk og ikke temp.

Det er vel noen år siden impeller er byttet.. Har gått veldig få timer, og "pilotstrålen" har bra trykk. Men kan nok være på tide å bytte impeller igjen..

Motor.jpg

Den indikerer oljenivået til den nevnte autoluben, men tror den lyser ved varm motor også. Det er en tilhørende buzzer som lager lyd ved alarm, vet du om du har den? 

Får du ingen alarm, er det nok riktigere å følge de andre rådene du har fått.

Lars Hansen skrev 9 minutter siden:

Den indikerer oljenivået til den nevnte autoluben, men tror den lyser ved varm motor også. Det er en tilhørende buzzer som lager lyd ved alarm, vet du om du har den? 

Får du ingen alarm, er det nok riktigere å følge de andre rådene du har fått.

Ingen buzzer heller. Men kan fremdeles mistenke at motor blir for varm, eller at CDI "tror" den blir for varm og derfor kutter / endrer tenning..

Men tusen takk for hjelp :)

subwoofer skrev 1 time siden:

Hvis det ikke er temperatur og ikke er tenning som kutter, kan det være bensinpumpa på motoren som ikke klarer å holde følge?

Har prøvd å pumpe på blæra hele tiden mens jeg kjører. Burde få nok bensin da selv om pumpa er litt svak?

Jeg mistenker bensinpumpa er "krute god",  med såpass god sugeevne på full gass at det enten trekkes inn falskluft enellerannen plass, eller at en slange suges flat. 
Når turtall går ned, så opphører denne tilstanden, slik at bensintilførsel igjen øker    

Som dieselfan sier, en dynamisk flottørnivåkontroll bør avdekke om det er noe slikt som skjer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

subwoofer skrev for 11 timer siden:

kan det være bensinpumpa på motoren som ikke klarer å holde følge?

MH skrev for 10 timer siden:

Har prøvd å pumpe på blæra hele tiden mens jeg kjører. Burde få nok bensin da selv om pumpa er litt svak?

Har 20-30 eksempler fra 3syl 2T Yamaha 50-90hk på at om bensinpumpa svikter så vil en alltid klare å fore motoren med blærepumpa dersom en har 8/10mm bensinslange og den store blærepumpa på slangen. 

Så jeg mener at TS ville klart å hindre 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...