MH Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Lars Hansen skrev 26 minutter siden: Jeg synes fuskingen ligner på det jeg har nevnt angående lite olje på autoluben. Mener disse motorene har samme beskyttelse dersom motoren blir for varm. Lurer på om ikke det er en rød liten diode i framkant på motoren som da begynner å lyse. Sikkert et villspor, men greit å få sjekket ut... Takker for alle innspill, men denne motoren har ikke autolube. Jeg blander olje i bensinen. Ingen egen oljetank eller oljepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai MH skrev 46 minutter siden: Takker for alle innspill, men denne motoren har ikke autolube. Jeg blander olje i bensinen. Ingen egen oljetank Hei, det leste jeg. Derfor jeg skrev resten angående temperatur... Sitér dette innlegget Link to post
MH Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Lars Hansen skrev 29 minutter siden: Hei, det leste jeg. Derfor jeg skrev resten angående temperatur... Forstår 👌den har ingen varsellampe. Men når jeg leser meg litt opp ser jeg at CDIen kan kutte / forskyve tenning ved for høy temp. Det Kan absolutt være noe det. I såfall er det enten noe feil på CDIen eller så blir motoren faktisk for varm ved full gas men ikke ved 80% pådrag, og «kald nok» til å gå greit igjen etter da 30 sek. ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai MH skrev 23 minutter siden: Forstår 👌den har ingen varsellampe. Men når jeg leser meg litt opp ser jeg at CDIen kan kutte / forskyve tenning ved for høy temp. Det Kan absolutt være noe det. I såfall er det enten noe feil på CDIen eller så blir motoren faktisk for varm ved full gas men ikke ved 80% pådrag, og «kald nok» til å gå greit igjen etter da 30 sek. ? Er jo mulighet for at den blir varm, lenge siden impeller er skiftet? Trodde alle disse motorene hadde varsellamper i front på motoren, men mulig det ikke er tilfellet. (Kanskje bare de med autolube?) Ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
MH Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Lars Hansen skrev 25 minutter siden: Er jo mulighet for at den blir varm, lenge siden impeller er skiftet? Trodde alle disse motorene hadde varsellamper i front på motoren, men mulig det ikke er tilfellet. (Kanskje bare de med autolube?) Ser slik ut: Ingen varsellampe. Kan se ut som den på bilde ditt varsler oljetrykk og ikke temp. Det er vel noen år siden impeller er byttet.. Har gått veldig få timer, og kjøkevannstrålen har bra trykk. Men kan nok være på tide å bytte impeller igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai MH skrev 2 minutter siden: Ingen varsellampe. Kan se ut som den på bilde ditt varsler oljetrykk og ikke temp. Det er vel noen år siden impeller er byttet.. Har gått veldig få timer, og "pilotstrålen" har bra trykk. Men kan nok være på tide å bytte impeller igjen.. Den indikerer oljenivået til den nevnte autoluben, men tror den lyser ved varm motor også. Det er en tilhørende buzzer som lager lyd ved alarm, vet du om du har den? Får du ingen alarm, er det nok riktigere å følge de andre rådene du har fått. Sitér dette innlegget Link to post
MH Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Lars Hansen skrev 9 minutter siden: Den indikerer oljenivået til den nevnte autoluben, men tror den lyser ved varm motor også. Det er en tilhørende buzzer som lager lyd ved alarm, vet du om du har den? Får du ingen alarm, er det nok riktigere å følge de andre rådene du har fått. Ingen buzzer heller. Men kan fremdeles mistenke at motor blir for varm, eller at CDI "tror" den blir for varm og derfor kutter / endrer tenning.. Men tusen takk for hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Hei. Når du plukker opp forgassere husk å skru ut selve setet. Har tidligere når jeg for et halvt århundre jobbet med Yamaha påhengser sett at det ligger rester av gummi etter bensinpumpe og delvis blokkerer. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Hvis det ikke er temperatur og ikke er tenning som kutter, kan det være bensinpumpa på motoren som ikke klarer å holde følge? Sitér dette innlegget Link to post
MH Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai subwoofer skrev 1 time siden: Hvis det ikke er temperatur og ikke er tenning som kutter, kan det være bensinpumpa på motoren som ikke klarer å holde følge? Har prøvd å pumpe på blæra hele tiden mens jeg kjører. Burde få nok bensin da selv om pumpa er litt svak? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Jeg mistenker bensinpumpa er "krute god", med såpass god sugeevne på full gass at det enten trekkes inn falskluft enellerannen plass, eller at en slange suges flat. Når turtall går ned, så opphører denne tilstanden, slik at bensintilførsel igjen øker Som dieselfan sier, en dynamisk flottørnivåkontroll bør avdekke om det er noe slikt som skjer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sturee Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Prøvd å bytte plugger? Hadde tilsvarende motor med akkurat samme symptomer, gikk som en klokke med nye plugger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai subwoofer skrev for 11 timer siden: kan det være bensinpumpa på motoren som ikke klarer å holde følge? MH skrev for 10 timer siden: Har prøvd å pumpe på blæra hele tiden mens jeg kjører. Burde få nok bensin da selv om pumpa er litt svak? Har 20-30 eksempler fra 3syl 2T Yamaha 50-90hk på at om bensinpumpa svikter så vil en alltid klare å fore motoren med blærepumpa dersom en har 8/10mm bensinslange og den store blærepumpa på slangen. Så jeg mener at TS ville klart å hindre at forgasserne tømmes om alt annet er ok. Sitér dette innlegget Link to post
MH Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Hei dere. En liten oppdatering. Det viste seg at motor faktisk ble for varm og gikk i Limp mode. Bytte av impeller og å fjerne salt som hadde bygget seg opp rundt termostaten var det som skulle til. Nå går den en fint igjen 😀 Takk for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden MH skrev 13 minutter siden: Hei dere. En liten oppdatering. Det viste seg at motor faktisk ble for varm og gikk i Limp mode. Bytte av impeller og å fjerne salt som hadde bygget seg opp rundt termostaten var det som skulle til. Nå går den en fint igjen 😀 Takk for gode innspill. Supert at du fant ut av problemet og veldig bra du følger opp tråden din , kan hjelpe mange andre også 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden MH skrev for 2 timer siden: Hei dere. En liten oppdatering. Det viste seg at motor faktisk ble for varm og gikk i Limp mode. Bytte av impeller og å fjerne salt som hadde bygget seg opp rundt termostaten var det som skulle til. Nå går den en fint igjen 😀 Takk for gode innspill. Så bra at selv disse gamle motorene har slik beskyttelse, reddet deg nok fra å varmskjære motoren👍😁 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.