Jump to content

75 hk Yamaha 2-takt stopper/fusker etter ca 30 sek på fullt pådrag


MH

Recommended Posts

  Lars Hansen skrev On 21.5.2025 at 4.02:

Jeg synes fuskingen ligner på det jeg har nevnt angående lite olje på autoluben. Mener disse motorene har samme beskyttelse dersom motoren blir for varm. Lurer på om ikke det er en rød liten diode i framkant på motoren som da begynner å lyse.

Sikkert et villspor, men greit å få sjekket ut...

Vis hele sitatet  

Takker for alle innspill, men denne motoren har ikke autolube. Jeg blander olje i bensinen. Ingen egen oljetank eller oljepumpe.  

Link to post
  Lars Hansen skrev On 21.5.2025 at 5.18:

Hei, det leste jeg. Derfor jeg skrev resten angående temperatur...

Vis hele sitatet  

Forstår 👌den har ingen varsellampe. Men når jeg leser meg litt opp ser jeg at CDIen kan kutte / forskyve tenning ved for høy temp.

Det Kan absolutt være noe det. I såfall er det enten noe feil på CDIen eller så blir motoren faktisk for varm ved full gas men ikke ved 80% pådrag, og «kald nok» til å gå greit igjen etter da 30 sek. ?

Link to post
  MH skrev On 21.5.2025 at 5.52:

Forstår 👌den har ingen varsellampe. Men når jeg leser meg litt opp ser jeg at CDIen kan kutte / forskyve tenning ved for høy temp.

Det Kan absolutt være noe det. I såfall er det enten noe feil på CDIen eller så blir motoren faktisk for varm ved full gas men ikke ved 80% pådrag, og «kald nok» til å gå greit igjen etter da 30 sek. ?

Vis hele sitatet  

Er jo mulighet for at den blir varm, lenge siden impeller er skiftet?

Trodde alle disse motorene hadde varsellamper i front på motoren, men mulig det ikke er tilfellet. (Kanskje bare de med autolube?)

Ser slik ut:

 

Yamaha warning light.jpg

Link to post
  Lars Hansen skrev On 21.5.2025 at 6.14:

Er jo mulighet for at den blir varm, lenge siden impeller er skiftet?

Trodde alle disse motorene hadde varsellamper i front på motoren, men mulig det ikke er tilfellet. (Kanskje bare de med autolube?)

Ser slik ut:

Vis hele sitatet  

 

Ingen varsellampe. Kan se ut som den på bilde ditt varsler oljetrykk og ikke temp.

Det er vel noen år siden impeller er byttet.. Har gått veldig få timer, og kjøkevannstrålen har bra trykk. Men kan nok være på tide å bytte impeller igjen..

 

Motor.jpg

Link to post
  MH skrev On 21.5.2025 at 6.38:

 

Ingen varsellampe. Kan se ut som den på bilde ditt varsler oljetrykk og ikke temp.

Det er vel noen år siden impeller er byttet.. Har gått veldig få timer, og "pilotstrålen" har bra trykk. Men kan nok være på tide å bytte impeller igjen..

 

Motor.jpg

Vis hele sitatet  

Den indikerer oljenivået til den nevnte autoluben, men tror den lyser ved varm motor også. Det er en tilhørende buzzer som lager lyd ved alarm, vet du om du har den? 

Får du ingen alarm, er det nok riktigere å følge de andre rådene du har fått.

Link to post
  Lars Hansen skrev On 21.5.2025 at 6.43:

Den indikerer oljenivået til den nevnte autoluben, men tror den lyser ved varm motor også. Det er en tilhørende buzzer som lager lyd ved alarm, vet du om du har den? 

Får du ingen alarm, er det nok riktigere å følge de andre rådene du har fått.

Vis hele sitatet  

Ingen buzzer heller. Men kan fremdeles mistenke at motor blir for varm, eller at CDI "tror" den blir for varm og derfor kutter / endrer tenning..

Men tusen takk for hjelp :)

Link to post

Jeg mistenker bensinpumpa er "krute god",  med såpass god sugeevne på full gass at det enten trekkes inn falskluft enellerannen plass, eller at en slange suges flat. 
Når turtall går ned, så opphører denne tilstanden, slik at bensintilførsel igjen øker    

Som dieselfan sier, en dynamisk flottørnivåkontroll bør avdekke om det er noe slikt som skjer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  subwoofer skrev On 21.5.2025 at 7.31:

kan det være bensinpumpa på motoren som ikke klarer å holde følge?

Vis hele sitatet  

 

  MH skrev On 21.5.2025 at 8.55:

Har prøvd å pumpe på blæra hele tiden mens jeg kjører. Burde få nok bensin da selv om pumpa er litt svak?

Vis hele sitatet  

Har 20-30 eksempler fra 3syl 2T Yamaha 50-90hk på at om bensinpumpa svikter så vil en alltid klare å fore motoren med blærepumpa dersom en har 8/10mm bensinslange og den store blærepumpa på slangen. 

Så jeg mener at TS ville klart å hindre at forgasserne tømmes om alt annet er ok.

Link to post
  • 4 uker senere...
  MH skrev On 15.6.2025 at 7.55:

Hei dere. 
En liten oppdatering.

Det viste seg at motor faktisk ble for varm og gikk i Limp mode. 
Bytte av impeller og å fjerne salt som hadde bygget seg opp rundt termostaten var det som skulle til. 
Nå går den en fint igjen 😀


Takk for gode innspill. 

Vis hele sitatet  

 

Supert at du fant ut av problemet og veldig bra du følger opp tråden din , kan hjelpe mange andre også 👍

Link to post
  MH skrev On 15.6.2025 at 7.55:

Hei dere. 
En liten oppdatering.

Det viste seg at motor faktisk ble for varm og gikk i Limp mode. 
Bytte av impeller og å fjerne salt som hadde bygget seg opp rundt termostaten var det som skulle til. 
Nå går den en fint igjen 😀


Takk for gode innspill. 

Vis hele sitatet  

Så bra at selv disse gamle motorene har slik beskyttelse, reddet deg nok fra å varmskjære motoren👍😁

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...