Jump to content

Pakninger pakkboks Princess 35 1986

Posidon

Recommended Posts

Hei 

Jeg har en Princess 35 1986  TAMD41b med en aksel på 38mm og jeg vil gjerne ha noe erfaringer her angående pakninger på pakkboks.

Noen som vet hva slags størrelse og hva slags type kan jeg kjøpe ? 

Jeg leste at det fines flere typer : teflon, fett, grafitt.

Maritime har talgpakninger for fettsmurt pakkboks . Hva anbefaler dere? 

På forhånd takk. 

IMG_2214.JPG

Hulda skrev for 8 timer siden:

Ikke velg grafitt, korrosivt i sjøvann.

Du har rett, takk. Grafitt/karbon tåler bedre høytemperaturer, men har ulemper.

Jeg leste akkurat den artikkel om korrosjon fra Sleipner :

Karbonfiber (grafitt) er elektrisk ledende og kan forårsake galvanisk korrosjon mellom metallkomponenter i strukturen.

https://blog.sleipnergroup.com/no/bateierens-guide-til-korrosjon 

Det ser ut til at du fortsatt har en del å stramme på med de pakningene du har. Men bolten til venstre ser suspekt ut. kan noen ha knekt den og satt inn en tynnere eller noe? Jeg ville ha skiftet bolt, rengjort, strammet en halv tørn på hver og sett om det hjalp på lekkasjen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev On 21.5.2025 at 8.45:

Det ser ut til at du fortsatt har en del å stramme på med de pakningene du har. Men bolten til venstre ser suspekt ut. kan noen ha knekt den og satt inn en tynnere eller noe? Jeg ville ha skiftet bolt, rengjort, strammet en halv tørn på hver og sett om det hjalp på lekkasjen. 

Takk for god råd Index. Hva anbefaler du for å rense  WD 40 ? CRC Rust Off 250 ml ?

Jeg har en 38mm aksel og jeg fikk beskjed at 10mm pakninger er riktig størrelse.

Har noen andre samme type aksel og pakkboks ?

Jeg må si at jeg har den vanlig lekkasje der. 

Det er nesten det samme hva du bruker. Men en liten stålbørste må nok til sammen med fluidiumet. 

Jeg har en tilsvarende pakkboks på 40mm aksling. Den har ikke fått annet vedlikehold på 20 år enn en halv tørn på fettkoppen 3-4 ganger i året max. Men den fungerer som den skal. Den skal dryppe noen dråper i minuttet, helt normalt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...