Jump to content

Pasarelle, hvem kan fikse slike? Helst på Sørlandet.


finnmarken

Recommended Posts

finnmarken skrev 30 minutter siden:

Takk for svar. Håper jeg har funnet en nå. Noen som vet om slike er sterke nok til å løfte 10-11 fots rib med 10 hk? 

det kommer helt an på innfestingen i skroget  det er nok den som ryker. Da jeg hadde NordWest 420 løftet vi en Williams 285 turbojet med pasarellen på ca 320 kg med full tank- men innfestingen var meget solid. Og badeplatformen var solid.

 

En liten RIB som du beskriver som veier kanskje 100 kg tenker jeg går helt fint om innfestingen er solid.

 

Utover det så er jo ikke i disse så veldig kompliserte. Det er strøm til en styringsboks - og den boksen styrer pumpa og ventilene til hydraulikken. Jeg hadde sjekket om det er strøm frem til de to delene. Ettersom den overhode ikke virker så er det trolig årsak et sted der. På min fra Bezensoni var det også et IR øye som mottaker for fjernkontrollen. Og en bryter på akterdekket som styrte pasarelleb

Link to post

Hei, jeg ble tipset om Batteri elektro i Arendal. Dette er nok i hovedsak et bilverksted, men de gjør også jobber i båt. 

Jeg har brukt dette verkstedet på bil mange ganger og vært fornøyd. Ellers er de også godt kjent for å fikse dieselvarmere. 

Har god tro på at de fikser dette. 

Jeg kan oppdatere her etter at de har vært i båten min onsdag 28. 

 

 

Link to post
subwoofer skrev for 6 timer siden:

Ifølge ryktene er passareller en måte å senke dyre båter på også, ryktebørsen sier at skroget på Lamborghini-yachten som gikk ned i Miami var tett når de hadde tømt den for vann, og at passarellen var det laveste punktet i skrogen det kunne ha kommet inn vann.

Kan du forklare dette litt bedre? Hvordan kom det vann inn ved passarellen?

Link to post
-morten- skrev On 20.5.2025 at 14.14:

Tviler på de er beregnet for løfting. om du vet hvilket fabrikat dette er så finner du vel data på nett! Er vel ikke mange båter i Norge som har passarelle.

Da kan du ikke vært mye ute i båt hvis du mener dette er uvanelig. Hvorfor svare på ting du opplagt ikke har peil på?

Link to post
1 hour ago, Førstefender said:

Da kan du ikke vært mye ute i båt hvis du mener dette er uvanelig. Hvorfor svare på ting du opplagt ikke har peil på?

Nei her på Trøndelagskysten og Møre er det lite av båter med Passarelle. Ta deg en tur i en båthavn i Trøndelag så får du se. De fleste båter i Norge er jo under 30 fot, og de er det skjeldent passarelle på. I sydeuropa er det veldig vanlig.  Det var en uvanlig lite hyggelig tone i ditt innlegg. Så om du mener de fleste båter på  Østlandet og sørlandet har passarelle, så har jeg vel ikke sett meange båter nei!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev for 1 time siden:

Nei her på Trøndelagskysten og Møre er det lite av båter med Passarelle. Ta deg en tur i en båthavn i Trøndelag så får du se. De fleste båter i Norge er jo under 30 fot, og de er det skjeldent passarelle på. I sydeuropa er det veldig vanlig.  Det var en uvanlig lite hyggelig tone i ditt innlegg. Så om du mener de fleste båter på  Østlandet og sørlandet har passarelle, så har jeg vel ikke sett meange båter nei!

TS har båt på 42-45fot, hva som er vanlig på trøndelagskysten er irrelevant. Det er svært vanlig at båter mellom 40-60fot har passarelle, og de løfter joller og vannscotere på 200-350kg, så hvorfor du svarer på ting du ikke aner noe om vet jeg ikke, men er jeg av den oppfatning at det hever forumets kvalitet at vi svarer på ting vi kan. Ellers kan vi synse og kverulrere om alt mulig mellom jord og vann ;) 

God båtsommer!

Link to post
14 hours ago, bellen said:

Jeg vet hvertfall om flere båter her på Sunnmøre som har passerelle.

Ja det er mange i Trondheim også på båter over 3o-40 fot.  Det jeg mente er at det er det er mindre båtfolk som har erfaring med Passarelle enn de som har. og at det er mest båter her til lands uten, derfor ikke så mye erfaring her på forumet bortsett fra noen få med storbåter. Selfølgelig går det an å løfte joller og lettbåter/vannscootere med dem.  Ikke alle kan løfte en rib på 300kg. Og TS nevner ikke type og fabrikant. Da må man se i spec på utstyret. Synes ikke det er greit å annta at det går an å løfte 300kg om utstyret er beregnet til f.eks 100kg. Mange løfter sikkert en god del tyngre enn det som er oppgitt av produsenten,

her er link til en tilfeldig på nettet.  https://www.besenzoni.com/products/gangways/external-rotating-hydraulic-gangways/external-rotating-hydraulic-gangway-pi-464-smart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

For dem som måtte være interessert......

Batteri elektro i Arendal kom i båten min og fant raskt ut at kretskortet var synderen. Har vært utsatt for fuktighet/kondens. En av komponentene hadde svimerke. De reparerer ikke slike kretskort, men heldigvis har jeg en snill svoger som også er veldig flink. Han bor litt for langt unna, så jeg må sende det dit for reparasjon. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...